Apostlanamn på svenska och engelska

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Advokat
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 juni 2017, 22:22
Ort: Visby

Apostlanamn på svenska och engelska

Inlägg av Advokat » 24 juni 2017, 23:27

Jesus tolv apostlar hette följande på svenska respektive engelska:

Simon Petrus - Simon Peter
Andreas - Andrew
Jakob - James
Johannes - John
Filippos - Philip
Bartolomaios - Bartholomew
Tomas - Thomas
Matteus - Matthew
Jakob (den yngre) - James
Judas Taddeus - Jude (ibland Judas) Thaddaeus
Simon - Simon
Judas Iskariot - Judas Iscariot

Min fråga är: Hur kommer det sig att namnen har sådan variation i utsträckning?
Av uppenbara skäl är det väldigt ovanligt att heta Judas, både i den engelskspråkiga världen, och i Sverige (och Finland). Simon och Peter kan man heta både på svenska och engelska, medan Petrus är mycket ovanligare.

Andreas och Andrew är vanliga på respektive språk, samma med Jakob och James. Medan James är i princip obefintlig i svenska är Jacob relativt vanligt på engelska.

Matteus är ovanligt på svenska, medan Matthew är vanligt på engelska. Nästan ingen heter Taddeus eller Thaddaeus i något av språken. Jag kan fortsätta med alla namn, men jag tror att ni förstår poängen.

Vet någon etymolog eller lingvist hur det kommer sig att namnen har så okonsekvent användning?

(Det här är mitt första inlägg här, så säg gärna till om jag har gjort något fel)

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Apostlanamn på svenska och engelska

Inlägg av koroshiya » 25 juni 2017, 16:48

Hej :) och välkommen.

Det finns nog inte direkt några regler för vad man har fastnat för.

Man kan se att John verkar vara en hypokorism. Vi hade använt Jöns eller Jens, och Andreas hade varit Anders. Jämför man med Andrew kan man tänka sig att engelsmännen verkar ha versioner som kapar delar som kanske inte är en del av namnet, delar som är grammatiska ändelser. Hur man går från Jakob till James förstår jag inte, men svaret finns kanske på andra sidan kanalen? För alla de engelska namnformerna kan det nog vara en bra idé att kolla upp de franska motsvarigheterna

Ephraim
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 1 april 2009, 20:50

Re: Apostlanamn på svenska och engelska

Inlägg av Ephraim » 25 juni 2017, 17:21

Jag tror inte heller att det finns några direkta principer för vilka apostlanamn som är vanliga i olika språk. Ibland kanske det finns en förklaring till att ett visst namn blev populärt i en viss tid och kultur (exempelvis att det bars av någon viktig person) men annars kan det nog tyckas lite slumpmässigt. Namnes popularitet tenderar ju att växla över tid också och det behöver ju inte nödvändigtvis vara så att olika namn är populära samtidigt i svenska och engelska.

James med m har engelskan lånat från Franskan. Varianten med m verkar vara eller ha varit spridd i de romanska språken och väldigt gammal. Det är dock ingen regelbunden utveckling.

Från Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/James_(name)
The name James came into the English language from the Old French variation James[2] of the late Latin name Iacomus. This was a Vulgar/Later Latin (proto-Romance) variant of the earlier Latin form Iacobus, from the New Testament Greek Ἰάκωβος (Iákōbos), from Hebrew יעקב (Yaʻaqov) (Jacob). The development Iacobus > Iacomus is likely a result of nasalization of the o and assimilation to the following b (i.e., intermediate *Iacombus) followed by simplification of the cluster mb through loss of the b. Diminutives include Jim, Jimmy, Jimmie, Jamie, Jimbo and others.
Jämför också italienska Giacomo och iberiska och occitanska varianter som Jacome, Jacme, Jaume, Jaime, Chaime m.fl.:
https://en.wikipedia.org/wiki/Jaime

Former med m verkar finnas i grekiska också, där Γιακουμής (mgr. Jakoumís) verkar vara en variant av namnet (hur gammal den är vet jag inte).

Utvecklingen kanske kan jämföras med en liknande utveckling i ordet för sabbat (heb. שַׁבָּת šabbāṯ > fgr. σάββατον > lat. sabbatum). Jfr tyska Samstag
https://en.wiktionary.org/wiki/Samstag
From Middle High German sameztac, samztac, from Old High German sambaztag (“Sabbath day”), from Gothic [gotiska bokstäver raderade då de inte tillåts på forumet] (*sambatō), from Byzantine Greek σάμβατον (sámbaton, “Sabbath”) (compare French samedi, Old French sambedi, Romansch somda, Romanian sâmbătă, Hungarian szombat).
Så svar på frågan varför engelskan har både James och Jacob som namn är väl att engelskan lånat båda varianterna (kanske vid olika tillfällen) medan svenskan knappt

Advokat
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 juni 2017, 22:22
Ort: Visby

Re: Apostlanamn på svenska och engelska

Inlägg av Advokat » 26 juni 2017, 10:58

Tack för svaren! Intressanta (och troliga) teorier.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Apostlanamn på svenska och engelska

Inlägg av Blixten » 27 juni 2017, 11:52

Evangelisten Johannes har fått draghjälp av Jesu kusin Johannes Döparen.

I Sverige kan det ha varit avgörande: Jean Baptiste Bernadotte -> Karl XIV Johan -> tiotusentals svenska gossebarn
:welcome:

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Apostlanamn på svenska och engelska

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 2 juli 2017, 09:34

koroshiya skrev:Man kan se att John verkar vara en hypokorism. Vi hade använt Jöns eller Jens,
Den äldre svenska formen var Jon.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Apostlanamn på svenska och engelska

Inlägg av koroshiya » 2 juli 2017, 13:39

Jurgen Wullenwever skrev:
koroshiya skrev:Man kan se att John verkar vara en hypokorism. Vi hade använt Jöns eller Jens,
Den äldre svenska formen var Jon.
Jaha, när jag studerade medeltida fastebrev brukade folk heta Jönis, om jag kommer ihåg rätt. Hm, när jag tänker efter, Joen var nog en annan vanlig namnform.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Apostlanamn på svenska och engelska

Inlägg av Markus Holst » 2 juli 2017, 16:39

Joen verkar som en avvikande stavning av Johan.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Apostlanamn på svenska och engelska

Inlägg av koroshiya » 3 juli 2017, 21:16

Markus Holst skrev:Joen verkar som en avvikande stavning av Johan.
Det kan det nog mycket väl vara.

Poängen, som jag helt misslyckades med att framföra förut, är att samma namn har givit upphov till flera olika former av hypokorismer.

Så Johannes, och jag vet att det förmodligen inte står Johannes i hebreiska texter, har blivit till ett antal olika namn.

Av det lilla jag tittat på kan jag dock säga att samma människa kan ha haft olika stilar på sitt namn beroende på var det användes, eller kanske mer exakt, vem som skrev texten.

Kanske kan man jämföra med kanjinamn i Japan? Vad jag har hört kan folk ändra uttalande på sitt namn, trots samma tecken, men genom att följa en annan tradition.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Apostlanamn på svenska och engelska

Inlägg av Stefan » 10 juli 2017, 15:40

Matteus är ovanlig, men i formen av Mattias vanlig...

Thaddeus ej vanlig i Sverige, kan förekomma i de engelskspråkiga länderna (ev via Tadeusz Kosciuszko - USA nationalhjälte med ett flertal städer), men i tex polskan vanlig.

Anders Ström
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27

Re: Apostlanamn på svenska och engelska

Inlägg av Anders Ström » 17 juli 2017, 21:38

Gunnel Vallquist anmärkte på sin tid att påvarna Johannes XXIII och Paulus VI i svenska tidningar ibland kallades JohnXXII resp. PaulVI. Journalisterna hade helt enkelt skrivit av de engelska tidningarna och därför använt med de engelska namnen. Hon skrev att påvarna verkligen tagit sig namn efter apostlarna Johannes resp. Paulus och därför skulle heta så i Sverige.

Skriv svar