Östsvenska

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Re: Östsvenska

Inlägg av koroshiya » 16 maj 2025 18:34

Men Markus - Yttermalung är 14 km från Malung. Man går det på några timmar.

Om man pratar olika i olika ändar av en by är väl det tydliga tecken på att man inte vill prata likadant. De måste väl ändå ha umgåtts i samma by?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 16 maj 2025 20:54

koroshiya skrev:
16 maj 2025 18:34
Om man pratar olika i olika ändar av en by är väl det tydliga tecken på att man inte vill prata likadant. De måste väl ändå ha umgåtts i samma by?
Så är det säkert.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 17 maj 2025 00:24

Gen. Jack Ripper skrev:
16 maj 2025 12:14
a81 skrev:
18 mar 2025 22:13
Samtidigt pratar väl inte österbottningar normalt sett som KAJ. Jag har inte pratat med så många österbottningar, men min bild är att de pratar ganska vanlig finlandssvenska, möjligen något mindre "finskt" än Helsingforssvenska.

En sak som många kanske inte tänker på är att dialekten på Åland nästan är som rikssvenska, eller i alla fall som en svensk dialekt, liksom "milt dalmål" snarare än finlandssvenska.

På något sätt är väl dialekten i Österbotten mittemellan åländska och finlandssvenskan i Helsingfors (jfr Mark Levengood).
Minns när jag var hos en vän på östra Singö sommaren 2021 och råkade få in Ålandsradion; nyhetsuppläsaren säger "Från och med måndag så kommer maskkrav tas bort på sjukhusen" och jag tänker att vi har väl inte haft några maskkrav på sjukhusen. Först när jingeln om Ålands Radio kom så förstod jag vad jag lyssnade på. :lol:

Jag tycker de flesta ålänningar pratar en slags norduppländsk dialekt. Typ Rospigg, blandat med Tierp och lite Gävle.
Ja, det är svårt att beskriva, men åländska låter inte finlandssvenskt, utan mer som lite blandning av norduppländska, dalmål och gotländska, fast väldigt lite dialekt, mer som något slags lantligt rikssvenska.