Namn på virus
-
- Stödjande medlem 2023
Namn på virus
Tycker det är lite tråkiga namn på virus nuförtiden, SARS, H1N1, MERS; COVID-19.
Svininfluensan och fågelinfluensan är det mera karaktär på vilket gör det lättare att placera in dem i historien.
Av vad jag förstått är myndigheterna noga med att förhindra att ett globalt virus omnämns med ett geografiskt prefix, vilket historiskt sett alltid varit standard.
Asiaten
Spanska sjukan
Engelska svetten
Ryska snuvan
Hong Kong-influensan
Jag förstår myndigheterna men samtidigt blir det betydligt svårare som lekman att veta vilken historisk pandemi man pratar avser om någon refererar till exempelvis H1N1-epidemin. Då är det lättare med svininfluensan, eller ännu bättre om den fått heta Mexiko-frossan eller liknande.
Svininfluensan och fågelinfluensan är det mera karaktär på vilket gör det lättare att placera in dem i historien.
Av vad jag förstått är myndigheterna noga med att förhindra att ett globalt virus omnämns med ett geografiskt prefix, vilket historiskt sett alltid varit standard.
Asiaten
Spanska sjukan
Engelska svetten
Ryska snuvan
Hong Kong-influensan
Jag förstår myndigheterna men samtidigt blir det betydligt svårare som lekman att veta vilken historisk pandemi man pratar avser om någon refererar till exempelvis H1N1-epidemin. Då är det lättare med svininfluensan, eller ännu bättre om den fått heta Mexiko-frossan eller liknande.
-
- Medlem
Re: Namn på virus
Viruset heter inte COVID-19. Det är namnet på sjukdomen.
Viruset heter SARS-CoV-2.
Viruset heter SARS-CoV-2.
-
- Medlem
Från ca 1970 började virologerna utarbeta en standardiserad nomenklatur för olika virus. Därför har virus som uppträtt sedan dess fått relativt intetsägande förkortningar (typ HIV och AIDS i stället för ”the gay plague” som tidningarna ett tag ville ha det till). Virologiskt sett har alltså namngivningen varit vetenskapligt tråkig sen medio 70-tal, men jag vet inte varför massmedia plockat upp trenden nu - viruset som orsakade svininfluensan 2009 kallades i litteraturen för H1N1, kanske torrt i överkant.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Det här med namngivning av virus /sjukdomar verkar vara mer komplicerat än namngivning av svenska militära fordon. Kan någon ge en version 'for dummies'?
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
Version för o-dummies (virologer): https://talk.ictvonline.org/information ... /ictv-code
-
Tack Sarvi men finns det ingen version light?
Jag förstår att det behövs ett system men redan efter detta är jag inte riktigt med i matchen.
Hans
Jag förstår att det behövs ett system men redan efter detta är jag inte riktigt med i matchen.
MVHThe universal virus classification system shall employ the hierarchical levels of realm, subrealm, kingdom, subkingdom, phylum, subphylum, class, subclass, order, suborder, family, subfamily, genus, subgenus and species.
Hans
-
- C Skalman
Hans skrev: ↑08 mar 2020 22:58Tack Sarvi men finns det ingen version light?
MVHThe universal virus classification system shall employ the hierarchical levels of realm, subrealm, kingdom, subkingdom, phylum, subphylum, class, subclass, order, suborder, family, subfamily, genus, subgenus and species.
Hans
https://en.wikipedia.org/wiki/Life
-
Stort tack Markus. Något förståeligare nu.
Men kan någon berätta hur man kan ha fått in genusperspektiv bland virus? Går de att könsbestämma dem, trodde jag inte, men som vanligt visar jag väl bara min okunskap om allt som inte går att skjuta med.
MVH
Hans
Men kan någon berätta hur man kan ha fått in genusperspektiv bland virus? Går de att könsbestämma dem, trodde jag inte, men som vanligt visar jag väl bara min okunskap om allt som inte går att skjuta med.
MVH
Hans
-
- Medlem
Detta "genus" är något annat än ordet genus som beteckning på kön, även om de har samma ursprung i latinet: https://en.wiktionary.org/wiki/genus#Latin
https://en.wikipedia.org/wiki/Genus
Det är helt enkelt en av nivåerna som finns när man delar upp levande varelser i kategorier.
https://en.wikipedia.org/wiki/Genus
Det är helt enkelt en av nivåerna som finns när man delar upp levande varelser i kategorier.
-
Tack adlercreutz, jag tror jag förstår.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2023
Tack Erep för klargörandet.
Och om man ska vara extra noga är namnen SARS-CoV-2 och Covid-19 bara förkortningar av:
Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 respektive CoronaVIrus Disease-2019.
Bägge namn är väldigt krångliga och förstärker min inledande tes. Ett lämpligt och folkligt namn vore Hubei-farsoten, Milano-hostan eller Wuhan-frossan.
-
- Stödjande medlem 2024
Just eftersom "coronavirus" ingår i båda förkortningarna ser jag egentligen ingen anledning till att säga något annat än just "coronaviruset" eller "corona-epedemin" i vardagligt tal. Det är enkelt att skriva, är rimligt specifikt, och kopplas inte till någon plats eller djur. Att använda förkortningarna SARS-CoV-2 eller Covid-19 tillför inte så mycket annat än att skribenten skall framstå som påläst. Tycker jag.
/Håkan
/Håkan
-
- Stödjande medlem 2023
Klokt! Jag tror också att det namnet är helt inarbetat just nu.HJ skrev: ↑13 mar 2020 11:22Just eftersom "coronavirus" ingår i båda förkortningarna ser jag egentligen ingen anledning till att säga något annat än just "coronaviruset" eller "corona-epedemin" i vardagligt tal. Det är enkelt att skriva, är rimligt specifikt, och kopplas inte till någon plats eller djur. Att använda förkortningarna SARS-CoV-2 eller Covid-19 tillför inte så mycket annat än att skribenten skall framstå som påläst. Tycker jag.
/Håkan
-
- Medlem
Bara Corona är förrädiskt, eftersom våra husdjur har sina egna corona-smittor. Som dock inte går över på människor, liksom människornas corona inte smittar våra husdjur.
Det är bla därför det är bättre att ha specifika namn, för att inte lura lättskrämda alarmister, som skriker desto mera ju mindre de vet.
Det är bla därför det är bättre att ha specifika namn, för att inte lura lättskrämda alarmister, som skriker desto mera ju mindre de vet.
-
- Medlem
Jag har sett clickbait-rubriker av typen "Häst i samhälle XXXX smittad med Coronavirus", tror det var när vi hade få eller inga fall i Sverige så det lär ha genererat en del trafik till tidningen