Engelskt mot Franskt
Engelskt mot Franskt
Vi har tidigare behandlat skillnader mellan fransk och engelsk filosofi när det gäller teknik. Jag tänkte att man borde visualisera skillnaden på något bra sätt och i morse kom jag på ett sätt.
Ett vackert reportage som jag scannade in. Bilder och texter talar för sig själva.
Man måste ju också reflektera över hur underbar brittisk engelska är i sammanhang som dessa. Ren njutning och jag kan rekommendera tidningen "Classic & Sports Car" ur vilken detta reportage är hämtat.
(OBS! Inte min bil på bilden men en likadan, som det brukar stå på blocket Citroënen alltså.)
Ett vackert reportage som jag scannade in. Bilder och texter talar för sig själva.
Man måste ju också reflektera över hur underbar brittisk engelska är i sammanhang som dessa. Ren njutning och jag kan rekommendera tidningen "Classic & Sports Car" ur vilken detta reportage är hämtat.
(OBS! Inte min bil på bilden men en likadan, som det brukar stå på blocket Citroënen alltså.)
excellenta bilar båda och, Jaguaren med traditionell, ändå fulländad layout och här syftar jag mest på twincam 6an och Citroens överlängsen avancerat konstruktion i övrig!( har alltid undrat, varför stoppar Citroen in en primitiv motor in i en sån i övrigt avancerat bil! Rätta gärna mig om jag har fel)
Man hade ingen annan motor att tillgå helt enkelt. Den BORDE ju ha haft en gasturbin eller Wankel...ALFASUD skrev:excellenta bilar båda och, Jaguaren med traditionell, ändå fulländad layout och här syftar jag mest på twincam 6an och Citroens överlängsen avancerat konstruktion i övrig!( har alltid undrat, varför stoppar Citroen in en primitiv motor in i en sån i övrigt avancerat bil! Rätta gärna mig om jag har fel)
Man provade bla ut en 6cyl boxer av Becchia, men det blev kylproblem och motorn blev för svag. Samt att framtungheten blev besvärande. Mekanisk insprutning var ovanligt 1953, det var väl MB300SL som fick det bland de första 1955.
Sedan var det bråttom att få ut bilen på vägarna och då gjorde man snabbt en ny hemitopp till B11-motorn - Culasse Spécial - som fick tjäna i princip bilen ut. 1966 kom nya femlagrade kortslagiga motorn (utgick från den gamla) som från 1970 var ytterst trevlig med D-Jetronic insprutning - nära 200 i toppfart är väl godkänt? den motorn fortsatte i princip fram till 1991 då CX ersattes av XM.
Sedan var det bråttom att få ut bilen på vägarna och då gjorde man snabbt en ny hemitopp till B11-motorn - Culasse Spécial - som fick tjäna i princip bilen ut. 1966 kom nya femlagrade kortslagiga motorn (utgick från den gamla) som från 1970 var ytterst trevlig med D-Jetronic insprutning - nära 200 i toppfart är väl godkänt? den motorn fortsatte i princip fram till 1991 då CX ersattes av XM.
intressant det med 6 boxern! Becchia, det låter Italiensk, har du bilder eller annan information?
Man kunde förstås vända om 180 grader motorn, vxl lådan fram! Klart, jag tänkte inte att det inte fanns så där allmänt tillgängligt insprutning 1953! var det inte direkt insprutning den på mercan? jag hörde en gång motorn från en sån bil på Falsterbo motor show, rätt imponerat ljud!
Man kunde förstås vända om 180 grader motorn, vxl lådan fram! Klart, jag tänkte inte att det inte fanns så där allmänt tillgängligt insprutning 1953! var det inte direkt insprutning den på mercan? jag hörde en gång motorn från en sån bil på Falsterbo motor show, rätt imponerat ljud!
Jo mercan hade direktinsprutning.
Såhär såg boxern ut:
Den var på dryga 1500 cm2 vilket förstås var för lite.
Becchia var även inblandad i 2CV-motorn (hans design) och även i SM-ens tillkomst och han var italienare. 2CV-motorn har sådana godsaker som oljespraykylning av kolvarnas undersidor, vevstakar av duralaluminium, enorma ventilytor och en hel del utfört i magnesium för att hålla ned vikten.
DS har växellådan fram, därav hamnade motorn helt bakom framhjulen och ett uttag i torpeden måste till för att rymma motorn. DS har alltså mittmotor.
Såhär såg boxern ut:
Den var på dryga 1500 cm2 vilket förstås var för lite.
Becchia var även inblandad i 2CV-motorn (hans design) och även i SM-ens tillkomst och han var italienare. 2CV-motorn har sådana godsaker som oljespraykylning av kolvarnas undersidor, vevstakar av duralaluminium, enorma ventilytor och en hel del utfört i magnesium för att hålla ned vikten.
DS har växellådan fram, därav hamnade motorn helt bakom framhjulen och ett uttag i torpeden måste till för att rymma motorn. DS har alltså mittmotor.
FANTASTISKA konstruktioner, jag läste på en Grekisk biltidning, redan på 70talet, att en blommor hanlare i Aten hade kört en 2CV för ½mille Km uteslutande in i Aten och det enda felet var att hans tygstol hade börjat att slitas, han vägde 120 kilo dock!
Cool boxer den, det verkar att är 2 halvor ihopsatta!? Inte 1 stycke motorblock som Alfasud och Ferrari testarossa?
Det är många som har som sälje argument idag att deras motorer sitter på eller bakum framaxeln! För att balansera bilens egenskaper! Men, det fanns redan på några fina gamla bilar!
Cool boxer den, det verkar att är 2 halvor ihopsatta!? Inte 1 stycke motorblock som Alfasud och Ferrari testarossa?
Det är många som har som sälje argument idag att deras motorer sitter på eller bakum framaxeln! För att balansera bilens egenskaper! Men, det fanns redan på några fina gamla bilar!
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom