Vad heter "Medelsvensson" utomlands?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vad heter "Medelsvensson" utomlands?

Inlägg av a81 » 10 mars 2023, 22:58

Kanske fel, men jag förknippar "Medelsvensson" med något slags lägre tjänsteman utan akademisk utbildning. Frågan är om begreppet kommer att överleva när det gruppen håller på att försvinna? Jag tänker på svenskar yngre än 50 år ungefär mera tydligt är "uppdelade" i gruppen arbetare och gruppen akademiker. Det finns liksom inget mittemellan längre.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad heter "Medelsvensson" utomlands?

Inlägg av koroshiya » 11 mars 2023, 01:10

a81 skrev:
10 mars 2023, 22:58
Kanske fel, men jag förknippar "Medelsvensson" med något slags lägre tjänsteman utan akademisk utbildning. Frågan är om begreppet kommer att överleva när det gruppen håller på att försvinna? Jag tänker på svenskar yngre än 50 år ungefär mera tydligt är "uppdelade" i gruppen arbetare och gruppen akademiker. Det finns liksom inget mittemellan längre.
Så är det kanske. En gymnasieingenjör är ingen som idag får ett jobb, tror jag, såvida det inte är något väldigt praktiskt.

En av mina bröder sparkades ur Volvo efter närmare 40 år. Nu berodde det dock mest på att han var bångstyrig, och motsatte sig att man skulle göra allt i Indien. Han hade då ett tjänstemannajobb sedan länge, och frågade om det var något att fira att allt skulle göras av indier.

En annan jag har mött gick också kemi på tekniskt gymnasium och jobbade sedan för Astra i Mölndal. Hon förlorade sitt jobb, men har hört av de som jobbar kvar att chefer tycker det var ett dåligt beslut.

Någonstans känns det som att det är ett system skapat för att fungera i längden, men att många inte alls behöver en titel och åtminstone tre års studier, de klarar jobbet ändå.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vad heter "Medelsvensson" utomlands?

Inlägg av a81 » 11 mars 2023, 11:46

De få gymnasieingenjörer som fortfarande är i arbetslivet har det säkert rätt bra, men de är väl 50-55 år eller äldre. Just gymnasieingenjörer är dessutom ofta en ganska välbetald grupp på arbetsmarknaden, inte minst för att de är äldre och ofta jobbar i privat sektor. Socialt hör de absolut till "medelsvensson", men ekonomiskt är kanske just gymnasieingenjörer lite i överkant.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad heter "Medelsvensson" utomlands?

Inlägg av koroshiya » 11 mars 2023, 14:09

Brorsan är 60, och den andra tror jag precis är pensionerad.

För brodern blev det bara bra, för nu har han ett nytt jobb där det sociala är en stor faktor, vilket passar honom bra eftersom han är en trevlig tjötröv. Som tjänsteman på Volvo umgicks man inte särskilt mycket med de andra.

Volvo gav honom ett års anställning utan att han behövde göra något och efter det gick han en kortare yrkesutbildning. Han har förvisso lägre lön nu, men det går ingen nöd på honom.

Ja, han är nog Medelsvensson.

Ska be om ursäkt för att jag kom ifrån ämnet.
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Vad heter "Medelsvensson" utomlands?

Inlägg av Blixten » 11 mars 2023, 16:46

Gott att din brorsa hittade något han gillade och där han blir gillad!

Jo de sista gymnasieingenjörerna måste vara förbi 50 nu.

Finns det inte något liknande för medel-stor-stockholmaren, Bosse i Hökarängen eller något sådant...?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vad heter "Medelsvensson" utomlands?

Inlägg av a81 » 11 mars 2023, 20:35

Tänker att riktigt typisk medelsvensson är lite mindre intellektuell och har lite lägre socioekonomisk position än en typisk gymnasieingenjör, men gymnasieingenjör är nog ändå ett bra exempel om hen (nästan alltid han) inte har alltför intellektuella intressen och/eller inte har ett alltför välbetalt chefs- eller konsultjobb. Det beror ju också på partnerns yrke. Ett gift par där båda är gymnasieingenjörer är nog en bit över medelsvensson ekonomiskt sett.

De yngsta gymnasieingenjörerna är nog födda i början av 1970-talet.

Medellönen för en gymnasieingenjör (50+ per definition) är troligen uppåt 50 000 kr/mån, så klart över medianlönen som väl är knappt 35 000 kr/mån på ett heltidsjobb i Sverige.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad heter "Medelsvensson" utomlands?

Inlägg av koroshiya » 11 mars 2023, 20:50

a81 skrev:
11 mars 2023, 20:35
Tänker att riktigt typisk medelsvensson är lite mindre intellektuell och har lite lägre socioekonomisk position än en typisk gymnasieingenjör, men gymnasieingenjör är nog ändå ett bra exempel om hen (nästan alltid han) inte har alltför intellektuella intressen och/eller inte har ett alltför välbetalt chef- eller konsultjobb.

De yngsta gymnasieingenjörerna är nog födda i början av 1970-talet.
Det är de enda intressen brodern har, förutom kroglivet.

Massor av teater är hans intresse.

Och friluftsliv. Jag ger mig fan på att han har varit på fler fjällsemestrar än en promille av svenskarna. Han bygger också sina egna kajaker.

Han ville bygga sin egen och gick till stadsbibban. De där fattade snart att de inte hade den info han ville ha och bad honom gå till UB, där bibliotekarierna skakade fram kassar med böcker om hur eskimåer och andra folk ända bort till Sibirien byggde sina båtar.

Han byggde sedan Grönlandskajaker, och hade sin egen teori om varför de hade den mest utvecklade formen.

Som ingenjör konstaterade han att det helt enkelt berodde på att det inte fanns några träd på ön, så de var tvungna att bygga som de gjorde. Och det är något jag tror honom om. Folken i Sibirien har mycket bättre tillgång till skogar och ved.

Så, man skall inte alls underskatta dessa människor, bara för att de inte har en akademisk examen, eller så skulle jag kanske se ner på min egen morsa som började jobba senast som 15-åring 1952 eller så.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Vad heter "Medelsvensson" utomlands?

Inlägg av Blixten » 11 mars 2023, 21:06

koroshiya skrev:
11 mars 2023, 20:50
Som ingenjör konstaterade han att det helt enkelt berodde på att det inte fanns några träd på ön, så de var tvungna att bygga som de gjorde. Och det är något jag tror honom om. Folken i Sibirien har mycket bättre tillgång till skogar och ved.
Mycket OT men hur gjorde eskimåerna?? Hur gör man en kajak utan träd att få trä ifrån?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad heter "Medelsvensson" utomlands?

Inlägg av Markus Holst » 11 mars 2023, 21:25

Eskimåerna gör sina kanoter av valben och skinn.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad heter "Medelsvensson" utomlands?

Inlägg av koroshiya » 11 mars 2023, 21:43

De har också lite drivved, men allmänt är det inte så mycket trä i en kajak från Grönland, som i en båt från Sibirien eller Norra Kanada.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vad heter "Medelsvensson" utomlands?

Inlägg av a81 » 12 mars 2023, 17:39

koroshiya skrev:
11 mars 2023, 20:50
a81 skrev:
11 mars 2023, 20:35
Tänker att riktigt typisk medelsvensson är lite mindre intellektuell och har lite lägre socioekonomisk position än en typisk gymnasieingenjör, men gymnasieingenjör är nog ändå ett bra exempel om hen (nästan alltid han) inte har alltför intellektuella intressen och/eller inte har ett alltför välbetalt chef- eller konsultjobb.

De yngsta gymnasieingenjörerna är nog födda i början av 1970-talet.
Det är de enda intressen brodern har, förutom kroglivet.

Massor av teater är hans intresse.

Och friluftsliv. Jag ger mig fan på att han har varit på fler fjällsemestrar än en promille av svenskarna. Han bygger också sina egna kajaker.

Han ville bygga sin egen och gick till stadsbibban. De där fattade snart att de inte hade den info han ville ha och bad honom gå till UB, där bibliotekarierna skakade fram kassar med böcker om hur eskimåer och andra folk ända bort till Sibirien byggde sina båtar.

Han byggde sedan Grönlandskajaker, och hade sin egen teori om varför de hade den mest utvecklade formen.

Som ingenjör konstaterade han att det helt enkelt berodde på att det inte fanns några träd på ön, så de var tvungna att bygga som de gjorde. Och det är något jag tror honom om. Folken i Sibirien har mycket bättre tillgång till skogar och ved.

Så, man skall inte alls underskatta dessa människor, bara för att de inte har en akademisk examen, eller så skulle jag kanske se ner på min egen morsa som började jobba senast som 15-åring 1952 eller så.
Håller helt med, helt annan bildningsnivå förut. En äldre arbetare är ofta mer bildad än en akademiker i 30-årsåldern.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2206
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Vad heter "Medelsvensson" utomlands?

Inlägg av hilbert » 12 mars 2023, 18:29

Våldsamt ot, men utbildningen till gymnasieingenjör återinfördes 2014.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gymnasieingenj%C3%B6r

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vad heter "Medelsvensson" utomlands?

Inlägg av a81 » 12 mars 2023, 22:02

Ja, just det, men det är väl inte en alls lika vanlig utbildning som det var för 40-, 50- och 60-talisterna under 1960-, 1970- och 1980-talen.

Men gymnasieingenjörer (den gamla sorten) är ju en typ av studiebegåvade personer som nästan garanterat hade tagit massor av högskolepoäng om de fötts efter cirka 1975, ofta som sagt lite för intellektuella personer för att vara riktig medelsvensson.

Medelsvensson är väl inte heller någon med ett renodlat arbetaryrke, utan jag tänker kanske främst på hantverkare som gått den "långa vägen" och blivit tjänsteman, arbetsledare, etc.

Skriv svar