viewtopic.php?f=74&t=48161&p=809127#p809127Mackan L skrev: ↑28 aug 2020 11:00Utöver skillnaden på uttalet av 'a' är det uttalat T i brittisk engelska medan man i USA uttalar samma som D iställt kan vi sammanfatta det kort. Madder - matter.sonderling skrev: ↑28 aug 2020 09:43Jag vet inte. Kunde inte lyssna för man skulle ladda ner nått. jag tänker mer på att det låter lite svenskt som när man säger "matta" men jag kanske skulle säga som "madder" eller hur jag ska förklara. Hur som helst så hör jag ordet materia varje gång. Som svart materia.Mackan L skrev: ↑28 aug 2020 09:34
Du menar de uttalar det med ett mer brittiskt uttal? Kort a istället för ett utdraget a?
Ljudklipp med exempel på skillnaden i uttal UK-USA av ordet 'matter':
https://forvo.com/word/matter/
Men ja det är ett sidospår.
Sonderling
Slut på sidapår och tillbaka till trådens ämne...
Här har jag nog mer brittisk engelska än amerikansk.
Jag är hyfsat stolt över min engelska. För ett antal år sedan står jag i en kö för att checka in på en flight från USA till Europa och hamnar i samspråk med en amerikansk dam som frågar om jag skall till Europa på semester, jag svarar att jag skall åka hem till Europa efter semester i staterna. Vi pratar säkert i fem-tio minuter och när det är hennes tur avslutar hon samtalet med att det är alltid lika trevligt att träffa engelsmän. Det har hänt flera gånger att britter trott att jag är amerikan och att jänkare trott att jag är britt. Ett par gånger har Irländare trott att jag också är också irländare trots samtal i flera minuter, men de hade väl för mycket whiskey i blodet.
I San Diego stötte jag på någon brallis och berättade att jag var svensk, hon berättade att hon var östtysk. Efteråt berättade hon att hon drev med mig för hon trodde jag att jag drev med henne.
Jag var ett knappt år som femåring i staterna, mina föräldrar slängde in mig på kindergarten utan utbildning i engelska. Jag hade väl inget val utan var tvingad att lära mig. Parat med sandlådor med andra barn så var jag hyfsad redan då. Men några år senare när vi började med engelska i skolan fick jag skäll för jag pratade amerikansk engelska och inte brittisk engelska som då var standard i skolan. Som jag förstått kan man idag välja mellan amerikansk och engelsk engelska i den svenska skolan.
Trots att jag är stolt blir jag lätt piskad av äldsta grabben. Internationell skola här utrikes med mycket på engelska, universitet i Skottland och ett utbytesår i staterna - och nu jobb i Irland.
Vad har ni för tankar?
MVH
Hans