Geografisk slang i Norden
-
- Stödjande medlem 2022
Lokala öknamn
På ortnamnregistret så jag hittade jag detta namn som invånare i Skogstibble socken utanför Uppsala blev uppkallade av. Namnet är Skogstibble vargar som antagligen hade sin grund från Vittinge socken som är en av grannsocknarna. Ett annat namn med "varg" var tibblevargarna som liksom det föregående namnet gick under benämningen inbyggarbeteckningar.
Undrar om det finns flera sådana där öknamn på invånare förutom stockholmare, göteborgar, uppsaliter och "västeråsgurkor".
Stefan
Undrar om det finns flera sådana där öknamn på invånare förutom stockholmare, göteborgar, uppsaliter och "västeråsgurkor".
Stefan
-
- Saknad medlem †
"Orustekalvar" kallas dem av oss, och "tjörbu tjyver" oss av dem.
I Stenungsund finns det ett bostadsområdet som kallas Sibirien, har för mig att det fick sitt namn på grund av de till största delen vänsterorienterade industriarbetarna som först bodde där.
edit: Ändrade "av" till "på grund av", betydelsen blir ju en helt annan... Kommunister brukar inte skoja om Sibirien.
I Stenungsund finns det ett bostadsområdet som kallas Sibirien, har för mig att det fick sitt namn på grund av de till största delen vänsterorienterade industriarbetarna som först bodde där.
edit: Ändrade "av" till "på grund av", betydelsen blir ju en helt annan... Kommunister brukar inte skoja om Sibirien.
Senast redigerad av 1 Hexmaster, redigerad totalt 4 gånger.
-
- Stödjande medlem 2022
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Stödjande medlem 2022
-
- Medlem
-
- Medlem
Jag har hört Norrköping benämnas "Peking" och Söderköping som "Sörping"
"Klyktattare" var tillmälet på de som bor i den flik av norra Ångermanland som ligger i Västernorrlands län.
Alla känner vi väl till benämninge "rumpmasar", de innevånare i det stolta masriket som hade dalälven i norr.
"Österlens" gränser utvidgas varje år av husmäklarna för att trissa upp priserna på husen därnere. Från början var väl provinsen ganska liten mot att som nu sträcka sig halvvägs upp mot Osby.
Skåningar använder också begreppet "Söder om landsvägen" och menar därmed den sällsamma delen som ligger söder om vägen mellan Malmö och Ystad såsom varande det egentliga Skåne.
"Klyktattare" var tillmälet på de som bor i den flik av norra Ångermanland som ligger i Västernorrlands län.
Alla känner vi väl till benämninge "rumpmasar", de innevånare i det stolta masriket som hade dalälven i norr.
"Österlens" gränser utvidgas varje år av husmäklarna för att trissa upp priserna på husen därnere. Från början var väl provinsen ganska liten mot att som nu sträcka sig halvvägs upp mot Osby.
Skåningar använder också begreppet "Söder om landsvägen" och menar därmed den sällsamma delen som ligger söder om vägen mellan Malmö och Ystad såsom varande det egentliga Skåne.
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Stödjande medlem 2022
-
- Medlem
-
- Medlem
Åtminstone i Stockholm kan dase bara betyda en sak, och om detsamma gäller för nämnda region så är det inte särskilt smickrande. Fast när jag körde in i Grönskåra härförleden stod det "Välkommen till Glasriket" på en skylt. Talfel eller ett öknamn myntat av avundsjuka grannar?Widde skrev:Dasariket ska ligga någonstans i småland och innehåller bl.a. orterna Fagerhult, Alsterbro, Grönskåra m.fl. Men varför kallas det Dasariket? Är det dialekten eller att de var rent "dasiga" vad det nu betyder?
/ Probstner
-
- Stödjande medlem 2022