Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 9 oktober 2019, 11:58

En rolig sida på nätet som flera säkert känner till är www.marinetraffic.com , sidan som på en världskarta visar var alla skepp som har sina transpondrar på befinner sig.
Förutom världshaven så kan man se var inlandsfarlederna går och när jag tittade på Ryssland så slogs jag av hur mycket inlandstrafik som finns. Volgaleden mellan Ladogasjön och Svarta Havet, med en avstickare till Moskva och Ufa & Perm, verkar mycket populär (även att de sibiriska floderna används så mycket var nytt för mig).

Men vad som slår mig är att inte de övriga floderna i östra Europa verkar användas. Dnepr används mellan Kiev och Svarta Havet, men Düna, Wistla och Dnestr används inte alls.

Under Vikingatiden användes dessa floder mycket för kontakt mellan Östersjön och Svarta Havet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Trade_rou ... routes.png

Varför används dessa inte längre? Borde det inte finnas incentiv att använda dem?
Senast redigerad av 1 Gen. Jack Ripper, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag??

Inlägg av Markus Holst » 9 oktober 2019, 12:09

Kan det vara så att de inte är segelbara med dagens större och, gissar jag, mera djupgående båtar?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?

Inlägg av Hans » 9 oktober 2019, 15:19

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/tra ... -_2012.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Classific ... _Waterways

Och:
Bild
https://www.eurologport.eu/inland-water ... uirements/

Jag tror Markus är på rätt spår, eller flod kanske, dessutom har väl en del floder 'slammat' igen. Samt en bunt broar som ställer till det.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?

Inlägg av Markus Holst » 19 januari 2020, 12:53

En viktig anledning till att vikingarna tog floderna till Medelhavet lär vara den arabiska hegemonin över nämnda hav. Att segla genom Nordsjön och Gibraltar sund vore sjömässigt enklare men eftersom man då hade hamnat i slagsmål med morerna föredrog man att färdas inomskärs.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?

Inlägg av cats » 23 januari 2020, 14:32

Dnepr är i det närmaste oframkomlig där den går genom Vitryssland. Inte ens mindre fritidsbåtar klarar av djupet där på flera sträckor.

Kolla de här glada galna norrmännen https://www.svtplay.se/video/22509886/m ... san-borjar

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?

Inlägg av Stighult » 23 januari 2020, 22:15

cats skrev:
23 januari 2020, 14:32
Dnepr är i det närmaste oframkomlig där den går genom Vitryssland. Inte ens mindre fritidsbåtar klarar av djupet där på flera sträckor.

Kolla de här glada galna norrmännen https://www.svtplay.se/video/22509886/m ... san-borjar
Blev onekligen mycket vodka och gurka. Riktig höjdar serie. Femte avsnittet kommer i natt.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?

Inlägg av millgard » 24 januari 2020, 13:05

Gen. Jack Ripper skrev:
9 oktober 2019, 11:58
En rolig sida på nätet som flera säkert känner till är www.marinetraffic.com , sidan som på en världskarta visar var alla skepp som har sina transpondrar på befinner sig.
Förutom världshaven så kan man se var inlandsfarlederna går och när jag tittade på Ryssland så slogs jag av hur mycket inlandstrafik som finns. Volgaleden mellan Ladogasjön och Svarta Havet, med en avstickare till Moskva och Ufa & Perm, verkar mycket populär (även att de sibiriska floderna används så mycket var nytt för mig).

Men vad som slår mig är att inte de övriga floderna i östra Europa verkar användas. Dnepr används mellan Kiev och Svarta Havet, men Düna, Wistla och Dnestr används inte alls.

Under Vikingatiden användes dessa floder mycket för kontakt mellan Östersjön och Svarta Havet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Trade_rou ... routes.png

Varför används dessa inte längre? Borde det inte finnas incentiv att använda dem?

Jag tror att det idag anses onödigt jobbigt att släpa skepp över land långa sträckor.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?

Inlägg av Markus Holst » 24 januari 2020, 13:12

millgard skrev:
24 januari 2020, 13:05
Jag tror att det idag anses onödigt jobbigt att släpa skepp över land långa sträckor.
Ja, folk är ju så lata nuförtiden :D

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?

Inlägg av pandersson2 » 24 januari 2020, 18:02

Vad gäller daugava/Düna så finns det nog främst två anledningar, Den andra ser jag som den absolut viktigaste.

Politiskt då floden går genom Ryssland, Vitryssland och Lettland.

Uppdämning i form vattenkraftverk. Producerar ca 50% av Lettlands el så det är troligtvis viktigare än eventuell flodhandel med Vitryssland.

En tredje sak som även spelar in är att det redan finns fungerande järnväg till Vitryssland som verkar vara dimensionerad och klara av omfattningen den handel som försiggår. Finns även gasledningar från Ryssland. Ryssland strävar inte heller efter att använda de lettiska hamnarna som exporthamnar, om man inte får ägarekontroll vilket Lettland hittills varit avvisande till.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?

Inlägg av Amund » 24 januari 2020, 18:20

pandersson2 skrev:
24 januari 2020, 18:02
Uppdämning i form vattenkraftverk. Producerar ca 50% av Lettlands el så det är troligtvis viktigare än eventuell flodhandel med Vitryssland.
Ursäkta lite OT, men det får mig att ställa frågan varför det mycket energitörstiga Centraleuropa inte byggt ut vattenkraften, är det pga. flodernas betydelse som transportled?

Om svaret är ja kan man tänka sig att det hade skett i alla fall om de inte haft så mycket brunkol - tänker jag. :?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?

Inlägg av Hans » 24 januari 2020, 18:34

Amund skrev:
24 januari 2020, 18:20

Ursäkta lite OT, men det får mig att ställa frågan varför det mycket energitörstiga Centraleuropa inte byggt ut vattenkraften, är det pga. flodernas betydelse som transportled?
Typ ja.

viewtopic.php?f=26&t=46723&hilit=flodmi ... 15#p761814

MVH

Hans

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?

Inlägg av pandersson2 » 24 januari 2020, 18:42

Amund,
en annan viktig anledning är låg fallhöjd på många floder som används som farledere. Då blir det ett bättre ekonomiskt alternativ att producera med kol och gas. Skall vattenkraft vara ekonomiskt lönsamt skall det komma från bergen, vilket är anledningen till att floder med brantare lutning oftare blir uppdämnda..

Lettland saknar alternativ förutom rysk gas. Man vill bygga ny kärnkraft tillsammans med Litauen och Estland men det ligger långt i framtiden.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?

Inlägg av pandersson2 » 24 januari 2020, 18:51

Kan även tillägga att samma sak gäller Alande som var den flodled som mynnade ut vid Liepaja. Om man besöker Grobina kan man tydligt se skillnaden då den gamla flodbädden fortfarande syns. I dagsläget är djupet vid Grobina ca 2 meter, tidigare var det närmare 5m. Man har även här en vattenkraftstation som producerar till ett fåtal av stadens invånare. Längre inåt är floden knappt farbar med kanot.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?

Inlägg av Amund » 24 januari 2020, 19:15

Tack Hans och Pandersson2. Jag har alltid tyckt att det är märkligt hur mycket de ekonomiska förutsättningarna styr människans utveckling.

Förlåt – åter till vikingarnas färder i österled.

Jag har också börjat se serien som Stighult länkade till. Mycket bra - fantastiskt resereportage i en trakt man inte har en aning om! :)

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Vikingatida farleder mellan Östersjön och Svarta Havet; varför används vissa inte idag?

Inlägg av Stighult » 25 januari 2020, 13:10

Amund skrev:
24 januari 2020, 19:15
Tack Hans och Pandersson2. Jag har alltid tyckt att det är märkligt hur mycket de ekonomiska förutsättningarna styr människans utveckling.

Förlåt – åter till vikingarnas färder i österled.

Jag har också börjat se serien som Stighult länkade till. Mycket bra - fantastiskt resereportage i en trakt man inte har en aning om! :)
Nu var det cats som ska äras , då det var han som la upp länken till serien. Men den är lika bra för det. 8-)

Skriv svar