Namn på virus
-
- Medlem
Re: Namn på virus
Känner någon på forumet en eller flera personer som haft eller har viruset?
-
- C Skalman
Jag lärde mig nyligen att andra coronavirus ger oss förkylningar rätt regelbundet.
-
- Stödjande medlem 2022
Statsministern och andra säger ofta "nya coronaviruset", vilket är rätt till nästa kommer antar jag.
-
- C Skalman
Trump har tydligen på Twitter kallat viruset för "Den kinesiska smittan" och får nu på pälsen för det.
-
- Medlem
Lite märkligt att det i media nu verkar a-ok att kalla mutationerna för "den sydafrikanska varianten", "den brasilianska varianten", etc., men "det kinesiska viruset" var inte kosher. Tycker man borde vara konsekvent.
I synnerhet då källan till viruset är hyfsat säkert fastställd men inte var mutationerna uppstått. De kan dessutom ha uppstått på olika platser samtidigt.
I synnerhet då källan till viruset är hyfsat säkert fastställd men inte var mutationerna uppstått. De kan dessutom ha uppstått på olika platser samtidigt.
-
- Medlem
Spanskasjukan borde kanske ha hetat Kansas-sjukan, eller något annat som med mera exakthet beskriver ursprunget. OM man tycker geografiskt ursprung är viktigt.
Men också när det gäller Spanskasjukan kom politik i vägen för namnvalet. Det handlar mycket om image och vilken kultur "avsändarna" har av viruset när det gäller nationalistiskt tänkande.
Coronavirus tycker jag egentligen inte behöver en avsändare i form av geografiska namn.Varifrån det kommer har inte så stor betydelse. Mutationerna kan naturligtvis behöva en benämning för att särskilja dem från "moderbolaget". Men det kunde lika väl fungera med Corona 1.2 eller Corona 2.1 eller något annat mindre geografiskt (politiskt) laddat namn.
Idag fick jag för övrigt min vaccinspruta... dos 1
Men också när det gäller Spanskasjukan kom politik i vägen för namnvalet. Det handlar mycket om image och vilken kultur "avsändarna" har av viruset när det gäller nationalistiskt tänkande.
Coronavirus tycker jag egentligen inte behöver en avsändare i form av geografiska namn.Varifrån det kommer har inte så stor betydelse. Mutationerna kan naturligtvis behöva en benämning för att särskilja dem från "moderbolaget". Men det kunde lika väl fungera med Corona 1.2 eller Corona 2.1 eller något annat mindre geografiskt (politiskt) laddat namn.
Idag fick jag för övrigt min vaccinspruta... dos 1
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Grattis till sprutan.
Jag har någonstans för mig att spanska sjukan kom sig att de neutrala spanjorerna hade lättare censur och var de första som rapporterade om sjukan fast den redan var väl spridd tidigare. Stämmer det?
MVH
Hans
Jag har någonstans för mig att spanska sjukan kom sig att de neutrala spanjorerna hade lättare censur och var de första som rapporterade om sjukan fast den redan var väl spridd tidigare. Stämmer det?
MVH
Hans
-
- Medlem
Ungefär så ja. Det var en arméförläggning i Kansas USA som hade den första kända patienten Albert Gill
-
Tack cats, har du mer om Gill, han hamnar i skuggan av en VC bärare med samma namn.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
Ja, jag kan hålla med om att det är onödigt att sätta geografiska etiketter på det, framförallt nu när man inte ens vet var det muterat. Det är därför jag blir så förvånad att tidningarna använder det.
-
Jag kallar hela sjukan för den kinesiska pesten, dock inte framför min kinesiska städhjälp och hennes dotter.
Har tid för den första vaccinationen på lördag.
MVH
Hans
Har tid för den första vaccinationen på lördag.
MVH
Hans
-
- Medlem
Det är väl skillnad? Sydafrika är inte världens näst största ekonomi med en ganska stingslig ledning och som dessutom har resurser och inflytande nog att sätta kraft bakom sina invändningar. /fil mag i cynismadlercreutz skrev: ↑14 apr 2021 11:52Lite märkligt att det i media nu verkar a-ok att kalla mutationerna för "den sydafrikanska varianten", "den brasilianska varianten", etc., men "det kinesiska viruset" var inte kosher. Tycker man borde vara konsekvent.
-
- Medlem
JaSarvi skrev: ↑15 apr 2021 12:43Det är väl skillnad? Sydafrika är inte världens näst största ekonomi med en ganska stingslig ledning och som dessutom har resurser och inflytande nog att sätta kraft bakom sina invändningar. /fil mag i cynismadlercreutz skrev: ↑14 apr 2021 11:52Lite märkligt att det i media nu verkar a-ok att kalla mutationerna för "den sydafrikanska varianten", "den brasilianska varianten", etc., men "det kinesiska viruset" var inte kosher. Tycker man borde vara konsekvent.
-
- Medlem