Ukrainska vs ryska
-
- C Skalman
Ukrainska vs ryska
Jag vet att språken är lika nära besläktade som de nordiska språken, men finns det något enkelt sätt för en som inte pratar något av dem att höra skillnad på dem?
-
- Stödjande medlem 2021
Re: Ukrainska vs ryska
Lättast är kanske ifall man kan upptäcka h i ett ord. Då är det ukrainska. Ryssarna har inte det ljudet.
Ett annat tips är kanske att om du sällan hör o, så är det ryska. I Moskvadialekten reduceras alla o till a när bokstaven inte är betonad. Huvud heter ungefär galava på ryska, men holova på ukrainska.
Ett annat tips är kanske att om du sällan hör o, så är det ryska. I Moskvadialekten reduceras alla o till a när bokstaven inte är betonad. Huvud heter ungefär galava på ryska, men holova på ukrainska.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Jag tror de flesta ukrainare är (minst) tvåspråkiga. Sällskapet pratar ryska med vår ukrainska städhjälp. Jag skall fråga sällskapet om ursprungsfrågan när hon vaknat.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2021
Lexikaliskt är det en ganska stor skillnad, så om man kan diverse andra språk så ska man kunna upptäcka skillnader.
Orsaken till skillnaden är i huvudsak den att de båda språken utvecklades i två olika stater. Ukrainskan har därför mer ord gemensamt med vitryska, polska och slovakiska, än vad den har med ryska. Hur uppenbart det är i dagligt tal vet jag dock inte. Jämför med engelskan som har massor av franska i sig, men där alla de vanligaste orden är germanska.
Ordmässigt är förhållandet mellan språken ungefär som mellan franska och portugisiska, och således avsevärt större än mellan skandinaviska språk. I något av en motsats till det är grunderna i grammatiken tämligen lika.
Ryskan är också ett språk som tydligt kommer ifrån kyrkoslaviska och från Moskva. Det är lite av ett konstruerat språk för överklassen, som har kört över diverse ryska dialekter. Skillnaderna mellan språken hade förmodligen varit mindre om ryskan hade varit mer som hur man talade vanligtvis. En annan sak att säga är att ryskan är influerad av franska i högre grad än vad ukrainskan är. Adelsmän som Pusjkin var mycket viktiga för skapandet av den moderna ryskan.
Till skillnad från det är ukrainskan då ett språk som har mer gemensamt med hur vanligt folk pratade.
Ja, det är åtminstone så jag har förstått det, men det behöver inte vara rätt för det.
Orsaken till skillnaden är i huvudsak den att de båda språken utvecklades i två olika stater. Ukrainskan har därför mer ord gemensamt med vitryska, polska och slovakiska, än vad den har med ryska. Hur uppenbart det är i dagligt tal vet jag dock inte. Jämför med engelskan som har massor av franska i sig, men där alla de vanligaste orden är germanska.
Ordmässigt är förhållandet mellan språken ungefär som mellan franska och portugisiska, och således avsevärt större än mellan skandinaviska språk. I något av en motsats till det är grunderna i grammatiken tämligen lika.
Ryskan är också ett språk som tydligt kommer ifrån kyrkoslaviska och från Moskva. Det är lite av ett konstruerat språk för överklassen, som har kört över diverse ryska dialekter. Skillnaderna mellan språken hade förmodligen varit mindre om ryskan hade varit mer som hur man talade vanligtvis. En annan sak att säga är att ryskan är influerad av franska i högre grad än vad ukrainskan är. Adelsmän som Pusjkin var mycket viktiga för skapandet av den moderna ryskan.
Till skillnad från det är ukrainskan då ett språk som har mer gemensamt med hur vanligt folk pratade.
Ja, det är åtminstone så jag har förstått det, men det behöver inte vara rätt för det.
-
- C Skalman
Min strävan är att kunna höra om det är ryska eller ukrainska soldater som pratar på alla de små filmer från kriget som finns överallt nu.
-
Din favorit har gjort:
MVH
Hans
MVH
Hans
-
När tyskarna 1941 närmade sig Ryssland/Ukraina under Barbarossa, så fick varje soldat en liten "Sprachführer" för ryggsäcken. Med bilder och uttal...för att kunna parlera med infödingarna...
Så här såg den ut:
Hans K
Så här såg den ut:
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- C Skalman
Enligt den listan verkar ju ryskan ha hämtat mycket från tyskan, vilket kanske Katarina den stora har del i.
-
- Medlem
Verkar lurt ja, många ”moderna” ord verkar inte ha samma likheter med tyskan. Signalist, flygare osv.
-
- Medlem
Ytterligare en video som mer specifikt går igenom några sätt att identifiera vilket språk det rör sig om, bl.a. utifrån några skillnader i uttalet och vissa vanliga ord.
Länk om videon inte visas här.
Länk om videon inte visas här.