Engelskt mot Franskt

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3793
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Engelskt mot Franskt

Inlägg av millgard » 24 augusti 2007, 10:22

Vi har tidigare behandlat skillnader mellan fransk och engelsk filosofi när det gäller teknik. Jag tänkte att man borde visualisera skillnaden på något bra sätt och i morse kom jag på ett sätt.

Ett vackert reportage som jag scannade in. Bilder och texter talar för sig själva.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Man måste ju också reflektera över hur underbar brittisk engelska är i sammanhang som dessa. Ren njutning och jag kan rekommendera tidningen "Classic & Sports Car" ur vilken detta reportage är hämtat.


(OBS! Inte min bil på bilden men en likadan, som det brukar stå på blocket ;) Citroënen alltså.)

ALFASUD
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:21
Ort: Skåne

Inlägg av ALFASUD » 24 augusti 2007, 20:35

excellenta bilar båda och, Jaguaren med traditionell, ändå fulländad layout och här syftar jag mest på twincam 6an och Citroens överlängsen avancerat konstruktion i övrig!( har alltid undrat, varför stoppar Citroen in en primitiv motor in i en sån i övrigt avancerat bil! Rätta gärna mig om jag har fel)

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3793
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 24 augusti 2007, 21:19

ALFASUD skrev:excellenta bilar båda och, Jaguaren med traditionell, ändå fulländad layout och här syftar jag mest på twincam 6an och Citroens överlängsen avancerat konstruktion i övrig!( har alltid undrat, varför stoppar Citroen in en primitiv motor in i en sån i övrigt avancerat bil! Rätta gärna mig om jag har fel)
Man hade ingen annan motor att tillgå helt enkelt. Den BORDE ju ha haft en gasturbin eller Wankel...

ALFASUD
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:21
Ort: Skåne

Inlägg av ALFASUD » 24 augusti 2007, 21:46

6cyl boxer????????????
Med twincam/4 ventil/cyl och dubbla tändstift! Mekanisk insprutning!? Begär jag mycket??

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3793
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 24 augusti 2007, 22:07

Man provade bla ut en 6cyl boxer av Becchia, men det blev kylproblem och motorn blev för svag. Samt att framtungheten blev besvärande. Mekanisk insprutning var ovanligt 1953, det var väl MB300SL som fick det bland de första 1955.

Sedan var det bråttom att få ut bilen på vägarna och då gjorde man snabbt en ny hemitopp till B11-motorn - Culasse Spécial - som fick tjäna i princip bilen ut. 1966 kom nya femlagrade kortslagiga motorn (utgick från den gamla) som från 1970 var ytterst trevlig med D-Jetronic insprutning - nära 200 i toppfart är väl godkänt? den motorn fortsatte i princip fram till 1991 då CX ersattes av XM.

ALFASUD
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:21
Ort: Skåne

Inlägg av ALFASUD » 24 augusti 2007, 22:59

intressant det med 6 boxern! Becchia, det låter Italiensk, har du bilder eller annan information?
Man kunde förstås vända om 180 grader motorn, vxl lådan fram! Klart, jag tänkte inte att det inte fanns så där allmänt tillgängligt insprutning 1953! var det inte direkt insprutning den på mercan? jag hörde en gång motorn från en sån bil på Falsterbo motor show, rätt imponerat ljud!

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3793
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 24 augusti 2007, 23:17

Jo mercan hade direktinsprutning.


Såhär såg boxern ut:

Bild
Bild

Den var på dryga 1500 cm2 vilket förstås var för lite.

Becchia var även inblandad i 2CV-motorn (hans design) och även i SM-ens tillkomst och han var italienare. 2CV-motorn har sådana godsaker som oljespraykylning av kolvarnas undersidor, vevstakar av duralaluminium, enorma ventilytor och en hel del utfört i magnesium för att hålla ned vikten.

DS har växellådan fram, därav hamnade motorn helt bakom framhjulen och ett uttag i torpeden måste till för att rymma motorn. DS har alltså mittmotor.

ALFASUD
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:21
Ort: Skåne

Inlägg av ALFASUD » 25 augusti 2007, 00:07

FANTASTISKA konstruktioner, jag läste på en Grekisk biltidning, redan på 70talet, att en blommor hanlare i Aten hade kört en 2CV för ½mille Km uteslutande in i Aten och det enda felet var att hans tygstol hade börjat att slitas, han vägde 120 kilo dock!
Cool boxer den, det verkar att är 2 halvor ihopsatta!? Inte 1 stycke motorblock som Alfasud och Ferrari testarossa?
Det är många som har som sälje argument idag att deras motorer sitter på eller bakum framaxeln! För att balansera bilens egenskaper! Men, det fanns redan på några fina gamla bilar!

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 25 augusti 2007, 21:28

Jag kan också rekommendera C&SC, härlig tidning. Marin Buckley och jag har samma böjelser ibland, underbar skribent.

Mvh Petter

Skriv svar