Snöröjningsutrustning på lok år 1900
Snöröjningsutrustning på lok år 1900
Jag hittade en bild på järnvägsmuseets sökportal som enligt uppgift visar ett lok på Skövde station år 1900. Det är en rejäl pjäs till plog som sitter på och jag undrar helt enkelt om sådana var vanliga under förra sekelskiftet i Sverige? Var år 1900 en särskilt snörik vinter? Kan nån identifiera loktypen?
Länk till bild:
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAA12877
Länk till bild:
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAA12877
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: Snöröjningsutrustning på lok år 1900
Titta noga! Det är två lok. Synes vara av K-typ, troligast litt Kd.
Re: Snöröjningsutrustning på lok år 1900
Bildgoogla på "tenderplog" så får du en hel del kreationer...
Eller kolla på denna film: https://www.youtube.com/watch?v=PGYJRsi ... re=related
Eller kolla på denna film: https://www.youtube.com/watch?v=PGYJRsi ... re=related
Re: Snöröjningsutrustning på lok år 1900
Det finns inga förrådsställda som kan tagas i bruk?
(apropå nedrivna kontaktledningar och signalfel, då)
(apropå nedrivna kontaktledningar och signalfel, då)
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11956
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Snöröjningsutrustning på lok år 1900
En bok som kan rekommenderas är "Normalspåriga ånglok vid Statens järnvägar" från 1973 om någon medlem har denna bok, skall väl titta igenom de utskrifter jag har från denna bok inom de närmaste dagarna. Boken är slutsåld sedan länge, men är ett bra hjälpmedel för att utröna vilket lok det rör sig om. Jag vet också att Ulf Fjeld hade en genomgång av utgångna ånglokstyper runt decennietskiftet 1970/80-talen och skall titta igenom mitt järnvägsarkiv, skall snart lägga mig p g a arbetspass.
Stefan
Stefan
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11956
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Snöröjningsutrustning på lok år 1900
Problemet med bilden är att dels är snöplogen i vägen och dels är ångloken för långt borta. Har tittat igenom lite grann, har fastnat för de lok som kom inom litteran K hos SJ. Finns i olika delbeteckningar i beroende på utformandet, tekniska uppgifter och diverse kapacitetsegenskaper.
Nu har jag tittat igenom det som jag har ifrån boken "Normalspåriga ånglok hos Statens järnvägar";
Littera===Egen anmärkning
S - Sa: Påminner ganska mycket de lok som är på bilden utifrån en rekonstruktionsbild på loktypen (inga kända foton är kända på detta lok) som hade en tjockare variant av ångdomen och avsmalnade variant av skorstenen. Det var två lok med denna litterahistorik, tillhörde först Halsberg-Motala-Mjölby järnväg 1875 och denna enskilda bana var den första som kom under SJ:s försorg fyra år senare. Dessa två lok slopades av SJ 1903.
K-versionerna: Det finns lok som tillverkades under 1800-talets sista kvartal och de lok som kom i trafik under 1900-talet. SJ nr 1526 som var en sexkopplat godstågsmaskin som byggdes av Nohab i Trollhättan 1908 och som först tillhörde Sala-Gysinge-Gävle järnväg och som under SJ kom att litteras såväl K6 som KA2. K8-KA3 som var sex stycken ånglok med denna littera hos SJ och dessa härrör från de beställningar som Bergslagernas järnvägar gjorde under 1870-talet och denna loktyp passade också in i bilden med en stor och "tjock" ångdom samt avsmalnade skorsten. Denna loktyp höll även till på västgötaslätten. En annan typ inom K-familjen var Kd, isåfall stödjer det de tidigare inläggen i denna tråd och på järnvägsmuseet i Gävle kan man köpa boken "Bevaringsplan för järnvägsfordon" (om den finns kvar) och på sidan 38 finns en bild på SJ:s lok med litteran Kd sedermera KA, en loktyp som tillverkades i 139 exemplar i början av 1900-talet.
Övrigt: Eftersom de båda ångloken var lite långt borta på bilden så var det lite svårt att identifiera loken, ångdomen som är på bilden (bakom skorstenen) var en typ som fanns på ganska många loktyper (det finns en smalare variant också samt lite oiika utföranden). Det var därför jag även tog upp de två lok som först tillhörde HMMJ.
Det kan även vara detta lok, ångdomen påminner den bild som det första inlägget länkade till;
http://www.samlingsportalen.se/all/CgiT ... 51&Recnr=2
Men det var annan utförande på själva skorstenen.
Stefan
Nu har jag tittat igenom det som jag har ifrån boken "Normalspåriga ånglok hos Statens järnvägar";
Littera===Egen anmärkning
S - Sa: Påminner ganska mycket de lok som är på bilden utifrån en rekonstruktionsbild på loktypen (inga kända foton är kända på detta lok) som hade en tjockare variant av ångdomen och avsmalnade variant av skorstenen. Det var två lok med denna litterahistorik, tillhörde först Halsberg-Motala-Mjölby järnväg 1875 och denna enskilda bana var den första som kom under SJ:s försorg fyra år senare. Dessa två lok slopades av SJ 1903.
K-versionerna: Det finns lok som tillverkades under 1800-talets sista kvartal och de lok som kom i trafik under 1900-talet. SJ nr 1526 som var en sexkopplat godstågsmaskin som byggdes av Nohab i Trollhättan 1908 och som först tillhörde Sala-Gysinge-Gävle järnväg och som under SJ kom att litteras såväl K6 som KA2. K8-KA3 som var sex stycken ånglok med denna littera hos SJ och dessa härrör från de beställningar som Bergslagernas järnvägar gjorde under 1870-talet och denna loktyp passade också in i bilden med en stor och "tjock" ångdom samt avsmalnade skorsten. Denna loktyp höll även till på västgötaslätten. En annan typ inom K-familjen var Kd, isåfall stödjer det de tidigare inläggen i denna tråd och på järnvägsmuseet i Gävle kan man köpa boken "Bevaringsplan för järnvägsfordon" (om den finns kvar) och på sidan 38 finns en bild på SJ:s lok med litteran Kd sedermera KA, en loktyp som tillverkades i 139 exemplar i början av 1900-talet.
Övrigt: Eftersom de båda ångloken var lite långt borta på bilden så var det lite svårt att identifiera loken, ångdomen som är på bilden (bakom skorstenen) var en typ som fanns på ganska många loktyper (det finns en smalare variant också samt lite oiika utföranden). Det var därför jag även tog upp de två lok som först tillhörde HMMJ.
Det kan även vara detta lok, ångdomen påminner den bild som det första inlägget länkade till;
http://www.samlingsportalen.se/all/CgiT ... 51&Recnr=2
Men det var annan utförande på själva skorstenen.
Stefan
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11956
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Snöröjningsutrustning på lok år 1900
I det senaste numret av tidskriften Nostaligia finns en artikel om snöslungor på järnvägen. En av bilderna i artikeln är den som upphovsmedlemmen länkade till. Texten i tidskriften är skriven av en välkänd författare inom järnvägskretsar----nämligen Lars-Olov Karlsson och under denna bild är det följande bildtext; Snöplog av äldre typ i Skövde år 1900. Loket som skjuter på verkar vara av littera Ka, Kb eller Kc. Plogen kan vara en av de så kallade amerikanska snöplogarna från 1800-talet.
Tyckte det var värt att ange denna bildtext.
Stefan
Tyckte det var värt att ange denna bildtext.
Stefan
Re: Snöröjningsutrustning på lok år 1900
Tack alla som bidragit, så har man fått lära sig några nya ord också.