Vara en hävert på
-
- Medlem
Vara en hävert på
Påminner mig ett möjligen lite ålderdomligt uttryck: vara en hävert på något. Betyder detta att vara mycket bra på något?
-
- Medlem
Re: Vara en hävert på
Så har jag alltid tolkat begreppet. Ung. "vara en jäkel på"
-
- Saknad medlem †
Är inte en hävert - en kontrast, motvikt?
Varjag
Varjag
-
- Medlem
En hävert är i princip en pump utan rörliga delar (egentligen bara ett böjt rör) som drivs av gravitationen. http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4vert
Jag har dock aldrig hört uttrycket i det ursprungliga inlägget och kan inte heller finna några exempel på Google utom den här tråden.
Jag har dock aldrig hört uttrycket i det ursprungliga inlägget och kan inte heller finna några exempel på Google utom den här tråden.
-
- Medlem
Rätt vad det är gör någon en ordvitz som slår igenom. "Vara en hejare på något" låter ju sådär trettiotalskäckt. Någon säger hävert istället. Spelar det någon teater vad man säger? Det är inte alltid man har alla hissar i kanoten, men mottagaren förstår ändå, även om han inte har den vassaste kniven hemma.
Så tror jag att häverten dök upp, från ingenstans, som ett nonsens.
Evert, Ävert, jag älskar dig som en hävert. Evert, Ävert, du får inte va så hänsynslös! (Berghagen, L)
Så tror jag att häverten dök upp, från ingenstans, som ett nonsens.
Evert, Ävert, jag älskar dig som en hävert. Evert, Ävert, du får inte va så hänsynslös! (Berghagen, L)
-
- Medlem
Har läst det i ett relativt nyutkommet skönlitterärt verk - minns inte vilket just nu.