Optimister - lär sig engelska
Pessimister - lär sig ryska
Realister - lär sig kinesiska
Dagens europeiska realister - kanske börjar snegla mot - arabiska ?????

Varjag
Har sagt det förut - men upprepar det:tryggve skrev:Tittar man på denna lista så verkar antalet människor världen över som talar/kan engelska uppskattas vara 2,4 miljarder. Det rör sig om första och andraspråk då.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_l ... f_speakers
Dock med ett antal förbehåll för hur man har kommit fram till detta förstås.
Dessa siffror är överdrivna. Enligt språkforskaren Mikael Parkvall så är det en myt att "hela världen talar engelska". Var sjätte människa förstår inte ett enda engelskt ord, inte ens ja och nej. Missförståndet uppkommer bland annat genom att stater uppger engelska som ett av sina officiella språk, trots att det talas blott av en liten minoritet i landet.tryggve skrev:Tittar man på denna lista så verkar antalet människor världen över som talar/kan engelska uppskattas vara 2,4 miljarder. Det rör sig om första och andraspråk då.
Att siffrorna är osäkra förstår jag. Men jag ser iofs inte att artikeln påstår att "hela världen talar engelska". Och om 2,4 miljarder pers är engelsktalande/hjälpligt förstår engelska så skulle det väl innebära att det är runt 5 miljarder som inte är engelsktalande.Gerrgul skrev: Dessa siffror är överdrivna. Enligt språkforskaren Mikael Parkvall så är det en myt att "hela världen talar engelska". Var sjätte människa förstår inte ett enda engelskt ord, inte ens ja och nej. Missförståndet uppkommer bland annat genom att stater uppger engelska som ett av sina officiella språk, trots att det talas blott av en liten minoritet i landet.
Ursäkta! Fel av mig; skall vara fem av sex enligt språkforskaren jag refererar till.tryggve skrev:
Så att 1/6 av världens befolkning inte förstår ett ord engelska låter väl rimligt. Det skulle vara 1,2 miljarder pers cirkus.
Är det bara 1/6 av befolkningen som förstår så lite som "ett enda ord" engelska?Gerrgul skrev:Ursäkta! Fel av mig; skall vara fem av sex enligt språkforskaren jag refererar till.tryggve skrev:
Så att 1/6 av världens befolkning inte förstår ett ord engelska låter väl rimligt. Det skulle vara 1,2 miljarder pers cirkus.
Ja, tydligen! Förvåningen (som jag delar) kanske är uttryck för en lite egocentrisk hållning, eftersom vi svenskar ju can english.KoteGaeshi skrev:Är det bara 1/6 av befolkningen som förstår så lite som "ett enda ord" engelska?
Aha, att 5/6 inte förstår ett ord engelska? Det låter rätt högt, har du en länk till en artikel eller liknande om det? För som sagt, det är väl fler och fler som lär sig engelska i både Kina och Indien, och det är ju rätt folkrika länder.Gerrgul skrev:Ursäkta! Fel av mig; skall vara fem av sex enligt språkforskaren jag refererar till.tryggve skrev:
Jo tryggve, men den som skrev det - har säkert ett ''eget politiskt agenda'' -Aha, att 5/6 inte förstår ett ord engelska? Det låter rätt högt, har du en länk till en artikel eller liknande om det? För som sagt, det är väl fler och fler som lär sig engelska i både Kina och Indien, och det är ju rätt folkrika länder.
Tja, det hänvisades ju till en språkforskare, det var därför som jag frågade om det fanns någon länk. Jag har googlat lite, men inte hittat exakt detta från personen ifråga.varjag skrev: Jo tryggve, men den som skrev det - har säkert ett ''eget politiskt agenda'' -![]()
Varjag
Not 3 vid antalet L2 speakers hänvisar just till Crystals artikel ovan. Men siffran 2 miljarder avser såvitt jag förstår det totala antalet talare inklusive modersmålstalare. Så med summan 2,4 miljarder har den senare gruppen räknats två gånger.tryggve skrev:Tittar man på denna lista så verkar antalet människor världen över som talar/kan engelska uppskattas vara 2,4 miljarder. Det rör sig om första och andraspråk då.