Västgötska diftonger

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Västgötska diftonger

Inlägg av Markus Holst » 9 juni 2022, 22:24

Idag har jag ägnat mig åt en hästaktivitet som omfattades av äldre gubbar istället för medelålders kvinns. Det var helt enkelt ett betessläpp huvudsakligen bestående av nordsvenska hästar. Sådana föds huvudsakligen upp av nostalgiska bönder varför det idag blev mycket dialekt pratat.

De aktuella gubbarna är alla boende i Kinds härad, sjuhäradsbygden, Västergötland. Till skillnad från när gamla gubbar i Skåne börjar prata inbördes, så förstod jag vad mina Kindsgubbar sade men kunde ju inte undvika att studera deras dialekt. Själv är jag ju göteborgare och kände mig lite utsocknes trots att jag bott i Kind i en tredjedel av mitt liv.

Det jag noterade var att de använde diftonger. Jag har idag försökt att läsa på om diftonger i västgötska, men hittar inget. Det verkar som om det är 'å' som blir 'au' här. Diftongerna verkade skilja sig från dem i Skåne, där de inleds med ett 'e'.

Har vi någon här som kan utbilda mig om västgötskans diftonger? Är det ett släktskap med halländska och småländska dialekter?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Västgötska diftonger

Inlägg av koroshiya » 13 juni 2022, 06:41

Se om du hittar någon inspelning. Det enda jag har läst är att långt e kan vara en diftong.

Här är en länk till västgötska språkprov, men alla verkar vara från områden längre norrut i landskapet.

https://www.isof.se/dialektkartan#/plac ... C3%B6tland

Trotux
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 november 2021, 03:37
Ort: Hagfors

Re: Västgötska diftonger

Inlägg av Trotux » 5 april 2023, 23:58

diftongkarta över Sydsverige i typen "sten"

https://cdn.discordapp.com/attachments/ ... nknown.png

Skriv svar