Östsvenska
-
koroshiya
- Stödjande medlem 2021
Östsvenska
Som nu KAJ är på tapeten kunde det vara intressant med en tråd om dialekterna.
Efter att ha lyssnat på en del så blir k till tj i ett antal ord. Sedan har de ätit upp några dubbelkonsonanter, så inte är itt.
Och några vokaler är brutna. Bära är biära.
Hur gammalt är det här? Och har vi också några sådana vokaler? Ordet jord skulle ju kunna vara det. Erde och earth är ju inte brutet, även om väl earth var brutet för 1000 år sedan som eorþ.
Efter att ha lyssnat på en del så blir k till tj i ett antal ord. Sedan har de ätit upp några dubbelkonsonanter, så inte är itt.
Och några vokaler är brutna. Bära är biära.
Hur gammalt är det här? Och har vi också några sådana vokaler? Ordet jord skulle ju kunna vara det. Erde och earth är ju inte brutet, även om väl earth var brutet för 1000 år sedan som eorþ.
-
Markus Holst
- C Skalman
Re: Östsvenska
Vilka är "vi" i sammanhanget?
-
koroshiya
- Stödjande medlem 2021
Det är vi här i väst - dagens Sverige.
-
Markus Holst
- C Skalman
I dalmålen finns en del sådant där, tror jag.
-
koroshiya
- Stödjande medlem 2021
Jag är ju något av en expert, men en annan som pratar om dessa dialekter är Tidsdjupet på u2b.
Bland andra saker säger han att utvecklingen av o är inhemsk: ja alltså något de själva hittat på. Det är ju intressant att de både har behållit ord som bein, men också gjort om långt o till åo, eller något sådant.
Bland andra saker säger han att utvecklingen av o är inhemsk: ja alltså något de själva hittat på. Det är ju intressant att de både har behållit ord som bein, men också gjort om långt o till åo, eller något sådant.
-
a81
- Medlem
Samtidigt pratar väl inte österbottningar normalt sett som KAJ. Jag har inte pratat med så många österbottningar, men min bild är att de pratar ganska vanlig finlandssvenska, möjligen något mindre "finskt" än Helsingforssvenska.
En sak som många kanske inte tänker på är att dialekten på Åland nästan är som rikssvenska, eller i alla fall som en svensk dialekt, liksom "milt dalmål" snarare än finlandssvenska.
På något sätt är väl dialekten i Österbotten mittemellan åländska och finlandssvenskan i Helsingfors (jfr Mark Levengood).
En sak som många kanske inte tänker på är att dialekten på Åland nästan är som rikssvenska, eller i alla fall som en svensk dialekt, liksom "milt dalmål" snarare än finlandssvenska.
På något sätt är väl dialekten i Österbotten mittemellan åländska och finlandssvenskan i Helsingfors (jfr Mark Levengood).
Senast redigerad av 1 a81, redigerad totalt 18 gånger.
-
Markus Holst
- C Skalman
Vörå har väl likt Närpes en rätt särpräglad dialekt
-
a81
- Medlem
Jo, men talar man så på riktigt? Prinsessan Sofia är t.ex. från Älvdalen, men hon talar inte älvdalsmål, knappt dialekt alls vad jag minns. Läste dock på Wikipedia att hon inte bodde i Älvdalen förrän i sjuårsåldern.
Är inte särpräglade dialekter något som framförallt äldre personer kan tala om de vill (minnen från barndomen), men som knappast används i dagligt tal.
Är inte särpräglade dialekter något som framförallt äldre personer kan tala om de vill (minnen från barndomen), men som knappast används i dagligt tal.
-
koroshiya
- Stödjande medlem 2021
De har väl sociolekter som de flesta andra. Folket där i Vörå kan säkert prata två sorters svenska, och KAJ har väl sånger också på en mer standardiserad mumintrollssvenska.
-
a81
- Medlem
Jo, så är det säkert till viss del, men faktum kvarstår att genuina, lokala dialekter försvinner mer och mer. Jag tänker att det beror på att skolorna har fått ett allt större upptagningsområde. Få barn lever "Bullerbyliv" numera. Även på landet är skolan ofta förlagd till någon mindre tätort. Barnen blandas mer än för 100 år sedan, svårt att upprätthålla lokala dialekter.
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Parat med radio och TV. Sedan ganska många år. Internet vet jag inte om det påverkar dialekter då jag sällan lyssnar.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
CHJIMS
- Medlem
-
erep
- Medlem
"”Finlandssvenska” förhåller sig till svenska dialekter i Finland lite som norskt bokmål gör till norska dialekter. Dialekterna på Finlands kuster är uråldriga, medan ”finlandssvenska” härrör ur talspråket i Mälardalen på 1600-/1700-talen: från Bellmans språk."
Från tråden
https://bsky.app/profile/schaljoh.bsky. ... jczz7r422l
Från tråden
https://bsky.app/profile/schaljoh.bsky. ... jczz7r422l
-
erep
- Medlem
Nej. De pratar vad numera kallas standardsvenska med en rikssvensk eller en nylänning, vanligen. Det är det som används i skolan.a81 skrev: ↑18 mar 2025 22:13Samtidigt pratar väl inte österbottningar normalt sett som KAJ. Jag har inte pratat med så många österbottningar, men min bild är att de pratar ganska vanlig finlandssvenska, möjligen något mindre "finskt" än Helsingforssvenska.
Med sina vänner och/eller i sin egna miljö pratar de bygdemål, d.v.s. sin egna lokala dialekt.
På Åland varierar det. En del låter som vattensvenskar, en del nästan som åbobor.
-
erep
- Medlem
I österbotten lever dialekterna kvar. Det fanns ett avsnitt av "Värsta språket" dokumentärserien där den nuvarande På spåret domaren reste runt det svenska språkområdet inklusive Åbo och Närpes.a81 skrev: ↑21 mar 2025 16:38Jo, så är det säkert till viss del, men faktum kvarstår att genuina, lokala dialekter försvinner mer och mer. Jag tänker att det beror på att skolorna har fått ett allt större upptagningsområde. Få barn lever "Bullerbyliv" numera. Även på landet är skolan ofta förlagd till någon mindre tätort. Barnen blandas mer än för 100 år sedan, svårt att upprätthålla lokala dialekter.
Han noterade att i Sverige försvinner dialekterna medan de lever kvar i Finnland. Stämmer forfarande.