Svenska språkets underbara variationer

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Svenska språkets underbara variationer

Inlägg av Markus Holst » 17 september 2021, 21:19

Jag lärde mig nyligen att finlandssvenskar kan ha svårt att läsa sverigesvenska recept eftersom vi använder olika ord för saker. Någon stackare i öster hade försökt att servera kassler som var brynd en minut på varje sida. För oss rikssvenskar låter det smarrigt men i finlandssverige blev det oätligt eftersom kassler där betyder fläskkotlett.

Jag vet att i Finland pratas det mer än en dialekt, men ge mig här roliga exempel på hur svenska dialekter spelat er spratt.

Jag kan börja med min första hustru, från Dalarna, som när vi flyttade i Skåne på 80-talet behövde titta på siffrorna på kassa-apparaten (detta var före de stora displayernas tid) för att förstå hur mycket hon skulle betala. Kassörskans skånska hjälpte henne inte. Det tog även lång tid innan hon förstod vad kassörskan menade med "vill du ha en kass?". Själv klarade jag såklart flytten till Skåne galant. O ja.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Svenska språkets underbara variationer

Inlägg av Femtiotrean » 18 september 2021, 07:42

“Våra kasslerskivor blev helt råa och oätliga” – så här har ni missförstått sverigesvenska recept

Jag hade lärt mig i skolan att tar man en skiva bröd, lite smör eller margarin och kanske korv eller skinka och ost så har man en smörgås eller smörgare. När jag sen som nybliven tonåring var på visit i Sverige hos mina helt försvenskade kusiner blev jag en stor "?!" när storasystern önskade veta om jag ville ha en macka.

Jag minns att jag gissade att det var en dryck, möjligen en öl. Jag visste ju att man var i alla avseenden jätteliberala i Sverige, det var kanske helt normalt att minderåriga fick dricka ett glas öl...

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Svenska språkets underbara variationer

Inlägg av HomeGuardSoldier » 18 september 2021, 09:20

En kollega till mig har en svärfar som pratar en mycket utpräglad småländska med alla dialektala uttryck och ord som hör till.

De satt på en restaurang, min kollegas svärfar tyckte att maten smakade så gott att han ville ha en till tallrik.

"De' hä' va' jättegott, ja' ta' jääna lite té!" sa han till servitrisen, alltså "Det här var jättegott, jag tar gärna lite till!".

Men servitrisen var inte från Småland utan ifrån en helt annan region i Sverige och förstod inte vad han sa. Det hela slutade med att hon kom in med en kopp te!

HGS

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Svenska språkets underbara variationer

Inlägg av Markus Holst » 18 september 2021, 09:30

Femtiotrean skrev:
18 september 2021, 07:42
“Våra kasslerskivor blev helt råa och oätliga” – så här har ni missförstått sverigesvenska recept

Jag hade lärt mig i skolan att tar man en skiva bröd, lite smör eller margarin och kanske korv eller skinka och ost så har man en smörgås eller smörgare. När jag sen som nybliven tonåring var på visit i Sverige hos mina helt försvenskade kusiner blev jag en stor "?!" när storasystern önskade veta om jag ville ha en macka.

Jag minns att jag gissade att det var en dryck, möjligen en öl. Jag visste ju att man var i alla avseenden jätteliberala i Sverige, det var kanske helt normalt att minderåriga fick dricka ett glas öl...
Helt rätt, det var på yle jag läste det, de har mycket bra att läsa men jag fick fundera lite när jag så en rubrik om Sverigekampen. Det heter ju finnkampen.

Vad heter smörgås i Finland då?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska språkets underbara variationer

Inlägg av Hans » 18 september 2021, 10:07

Tack 53'an, den var bra.

Har väl inte så mycket att bidraga även om jag varit så gott som i hela Sverige, det enda är väl att även för någon i Västra Rikshalvan kan det ibland vara svårt att förstå dans...ehrmm skånska. Tydligen har även danskar svårare med skånska än rikssvenska. Även norrlänningar kan vara svåra att förstå, när de säger något, samt göteborgare och en del annat löst folk.

Potatis har jag stött på varianter av: https://www.matkult.se/potatis/potatis- ... terna.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Svenska språkets underbara variationer

Inlägg av HomeGuardSoldier » 18 september 2021, 20:58

Det är väl ingen fel med skånska? Sveriges vackraste dialekt!

Dessa ord kommer från en mycket stolt halvskåning / "fjärdedelsdansk".

HGS

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Svenska språkets underbara variationer

Inlägg av Markus Holst » 18 september 2021, 22:19

Både min farfar och morfar var skåningar. Jag bodde i Skåne som vuxen under 15 år. Där lärde jag mig det jag kan om jordbruk. När jag flyttade hem till Västergötland begrep ingen bonde vad jag pratade om.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3519
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska språkets underbara variationer

Inlägg av von Adler » 19 september 2021, 07:46

Jag fascineras lite över hur många likheter västerbottenbondskan och jämtskan har. När jag var på buhel i Jämtland stötte jag på följande skylt:

"He rate henan", vilket betyder "Placera skräpet här".

Postade en bild på min facebook, och min vän från utanför Umeå tyckte det var en utmärkt lättförståelig skylt, även om han tyckte att man skulle skrivit "häv" snarare än "he".

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Svenska språkets underbara variationer

Inlägg av Amund » 19 september 2021, 08:58

von Adler skrev:
19 september 2021, 07:46
Jag fascineras lite över hur många likheter västerbottenbondskan och jämtskan har. När jag var på buhel i Jämtland stötte jag på följande skylt:

"He rate henan", vilket betyder "Placera skräpet här".

Postade en bild på min facebook, och min vän från utanför Umeå tyckte det var en utmärkt lättförståelig skylt, även om han tyckte att man skulle skrivit "häv" snarare än "he".
Var i Jämtland?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska språkets underbara variationer

Inlägg av Hans » 19 september 2021, 10:46


Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Svenska språkets underbara variationer

Inlägg av Markus Holst » 19 september 2021, 11:24

Inte att förglömma är ju den vackra västgötskan där man lägger till -er i slutet på adjektivet efter regler jag ännu inte lärt mig hantera. Det är också i delar av Västergötland man använder det underbara môkeglugga.

Bild

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska språkets underbara variationer

Inlägg av Hans » 19 september 2021, 12:20

Markus Holst skrev:
19 september 2021, 11:24
môkeglugga.
Är det fönster eller vad?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Svenska språkets underbara variationer

Inlägg av Markus Holst » 19 september 2021, 12:32

Hans skrev:
19 september 2021, 12:20
Markus Holst skrev:
19 september 2021, 11:24
môkeglugga.
Är det fönster eller vad?
Möjligen hemma hos dig. I de flesta svenska ladugårdar bortom Falbygden kallas det utgödslingslucka eller liknande, alltså den lilla lucka eller dörr där man skickar ut det korna lämnar efter sig så det hamnar på det som på Falbygden kallas göschelschtåkka och i Skåne för dyngsta'n

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska språkets underbara variationer

Inlägg av Hans » 19 september 2021, 12:34

Du pratar alltid så mycket sk*t.

Tack för förklaringen.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Svenska språkets underbara variationer

Inlägg av adlercreutz » 19 september 2021, 14:58

”He” är ett otroligt praktiskt ord https://sv.m.wiktionary.org/wiki/he

Detta är annars ett utmärkt sätt att förvirra utlänningar och vissa sörlänningar :D

https://youtu.be/URgdIAz4QNg

Skriv svar