Ukrainska vs ryska

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Ukrainska vs ryska

Inlägg av Markus Holst » 10 maj 2022, 22:52

Jag vet att språken är lika nära besläktade som de nordiska språken, men finns det något enkelt sätt för en som inte pratar något av dem att höra skillnad på dem?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Ukrainska vs ryska

Inlägg av koroshiya » 11 maj 2022, 02:00

Lättast är kanske ifall man kan upptäcka h i ett ord. Då är det ukrainska. Ryssarna har inte det ljudet.

Ett annat tips är kanske att om du sällan hör o, så är det ryska. I Moskvadialekten reduceras alla o till a när bokstaven inte är betonad. Huvud heter ungefär galava på ryska, men holova på ukrainska.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28564
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ukrainska vs ryska

Inlägg av Hans » 11 maj 2022, 09:36

Jag tror de flesta ukrainare är (minst) tvåspråkiga. Sällskapet pratar ryska med vår ukrainska städhjälp. Jag skall fråga sällskapet om ursprungsfrågan när hon vaknat.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Ukrainska vs ryska

Inlägg av koroshiya » 11 maj 2022, 10:00

Lexikaliskt är det en ganska stor skillnad, så om man kan diverse andra språk så ska man kunna upptäcka skillnader.

Orsaken till skillnaden är i huvudsak den att de båda språken utvecklades i två olika stater. Ukrainskan har därför mer ord gemensamt med vitryska, polska och slovakiska, än vad den har med ryska. Hur uppenbart det är i dagligt tal vet jag dock inte. Jämför med engelskan som har massor av franska i sig, men där alla de vanligaste orden är germanska.

Ordmässigt är förhållandet mellan språken ungefär som mellan franska och portugisiska, och således avsevärt större än mellan skandinaviska språk. I något av en motsats till det är grunderna i grammatiken tämligen lika.

Ryskan är också ett språk som tydligt kommer ifrån kyrkoslaviska och från Moskva. Det är lite av ett konstruerat språk för överklassen, som har kört över diverse ryska dialekter. Skillnaderna mellan språken hade förmodligen varit mindre om ryskan hade varit mer som hur man talade vanligtvis. En annan sak att säga är att ryskan är influerad av franska i högre grad än vad ukrainskan är. Adelsmän som Pusjkin var mycket viktiga för skapandet av den moderna ryskan.

Till skillnad från det är ukrainskan då ett språk som har mer gemensamt med hur vanligt folk pratade.

Ja, det är åtminstone så jag har förstått det, men det behöver inte vara rätt för det.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ukrainska vs ryska

Inlägg av Markus Holst » 11 maj 2022, 10:04

Min strävan är att kunna höra om det är ryska eller ukrainska soldater som pratar på alla de små filmer från kriget som finns överallt nu.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28564
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ukrainska vs ryska

Inlägg av Hans » 11 maj 2022, 10:05

Din favorit har gjort:



MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Ukrainska vs ryska

Inlägg av sveahk » 11 maj 2022, 14:29

När tyskarna 1941 närmade sig Ryssland/Ukraina under Barbarossa, så fick varje soldat en liten "Sprachführer" för ryggsäcken. Med bilder och uttal...för att kunna parlera med infödingarna...

Så här såg den ut:
IMG_5548.jpeg
IMG_5551.jpeg
IMG_5550.jpeg
IMG_5549.jpeg

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ukrainska vs ryska

Inlägg av Markus Holst » 11 maj 2022, 15:47

Enligt den listan verkar ju ryskan ha hämtat mycket från tyskan, vilket kanske Katarina den stora har del i.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Ukrainska vs ryska

Inlägg av adlercreutz » 11 maj 2022, 16:33

Verkar lurt ja, många ”moderna” ord verkar inte ha samma likheter med tyskan. Signalist, flygare osv.

Ephraim
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 1 april 2009, 20:50

Re: Ukrainska vs ryska

Inlägg av Ephraim » 11 maj 2022, 23:23

Ytterligare en video som mer specifikt går igenom några sätt att identifiera vilket språk det rör sig om, bl.a. utifrån några skillnader i uttalet och vissa vanliga ord.


Länk om videon inte visas här.

Skriv svar