Nine eleven, igen,,,

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Nine eleven, igen,,,

Inlägg av Hans » 20 januari 2017, 13:12

Men nu vill jag inte diskutera fjärrstyrda flygplan eller nanotermit utan ordet.

Engelska wiki har rubriken 'September 11 attacks' men jag har intrycket att 9/11 är den allmänna definitionen. Hursomhelst är det bara olika sätt att skriva samma sak.

Varför?

"Remember the Alamo!", en annan traumatisk upplevelse, där har platsen gett namnet. Pearl Harbor likaledes. Är det helt enkelt för att det var två platser inblandade. Vore det kanske för jobbigt att säga "World Trade Center & Pentagon" eller finns det någon annan förklaring?

MVH

Hans

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Nine eleven, igen,,,

Inlägg av Gott » 20 januari 2017, 13:49

Tror du är inne på rätt spår. Hade enbart World Trade Center varit utsatt hade det säkerligen blivit känd som "World trade center"-attacken (kanske - viss risk för sammanblandning med bomben 1993). Men när det rör sig om en geografiskt spridd attack, speciellt om man inkluderar United 93, blir det praktiskt med 9/11.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Nine eleven, igen,,,

Inlägg av sonderling » 23 januari 2017, 16:20

Nä ingen aning bra fråga. Ja jag tror också att det har med att det är tre händelser i en.
Man ser det väl ibland också som 911 men det kanske bara är i Sverige eftersom det kan sammanblandas med det Amerikanska larmnumret.

Sonderling

Skriv svar