Det finska ordet tupp.

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Det finska ordet tupp.

Inlägg av koroshiya » 10 juni 2022, 06:46

Enligt vad jag har förstått betyder det fitta och slida.

Jag läste ett inlägg av någon på ett annat forum där ordet sammanfördes med det svenska ordet tupp, alltså fågelhanen.

Men, det svenska ordet sägs vara besläktat med topp, och syfta på kammen, och en vagina och en slida är ju mer som en inverterad topp.

Har någon finsktalande språkvetare funderat över det där, och är det kanske bara ett sammanträffande att två ord ser likadana ut?

Jämför med sabaki som betyder "lätt form" ungefär på japanska, men hundar på ryska.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Det finska ordet tupp.

Inlägg av Schwemppa » 10 juni 2022, 08:16

Nu ledde rubriken hastigt tankarna till fjäderfä... Men vi talar visst om det finska ordet "tuppi"
Enligt vad jag har förstått betyder det fitta...
Aldrig nånsin hört ordet i det sammanhanget. Vi talar alltså om skyddet för en kniv (tex puukkon, som tycks ha viss ryktbarhet bland grannfolken :) ), men kan betyda någonting som skyddar också i annan form.

Att såga trävirke utan att kanta det, dvs barken blir kvar på ytterkanterna, kallas "sahata tuppeen"; man sågar sas genom det som skyddar, underförstått barken.

Ett sådant begrepp som "tupenrapinat" finns också, dvs när smockan så att säga börjar hänga i luften. Det börjar "rassla i slidorna", jämför med vapenskrammel.

Min helt egen folketymologi skulle vara att det kunde ha med ordet "stoppa" att göra, dvs stoppa kniven i slidan osv.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Det finska ordet tupp.

Inlägg av koroshiya » 10 juni 2022, 08:36

Aha, tack.

Morsan föddes runt Uleåborg, men kan nästan ingen finska eftersom hon kom till Sverige som fyraåring tack vare Stalin :) Och än mindre kan vi barn.

Det här var bara något jag läste i ett inlägg om ordet tupp och vad det har för etymologi, där ett svar jämförde med finskan.

Den som skrev försökte säga att det svenska ordet tupp egentligen betydde erigerad penis, för att inte säga kuk. Samma person hävdade i förbifarten också att orsaken till ordet cock har med samma sak att göra, men jag tror liksom många andra att det är ljudhärmande, kuckeliku, liksom.

Din gissning är nog inte så dum, med tanke på att finskan gärna plockar bort konsonanter från ord där det finns flera på rad; åtminstone enligt vad jag vet.

CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: Det finska ordet tupp.

Inlägg av CHJIMS » 11 juni 2022, 14:20

Och "kuka" på finska betyder "vem?"

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Det finska ordet tupp.

Inlägg av koroshiya » 14 juni 2022, 13:18

Här är ordet kuka ett verb, och används i uttrycket "kuka ur", som betyder saker som, gå åt helvete, få spel och sluta fungera.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13604
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Det finska ordet tupp.

Inlägg av Markus Holst » 14 juni 2022, 14:06

Kanske skall vi även nämna att det verbet anses som grov slang.

Skriv svar