Dom

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Elias Storm
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 juni 2023, 19:55
Ort: Kristinehamn

Re: Dom

Inlägg av Elias Storm » 30 juni 2023, 08:36

Ja, det stämmer, och di är egentligen mindre vanligt i de svenska dialekterna i Finland än i Sverige; men di har förhållandevis stark ställning i högsvenskan där än riksspråket här. Utvecklingen går emellertid överallt mot utplåning av alla dialektala särdrag och mot ett i princip helt enhetligt svenskt talspråk, även om den går i olika takt. Di kommer att finnas kvar i Finland och Västsverige ett tag till, men hur länge är mycket svårt att säga.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2094
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Dom

Inlägg av Blixten » 30 juni 2023, 08:58

Trotux skrev:
6 april 2023, 21:53
Blixten skrev:
26 mars 2023, 16:48
Hur är det finns det någon/några som skiljer på de och dem i talspråk? Det kanske det gör fast jag inte tänker på det...

Finns det någon dialekt där skillnaden är viktig? Hur pratar man i gamla filmer? Hur är det i Finland?
Det gör det, framförallt i Värmland. Där är det vanligt i alla åldrar, men minst i Karlstad.
...
adlercreutz skrev:
26 mars 2023, 18:09
Blixten skrev:
26 mars 2023, 16:48
Österbottningar skiljer iaf på de (eller rättare sagt di) och dem, vad jag minns av samtal med sådana. Med reservation för dåligt minne :D
Tack för svar på min fråga!

Haha! Bre'r jag på rrredit på min egen dialekt så hööör ja att ja mä säjer "di" :-)

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3842
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Dom

Inlägg av a81 » 29 maj 2024, 22:07

Huvudproblemet med "dom" är kanske att det betyder både "de" och "dem". I talspråket fungerar det, men det blir tokigt i skrift. Tänk t.ex. meningen: "Dom såg dom."

Vill man på allvar få in "dom" i seriöst skriftspråk, så måste man nog hitta på två olika stavningar, alltså t.ex.:

De = dom
Dem = domm

Jämför t.ex."han hann".

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1510
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Dom

Inlägg av HJ » 31 maj 2024, 14:47

Råkade höra ett inslag på radion som gjorde mig lite yr:

Tydligen har "dom" börjat användas som pronomen för icke-binära personer (eftersom hen har etablerats som ett sammandrag av "hon eller han" och har inte längre för att markera ett obestämt kön)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/spra ... stannat-av

Jag vill inte öppna frågan om hen här, utan bara visa en ytterligare aspekt av ordet dom.

/Håkan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3842
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Dom

Inlägg av a81 » 31 maj 2024, 19:07

Såg också det, undrar varför, tycker att "hen" är ett ganska bra och kreativt nytt pronomen.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1332
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Dom

Inlägg av adlercreutz » 31 maj 2024, 20:01

Kanske på grund av engelskan? Där är ”they” ett neutralt pronomen.

Användarvisningsbild
Rick von Sloneker
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 mars 2024, 19:32
Ort: Stockholm

Re: Dom

Inlägg av Rick von Sloneker » 31 maj 2024, 22:34

Själv tycker jag att det skulle vara en god idé att börja med "dom". Det är uppenbart att betydande delar av befolkningen länge har haft svårt att skilja på "de" och "dem", så varför inte göra sig av med ett så envist problem? Och är det verkligen så viktigt att kunna skilja på subjekt och objekt i en mening som "dom såg dom"? Framgår det inte av kontexten, som med så mycket annat?

En gång hade jag en kort diskussion med en bekant som tyckte att det skulle vara hädelse mot det svenska språket att börja med "dom". Efter en del om och men framgick det att hans främsta argument för att ha kvar de och dem var att "då kan man skilja på folk och folk". Det vill säga: han ville kunna känna sig bättre än de människor som inte vet hur man skriver. Jag undrar hur många andra det är som tänker likadant.
Oderint dum metuant.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3842
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Dom

Inlägg av a81 » 1 juni 2024, 00:13

Problemet är väl att vi är så fyrkantiga i Sverige. Inget hindrar att "de/dem" och "dom" används parallellt beroende på stilnivå, ungefär som "cannot" och "can't" på engelska.

Jag tror inte att folk har svårare att skilja på "de"/"dem" idag jämfört med för 50 år sedan. I själva verket var väl "dom" nästan utdött mellan ungefär 1990 och 2020, men har sedan fått en mindre renässans. "Dom" användes nog mer på 1970-talet än idag.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13819
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Dom

Inlägg av Markus Holst » 1 juni 2024, 00:23

Det senaste modet är väl att ersätta dom med dem, även som subjekt.

Skriv svar