"Handpumpa"

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

"Handpumpa"

Inlägg av HomeGuardSoldier » 11 februari 2021, 17:05

På jobbet får vi regelbundet in finska lastbilschaufförer, som ska hämta gods för avhämtning.

Ofta behöver de tillfälligt låna en manuell palldragare (för de oinvigda manuell pallyft på hjul, som underlättar något oerhört när det gäller att flytta på tunga pallar utan hjälp av truckarna). Då använder de ofta ordet "pumpa" eller (som jag hörde idag för allra första gången) "handpumpa".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Handtruck

Är detta det officiella finska ordet för palldragare eller är det helt enkelt yrkesslang för denna mycket praktiska sak?

HGS

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: "Handpumpa"

Inlägg av cats » 15 februari 2021, 13:36

På finska kallas den pumppukärry, vilket ordagrant betyder pumpkärra. Som ofta i finskan är det ett beskrivande ord. Man pumppar manuellt upp gafflarna för att forsla det som ska transporteras som på en kärra. Jag antar att ordet handpump är en sorts översättning till svenska av det finska ordet. En typ av ord som brukar kallas en finlandism. Svenska ord med ett ursprung i finskan utan stöd i SAOL eller i svenskt ordbruk i Sverige.

Det finns en mängd andra sådana finlandismer i Finland. Skåpbil blir bl.a paketbil i Finland, från finskans pakettiauto.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: "Handpumpa"

Inlägg av cats » 15 februari 2021, 14:07

Andra exempel i ordningen:
svenska - finlandism - finska
Mellanmjölk - lättmjölk - kevytmaito
Samhällsekonomi - nationalekonomi - kansantalous
Utbildning - skolning - koulutus
Ledare - dragare - vetäjä

Bara för att nämna några få. Det finns också ord som används som svenska ord i Finland, men som härstammar från ryskan. Medalj - pränika - namn på en rysk, liten kaka.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Handpumpa"

Inlägg av Markus Holst » 15 februari 2021, 14:14

Om mellanmjölk heter lättmjölk, vad heter då lättmjölk?

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: "Handpumpa"

Inlägg av cats » 15 februari 2021, 14:28

Efter normalmjölken (röd förpackning) kommer lättmjölken ( mörkblå förpackning) och därefter fettfri mjölk ( ljusblå förpackning)
Svaret är att mellanmjölk inte finns alls i Finland om du går in i en butik.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: "Handpumpa"

Inlägg av Femtiotrean » 15 februari 2021, 15:16

Nu glömde du

Bild

Men det är sant att det finns ingenting motsvarande svensk lättmjölk med fetthalt på 0,5 %; i Finland dricker man fettfri mjölk.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: "Handpumpa"

Inlägg av cats » 15 februari 2021, 15:32

Femtiotrean skrev:
15 februari 2021, 15:16
Nu glömde du

Bild

Men det är sant att det finns ingenting motsvarande svensk lättmjölk med fetthalt på 0,5 %; i Finland dricker man fettfri mjölk.
Måste erkänna att jag aldrig dricker mjölk. Vatten, vin eller öl, är det jag håller mig till :D lite beroende på tillfället, sällan dock samtidigt...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Handpumpa"

Inlägg av Markus Holst » 17 februari 2021, 14:50

Så, pojkar, nu har jag rensat tråden från där ert tjafs började, så kan ni fortsätta på ett artigare sätt. Och gör inte om det där!

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: "Handpumpa"

Inlägg av StefanZ » 18 februari 2021, 07:53

Lustigt att handpump i chaufförernas mun kokar ner till manuella palldragare. Det är logiskt, det finns moment där man måste handpumpa. Främst när det gäller att lyfta upp ekipaget från golvet så man kan dra. Man tänker kanske inte på att man pumpar, man gör det bara - men det är pumpa upp man gör.

OK, när jag såg rubriken så tänkte jag på bokstavliga handpumpar. I bilarnas barndom fanns det handpumpar har jag för mig. Man kunde pumpa upp extra bränsle vid behov. Ja kanske även i flygplanens barndom?

Då nämner jag inte ens vattenpumpar i småbåtar, där man kunde pumpa läns.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: "Handpumpa"

Inlägg av StefanZ » 18 februari 2021, 08:00

cats skrev:
15 februari 2021, 14:28
Efter normalmjölken (röd förpackning) kommer lättmjölken ( mörkblå förpackning) och därefter fettfri mjölk ( ljusblå förpackning)
Svaret är att mellanmjölk inte finns alls i Finland om du går in i en butik.
Hur är det, är de finländska mjölksorterna du nämner låglaktos, eller är det standardmjölk (ev minus fett)?


Jag har hört att den stora finska tillverkaren Valio, som är mest känd som yoghurt / filtillverkare, gör sina produkter låglaktos per default.
Och har därmed en stor andel av den svenska låglaktos marknaden på fil / yoghurtsidan.

Men i Sverige har man ju också vanlig mjölk. Och DEN marknaden är därmed intressant den också.
Sålunda, har de sina produkter i två olika förpackningar; vanlig och låglaktos. MEN det är i sak samma produkt, bägge är låglaktos...

Kan det stämma?

@Femtiotrean

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: "Handpumpa"

Inlägg av cats » 18 februari 2021, 08:27

StefanZ skrev:
18 februari 2021, 07:53
Lustigt att handpump i chaufförernas mun kokar ner till manuella palldragare. Det är logiskt, det finns moment där man måste handpumpa. Främst när det gäller att lyfta upp ekipaget från golvet så man kan dra. Man tänker kanske inte på att man pumpar, man gör det bara - men det är pumpa upp man gör.

OK, när jag såg rubriken så tänkte jag på bokstavliga handpumpar. I bilarnas barndom fanns det handpumpar har jag för mig. Man kunde pumpa upp extra bränsle vid behov. Ja kanske även i flygplanens barndom?

Då nämner jag inte ens vattenpumpar i småbåtar, där man kunde pumpa läns.
För några år sedan arbetade jag på Stora-Enso i en pappersfabrik i Finland. Ordet Handpump var allmänt använt på verkstadsgolvet. Det finns en uppsjö av liknande ordbildningar på svenska av varierande slag som används nästa uteslutande i Finland, men kan verka obegripliga i Sverige. Chokladstång används i Finland, men tydligen inte i Sverige. Ordet inkommande används i Finland och är en kombination av orden kommande och instundande. Något som inte finns i Sverige. Ett vanligt ord i Finland på vintern är svartis. Det är när vägen blir täckt av ett tunt istäcke trots att ytan ser bar ut. Blixthalka kallas det visst i Sverige.
Bifogar länk till en kort artikel som visar hur komplicerat ordbildningarna kan vara

https://www.sprakbruk.fi/-/stopsel-beva ... siskonkorv

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: "Handpumpa"

Inlägg av Femtiotrean » 18 februari 2021, 09:40

Om vi tittar på laktoshalten så finns det tre slags mjölk i varje livsmedelbutik (utom Lidl) i Finland: (1) vanlig mjölk, (2) mjölk med låg (<1%) laktoshalt och (3) laktosfri mjölk. I Valios sortiment heter (2) HYLA ("HYdrolyserad LAktos") och (3) Eila ("Ei laktoosia", ingen laktos)

Uppenbarligen exporteras endast (3) till Sverige, som "Laktosfri".


Markus kastade ut barnet med badvattnet, men jag är lika tacksam över att cats svarade på min fråga som jag är förvånad att det nuförtiden använder ordet "handpump" eller - antar jag - "käsipumppu" för det som jag lärde känna som en pumpkärra. Tiderna förändras och språket utvecklas!

(Det gick inte att hitta en enda "käsipumppu" via Google, men det ger mig ingen tvingande orsak att betvivlacats - och jag kan utan större svårigheter leva med att jag ha blivit upplyst av cats.)


PS Om man är cyklist och använder en fotpump, så pumpar man ändå med händerna. Alternativet till en fotpump är inte en handpump utan en mini- eller micropump :roll:

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: "Handpumpa"

Inlägg av adlercreutz » 18 februari 2021, 20:35

Svartis har jag både använt och hört användas, men då är jag från norra Sverige så det är möjligt att det finns finska influenser som påverkar. Eller det är nog oftare ”blåis”, som används.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: "Handpumpa"

Inlägg av Femtiotrean » 18 februari 2021, 22:03


Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: "Handpumpa"

Inlägg av cats » 19 februari 2021, 06:09

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Blixthalka Wiki använder ordet svarthalka. Var jag bor använder man inte den kombinationen, utan svartis är det allmänna använda ordet. I Rapports väder används alltid blixthalka, vilket varje gång startar en kongnitiv översättningsprocess i min hjärna :)

Intressant att 53an hittade motsvarande ord i engelskan. Modern svenska i Sverige tar många influenser från engelskan. En bekant till mig sa en gång att ”svenska är bara en form av dålig engelska”.

Blåis, var nytt för mig

Skriv svar