Hur varm mat?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Hur varm mat?

Inlägg av mattep74 » 3 maj 2007, 19:24

Nu är jag ganska micromatifierad och undrar hur arbetarna före microns tid fick sin mat varm på arbetsplatserna? Jag har ett svagt minne av att när jag gjorde PRAO på järnvägsverkstaden i Tillberga utanför Västerås på 80-talet att ett värmeskåp användes. Men hur länge användes värmeskåpen och hur klarades maten av innan dess för de arbetare som ex arbetade inom industrin

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 3 maj 2007, 21:35

Om man inte gick till personalmatsalen, kaffe och mackor?

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 3 maj 2007, 22:27

Var ju mycket vanligare förritiden med att man åt nylagad varm mat.
Det fanns personalmatsalar t.ex, men även många andra lösningar på problemet.
Järnvägsarbetare, skogsarbetare, (och andra arbetare ute i fält) brukade själva laga mat ofta. Den vanliga rätten hos dem i mellansverige och uppåt var "sluring". Sluring tillagades helt enkelt så att man stekte saltat fläsk på nån sorts mobil spishäll eller en eldstad. Sen tog man upp fläsket och slog mjöl i fläskflottet som man brynte till en redning. Sen hade man i b.l.a lök, potatis, morötter, kålrätter och annat. Många hällde sen på mjölk och svagdricka och gjorde en sås eller soppa, andra gjorde det mer till tjocka pannkaksliknande bullar (som möjligtvis innehöll ägg om man hade tur).

Men det här var bara en av lösningarna. Det berodde på var man jobbade. Lantarbetare och även fina stadsbor gick ju hem och åt. Hemmafruarna möjliggjorde ju detta. Men fint cityfolk som jobbade på kontor, gillade ju även att gå och "luncha" på restauranger, där det alltid fanns dagliga menyer. Fanns ju också en massa ölcaféer "tjapp" i städerna förritiden där även gemene man kunde äta enkel och närande mat.
"Riktiga" industriarbetare som inte hade tid med sånt här tjafs fick ju käka mackor t.ex.
Den svensk som arbetat på en norsk normal arbetsplats idag blir förvånad över att norrmännen inte fattat att det finns något som heter mikrovågsugn. ALLA norrmänn äter torra och tråkiga hemmabredda mackor till lunch. När man på svensk tar med sig lite rester så höjer de på ögonbrynen och utbrister "Oj! Varm mat!", ungefär som en svensk reagerat om en kollega skulle haft med sig hummer i sin matlåda. :lol:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 maj 2007, 22:37

Har länge närt drömmen om den Fullständigt Bräckande matlådan. Med Chablis Grand Cru, hummer, en dutt iransk kaviar...

Tess dess funkar ex.vis kolbullar (den som inte läst Gunnar Brusewitz' Sommar med kolbullar bör få den detaljen fixad).
http://www.skogsreflexen.net/index.cfm?docID=7818
Eller den här:
En rätt som lagades nästan alla dagar var kolbullar. Man stekte massvis med fläsk och fyllde på i stekpannan med smet av mjölk eller vatten och vetemjöl och lite salt. Skulle man ha en finare kolbulle kunde man också ta ett ägg i kolbullsmeten. På kvällen åt man upp halva kolbullen, den andra halvan sparade man till morronen andra dagen. Den sköljdes ner med ett par koppar kaffe sen var det dags att ta itu med det tunga slitet i skogen.
http://www.skyttmon.se/hist/stigText/stigUpp/mat.asp

Not, det fick gärna vara amerikanskt fläsk. Vet inte riktigt varför.

För övrigt: Unica-boxen?

Jo, jag vet vad det är, men inte varför denna låda i pressad papp (eller vad det nu var) gjorde sån succé.

Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem
Inlägg: 230
Blev medlem: 27 april 2002, 23:05
Ort: Värmland

Inlägg av Fältmarskalken » 4 maj 2007, 08:48

Hexmaster skrev: Not, det fick gärna vara amerikanskt fläsk. Vet inte riktigt varför.
Amerikansk fläsk var mycket fett, oftast var det mer fett än kött och på den tiden sågs det som något bra.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 4 maj 2007, 13:08

Hexmaster skrev:Har länge närt drömmen om den Fullständigt Bräckande matlådan. Med Chablis Grand Cru, hummer, en dutt iransk kaviar...

Tess dess funkar ex.vis kolbullar (den som inte läst Gunnar Brusewitz' Sommar med kolbullar bör få den detaljen fixad).
http://www.skogsreflexen.net/index.cfm?docID=7818
Eller den här:
En rätt som lagades nästan alla dagar var kolbullar. Man stekte massvis med fläsk och fyllde på i stekpannan med smet av mjölk eller vatten och vetemjöl och lite salt. Skulle man ha en finare kolbulle kunde man också ta ett ägg i kolbullsmeten. På kvällen åt man upp halva kolbullen, den andra halvan sparade man till morronen andra dagen. Den sköljdes ner med ett par koppar kaffe sen var det dags att ta itu med det tunga slitet i skogen.
http://www.skyttmon.se/hist/stigText/stigUpp/mat.asp

Not, det fick gärna vara amerikanskt fläsk. Vet inte riktigt varför.

För övrigt: Unica-boxen?

Jo, jag vet vad det är, men inte varför denna låda i pressad papp (eller vad det nu var) gjorde sån succé.
Unica-boxens unika fördel - var att materialet var regnsäkert. Tänk efter - det fanns ingen plast, inte Tupperware, alla påsar var av papper....etc. Unicaboxen var rymlig också och med en läderrem med spänne - blåste inte locket av hur fort än knegaren pedalade på sin Monark eller Rex i motvind och ösregn. ja inte ens när han spände fast den på sin nya 'höglevnadsstandards' Husqvarna 125cc och susade fram i den svindlande farten av 60 km/t. Nu ligger ju Varjags 'forntid' lite längre tillbaka än den mattep74 undrar om - men nog fanns det tider då medhavd lunch bestod av mackor nedskjölda med den obligatoriska thermosen av hett kaffe, oftast sötat och med 'mjölk efter behag' - i thermosen. På mindre arbetsplatser var det inte ovanligt med en elektrisk kokplatta eller fotogenkök. För de nogräknade med varm mat - minns jag även att militära mattornistrar - kunde värmas över t.e.x en svetslåga med mycket lite syre men mycket acetylen :wink: , Varjag

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 9 maj 2007, 15:16

Jag som född 1970 levde med matdosa i värmeskåp de första åren av mitt liv - vi hade mikrovågsugn hemma i 10 år innan de började dyka upp i lunchrummen på arbetsplatserna.

Det ansågs fjolligt speciellt i verkstäder att mikra mat, utan det var matdosa med kött+potatis+nån rova som gällde. För de som inte upplevt smaken kan jag berätta att oavsett ingrediens smakade allt härsken blandning av potatis, rova och kött och var torrt efter att ha hållits uppvärmt till en 60-70C i 6 timmar. Dessutom hade måga verkstäder lite underliga rast- och lunchtider. En halv- eller heltimmes lunch kl 9! och bara en kortare 6-minutare kring middag och en till på eftermiddagen, ibland bara en 30 min innan arbetsdagens slut.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 9 maj 2007, 19:09

Det är väl ingen som egentligen gillar mikromat idag heller om man kan åka iväg till en lunchrestaurang...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 maj 2007, 20:13

När jag gick i högstadiet så praoade jag på ett bygge och man fick vänta i trekvart innan maten blev varm. Nu har ju mikrovågsugnarna i stort sett trängt ut värmeskåpen. :)

Findus färdiga maträtter kunde man värma upp i både värmeskåp och dagens mikrougnar.

Vet inte riktigt när värmeskåpet blev introducerat.



Stefan

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2152
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 2 juni 2007, 16:06

Såg en liten rolig grej i en reklamfilm för BM;s väghyvlar modell 60-tal någon gång. Bak på maskinen fanns en liten varmhållningslåda där man kunde stoppa in sin lunchlåda. Vid lunchtid var det bara att sätta sig i gräset vid vägen ta fram sin nu varma mat och korka upp en öl.
Bara att njuta, men att sitta i maskinen var säkert bekvämast om man fick tro reklamen.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3864
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 2 juni 2007, 18:37

Att ta med överbliven mat hemifrån och värma den på jobbet är väl rätt unikt för Sverige. Jag har aldrig sett att man gör så utomlands. Det vanliga är väl att man antingen har med sig något kallt, eller att man köper varm/kall mat på något kafé eller någon restaurang, eller att man går hem och äter.

Att svenskar ofta äter (varm) matlåda på jobbet, antar jag är en kombination av att många svenskar verkar tycka att kall mat "inte är riktig mat" och att det är förhållandevis dyrt att äta på restaurang (höga skatter på arbete).

Sedan är det väl generellt så att man i Sverige lägger väldigt mycket pengar på husrenoveringar, resor, bilar, elektronikprylar, etc, samtidigt som vi har världens(?) minsta hushåll och höga skatter. I Sverige finns en tendens att spara i det lilla (t ex lunch) och slösa i det stora (t ex bilar eller resor).

Är det någon som vet om "på jobbet uppvärmd matlåda" förekommer någonstans utomlands?

Användarvisningsbild
Coitadinha
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 5 november 2004, 22:43
Ort: Värmdö

Inlägg av Coitadinha » 2 juni 2007, 23:01

Jag började jobba 1971, och då var det matlåda som gällde, och det var min vanliga lunchrutin till c:a-90. Eftersom jag har ett väldigt rörligt jobb händer det fortfarande att jag värmer en låda, om jag är långt från något matställe. Det finns speciella värmeskåp att koppla in i bilar, på cig-uttaget. (Grenröret på en maskin funkar också, men det gäller att passa så maten inte blir förkolnad)
Att sitta i bilen och äta är definitivt ingen höjdare, men att sitta och inta sin lunch i skuggan under ett träd med hyfsad utsikt en fin sommardag, kan bli lite pic-nic-känsla.

Ugnsmat, som gratänger, lasagne, moussaka brukar funka utmärkt, sån mat blir ju oftast bättre av att värmas upp. Grytor brukar också vara OK, men några torra falukorvskivor och vissna potatisar gör ingen glad.

På 70-talet var det inte ovanligt med recept på god och näringsriktig matlådemat i tidningarnas matspalter.

Med vänlig hälsning/Göran

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 3 juni 2007, 12:07

Är det någon som vet om "på jobbet uppvärmd matlåda" förekommer någonstans utomlands?
Den svenska fixeringen vid behovet av varm mat på lunchrasten - måste ju vara knuten till Sveriges kalla klimat. Hårt utomhusarbete speciellt i kyla (och jag talar inte bara om vintern...) k r ä v e r helt enkelt varm föda. Jag tänker på skogsarbetare (innan motorsågen uppfanns!) som i -15C svettades - i skjortärmarna, vid sina handsågar, även om det är ett extremt exempel. Undantagandes kanadensiska stuveriarbetare - som jag minns 'värmde något' vid små eldar på kajen, kan jag inte erinra mig exempel på 'varm lunch'. S.k. 'braziers' såg man här och där i England - men de användes mest för att värma iskalla händer. I Finland på vintern, var det ju så kallt att där - försvann stuvarna in i en liten hydda på kajen ur vars skorsten det rök - man vad dom gjorde/lagade där - vet jag inte, Varjag

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 4 juni 2007, 09:39

Jag har jobbat en del i både Finland och Sverige på sistone, och man ser oftare små lunchrestauranger i företagen (som haft upphandlingar om vem som får ta över företagets restaurang) i nära anslutning till industriområden eller nedlagda fabriker omgjorda för att rymma mängder av småföretag. Ofta är det något av Katri Antell (känt gammalt bageri från Oulu/Uleåborg som numera har expanderat till catering och restauranger), eller Fazer Caterings lunchrestauranger. Mina erfarenheter av maten varierar från allt från skolbespisningskänsla (den nära TeliaSoneras lokaler i Helsingfors) till bland det bästa jag ätit (f.d. Finlaysons fastighet i Tammerfors). I Sverige hittar man även detta koncept offererat av SodexHo (f.d. massa olika saker, bl.a. Partena Catering), EDIT: Och Fazer Amica. Konceptet med slimmad topporganisation, men med möjlighet till saminköp osv och andra storföreetagsfördelar är konkurrenskraftigt när man ska etablera eller ta över lunchrestauranger.

Det lilla jag känner till av Finlands tidigare jobblunchmatkultur är att jag nog inte sett någon matlådevärmare där, utan minnena präglas av kall medhavd mat, tillagning i buggbaracker och sen dessa mer spridda lunchrestauranger, men även bensinmackarna i Finland som mycket mycket oftare än i Sverige har en liten kafe/grill-avdelning, hade många arbetare som åt sin lunch där. Det sistnämnda är fortfarande speciellt vanligt hos mobila arbetare (bud, chaufförer, vanliga arbetare med tillgång till bil osv).
Senast redigerad av 1 myom, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 4 juni 2007, 10:08

myom skrev: Det lilla jag känner till av Finlands tidigare jobblunchmatkultur är att jag nog inte sett någon matlådevärmare där, utan minnena präglas av kall medhavd mat, tillagning i buggbaracker och sen dessa mer spridda lunchrestauranger, men även bensinmackarna i Finland som mycket mycket oftare än i Sverige har en liten kafe/grill-avdelning, hade många arbetare som åt sin lunch där. Det sistnämnda är fortfarande speciellt vanligt hos mobila arbetare (bud, chaufförer, vanliga arbetare med tillgång till bil osv).
Matlådevärmare var inte alls okända i Finland, jag har sett och använt en sådan på 80-talet i ett företag, i ett annat var den satt åt sidan när jag jobbade där lite senare. Numera känner jag dåligt till lunchkulturen, då jag slutat äta lunch, och föredrar att äta en ordentlig middag när jag kommer hem i stället. Jag har äntligen insett, att rekommendationen att äta en kraftig frukost och en ordentlig lunch, lätt leder bara till viktproblem. :)

Att det finns många arbetsplatsrestauranger i Finland tror jag beror på lagstiftning eller kollektivavtal. Min relativt ringa erfarenhet från Sverige (en sommar på mejeriet i Alingsås :) )säger mig att det är rätt lika i de två länderna, däremot äter norrmännen betydligt torftigare lunch, av någon anledning.

Vid de gamla Hoechst-fabrikerna i Frankfurt såg jag en imponerande fabriksaktig restaurang, det fanns två fasta menyer, de färdiga brickorna kom med pater noster-hiss från köket, man valde sin meny och plockade brickan med en trerätterslunch (förrätt, varmrätt, efterrätt) från ett av fyra löpande band (meny 1 till vänster, meny 2 till höger), och betalade med en kupong. Allt detta för att göra det supereffektivt. Skulle tro, att man serverade tusentals luncher under några timmar. Själva salen uppskattar jag till flera tusen m2.

Skriv svar