Östsvenska

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
erep
Medlem

Re: Östsvenska

Inlägg av erep » 21 mar 2025 20:38

koroshiya skrev:
19 mar 2025 11:29
De har väl sociolekter som de flesta andra. Folket där i Vörå kan säkert prata två sorters svenska, och KAJ har väl sånger också på en mer standardiserad mumintrollssvenska.
Ja, det stämmer för österbottningar. De kan alla standardsvenska och sin lokala dialekt.

Men KAJ har nog mest låtar på vörådialekt. Har inte sett en enda på tuben på standardsvenska.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 21 mar 2025 20:42

erep skrev:
21 mar 2025 20:32
...vattensvenskar...
Vad är det?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 21 mar 2025 20:47

Hans skrev:
21 mar 2025 20:42

Vad är det?

MVH

Hans
Lite skoj, (vatun [båda vokalerna kort]) eller vattensvenskar är rikssvenskar. Fann annars uttrycket också i en tidning från Österbotten som publicerats ett drygt sekel sedan.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 21 mar 2025 20:51

Här finns annars en dialektkarta över de svenska dialekterna i Finland
https://www.isof.se/utforska/kunskapsba ... -i-finland

Och vill man lyssna på hur det pratas, finns det en hel del upptagningar här.
https://sls.finna.fi/Search/Results?lim ... =AllFields

Det är rätt varierat.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem

Inlägg av Örjan » 21 mar 2025 21:11

Den här sidan har ljudinspelningar från 1998-2000 av dialekter från hela det svenska språkområdet.

https://swedia.ling.gu.se/snabbmeny.html

Varje ort har ljudinspelningar från fyra personer (ung, gammal, man, kvinna)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 21 mar 2025 22:16

Vattensvenskar var ett uttryck som tarvar sin förklaring.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 22 mar 2025 12:29

Vet inte hur det är i Svenskfinland, men i Sverige har ju dialekterna alltmer reducerats till att bara vara accenter. En modern skåning har liksom 99,9 procent samma ordförråd som en stockholmare, men skorrar på R:en. Även skorrandet verkar dock vara på tillbakagång:

https://spraktidningen.se/artiklar/slut ... -skanskan/

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 23 mar 2025 20:38

a81 skrev:
18 mar 2025 22:22
Jo, men talar man så på riktigt? Prinsessan Sofia är t.ex. från Älvdalen, men hon talar inte älvdalsmål, knappt dialekt alls vad jag minns. Läste dock på Wikipedia att hon inte bodde i Älvdalen förrän i sjuårsåldern.

Är inte särpräglade dialekter något som framförallt äldre personer kan tala om de vill (minnen från barndomen), men som knappast används i dagligt tal.
Min mamma flyttade till Älvdalen som 12åring. Hon pratar älvdalska. Men eftersom det skiljer sig så pass mycket från rikssvenska, så pratar alla även rikssvenska. Mina yngre kusiner gör likadant. Jag förstod älvdalska som barn, men har aldrig kunnat tala det.

Jag har just skummat igenom den här boken, det var intressant och roligt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hurrarna
Håller även på med denna, Den förvandlade gatan, Carita Nyström.
https://www.boksampo.fi/sv/kulsa/saha3% ... google.com
En av mina kompisar härstammar från skärgården utanför Åbo.
Han är lite präglad av att som barn och ungdom varit där på somrarna. Jag märkte det först när han flyttade ut på landet(Han är född och uppväxt i storstan), då han använder vissa ord och namn på saker som är finlandssvenska och inte nåt man vanligen använder här.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 26 mar 2025 22:54

Program på SR. Det är långt och snackigt, men intressant.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sv ... -i-finland

Gen. Jack Ripper
Medlem

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 16 maj 2025 12:14

a81 skrev:
18 mar 2025 22:13
Samtidigt pratar väl inte österbottningar normalt sett som KAJ. Jag har inte pratat med så många österbottningar, men min bild är att de pratar ganska vanlig finlandssvenska, möjligen något mindre "finskt" än Helsingforssvenska.

En sak som många kanske inte tänker på är att dialekten på Åland nästan är som rikssvenska, eller i alla fall som en svensk dialekt, liksom "milt dalmål" snarare än finlandssvenska.

På något sätt är väl dialekten i Österbotten mittemellan åländska och finlandssvenskan i Helsingfors (jfr Mark Levengood).
Minns när jag var hos en vän på östra Singö sommaren 2021 och råkade få in Ålandsradion; nyhetsuppläsaren säger "Från och med måndag så kommer maskkrav tas bort på sjukhusen" och jag tänker att vi har väl inte haft några maskkrav på sjukhusen. Först när jingeln om Ålands Radio kom så förstod jag vad jag lyssnade på. :lol:

Jag tycker de flesta ålänningar pratar en slags norduppländsk dialekt. Typ Rospigg, blandat med Tierp och lite Gävle.

Gen. Jack Ripper
Medlem

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 16 maj 2025 12:20

loop skrev:
23 mar 2025 20:38
...
Min mamma flyttade till Älvdalen som 12åring. Hon pratar älvdalska. Men eftersom det skiljer sig så pass mycket från rikssvenska, så pratar alla även rikssvenska. Mina yngre kusiner gör likadant. Jag förstod älvdalska som barn, men har aldrig kunnat tala det.
...
Med risk för att gå lite OT så är jag fascinerad över att just Älvdalen har ett bevarat mål.
Man hade kunnat tro att det är en isolerad dal likt Gondolin i Silmarillion, men det är ju en helt vanlig ort ganska nära ett större samhälle.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 16 maj 2025 12:45

Älvdalen är ju rätt isolerat, fem mil från närmsta större ort som är Mora.

När jag flyttade till Orsa 1980 pratades det fortfarande orsamål i butikerna.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 16 maj 2025 14:56

Markus Holst skrev:
21 mar 2025 22:16
Vattensvenskar var ett uttryck som tarvar sin förklaring.
Begreppet vattusvensk (eller ibland stavat vatusvensk) är ett nedsättande historiskt uttryck som användes i Finland, särskilt under vinter- och fortsättningskriget, om finländare som ansågs vara alltför svenskvänliga, eftergivna eller undfallande mot Sverige. Det kunde också syfta på dem som ville stärka svenskans ställning i Finland på bekostnad av finskan.

Uttrycket anspelar på “vattnig” i betydelsen urvattnad eller svag, kombinerat med “svensk” – alltså en slags “svensk-liknande person utan ryggrad”. Det användes främst som en förolämpning mot finlandssvenskar eller finskspråkiga som stöttade svenskhetens roll i Finland.

Ett uttryck även ibland för finländare som emigrerade till Sverige och som efter en tid kom hem med en sorts urvattnad svensk dialekt och rikssvensk kultur.

Det är i dag ett föråldrat och känsligt uttryck som speglar tidigare tiders språk- och kulturkonflikter i Finland.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 16 maj 2025 15:28

Gen. Jack Ripper skrev:
16 maj 2025 12:20
...
Med risk för att gå lite OT så är jag fascinerad över att just Älvdalen har ett bevarat mål.
Man hade kunnat tro att det är en isolerad dal likt Gondolin i Silmarillion, men det är ju en helt vanlig ort ganska nära ett större samhälle.
Jag tror att Lars-Gunnar Andersson tror att dialekter utvecklades eller bevarades för att man ville vara lite annorlunda, även om det kanske inte är något man har gjort medvetet.

Folk skulle alltså inte vara så isolerade.

Tanken där är väl att om det bara skiljer två-tre dagsfärder mellan olika bygder, så kan det inte gärna ha varit något stort hinder.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 16 maj 2025 17:59

Njo. Det var väldans få som tog sig 2-3 dagsfärder hemifrån. Det var mest köpmän och en och annan präst. Så nog räcker avståndet för den som vill hävda sin egen dialekt mot inkräktare

- Pratar du yttmalungmål nu? Känd kommentar från Dalarna under pågående samtal i Malung. Det hördes alltså på det lilla avståndet mellan Malung och Yttermalung att man var annorstädes ifrån.

I det äldre Dalarna kunde man höra vilken by folk kom ifrån och ibland till och med vilken ända av byn. En del gårdar hade till och med egen dialekt. Så kan det såklart varit i Österbotten också så vill man hålla sin dialekt speciell så klarar man det.

Kan någon berätta om dit finns betydande skillnader mellan dialekterna i Österbotten och Nyland? Jag lärde mig nyss att i Östra Nyland har svenskan minskat så mycket de sista 40 åren att finskan blivit i majoritet.