Verb som styrs av modala hjälpverb

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Verb som styrs av modala hjälpverb

Inlägg av Ralf Palmgren » 25 april 2013, 11:26

Jag ser ingenting fel i meningen "Det är omöjligt att utföra källkritisk historievetenskaplig och genealogisk forskning ur tystnaden.". Jag har kontrollerat texten i ett professionellt språkgranskningsprogram och det reagerade vid den här meningen. Programet meddelade att "kontrollera verbformen är om ett verb styrs av ett modalt hjälpverb t.ex. kan eller ska ska det stå i infinitiv.". Vad anser ni andra? På vilket sätt är min mening felaktig? 8O

Sandhero
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 8 april 2013, 10:00
Ort: Dalsland

Re: Verb som styrs av modala hjälpverb

Inlägg av Sandhero » 26 april 2013, 05:55

Hej. Jag är ingen språkbuff, vet inte ens vad ett modalt hjälpverb är... men i bland träder något slags mystiskt sjätte sinne in i språk och stavning. Kanske någon undermedveten estet träder fram... Hade jag skrivit denna mening hade jag antingen;

1) Slängt in ett komma (,) efter "källkritisk" men då misstänker jag att det skall till ett litet "-" efter både "källkritisk-" och "Historievetenskaplig-" (?)

eller

2) lagt till ett "t" efter källkritisk, dvs källkritiskT


Hur funkar det i språkgranskningsprogrammet?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Verb som styrs av modala hjälpverb

Inlägg av Markus Holst » 26 april 2013, 08:50

Njä. Källkritisk forskning är allt riktig svenska.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sv: Verb som styrs av modala hjälpverb

Inlägg av millgard » 26 april 2013, 09:21

"Utföra ur tystnaden", där känns det lite ofullständigt.

Wellanders "Riktig svenska" kanske måste konsulteras.

Sandhero
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 8 april 2013, 10:00
Ort: Dalsland

Re: Verb som styrs av modala hjälpverb

Inlägg av Sandhero » 26 april 2013, 18:24

Markus Holst skrev:Njä. Källkritisk forskning är allt riktig svenska.
Jo, visst är det det. Men där finns ju fler ord mellan "källkritisk" och "forskning".

Ephraim
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 1 april 2009, 20:50

Re: Verb som styrs av modala hjälpverb

Inlägg av Ephraim » 26 april 2013, 20:25

Det är inget fel på meningen. Programmets påstående är väl korrekt i sak, men det är inte applicerbart på din mening. Verbet är styrs inte av något modalt hjälpverb, det är tvärtom en del av en modal verbkonstruktion (det är omöjligt att). Det är verbet utföra som styrs av en modal konstruktion, och det verbet står som sig bör i infinitiv.

Jag vet inte om du skrivit om meningen och programmet missat att ta till sig förändringen, eller om det bara är buggigt.
Sandhero skrev:vet inte ens vad ett modalt hjälpverb är...
Det är ett hjälpverb som uttrycker talarens inställning till handlingen som uttrycks av huvudverbet, d.v.s. huruvida handlingen är möjlig, nödvändig, påbjuden, villkorlig etc. Kunna, vilja och är exempel på modala hjälpverb.
Sandhero skrev:1) Slängt in ett komma (,) efter "källkritisk"
Det går bra som det står nu. Ditt förslag är går förstås också bra men det det ändrar vetydelsen. I nuläget finns två möjliga tolkningar:
  • [[källkritisk] [[historievetenskaplig] forskning]] och [[källkritisk] [[genealogisk] forskning]].
  • [[källkritisk] [[historievetenskaplig] forskning]] och [[genealogisk] forskning].
(den sistnämnda möjligheten är nog mer teoretisk, om den avsetts är det lämpligt att byta ordning)

Den föreslagna ändringen ska användas om tolkningen är:
  • [[källkritisk] forskning], [[historievetenskaplig] forskning] och [[genealogisk] forskning].
Sandhero skrev:men då misstänker jag att det skall till ett litet "-" efter både "källkritisk-" och "Historievetenskaplig-" (?)
Nej, det ska bara till om man bryter upp sammansättningar vilket inte är fallet här. Jämför historie- och språkvetenskaplig forskning vilket ska tolkas som:
  • [[historievetenskaplig] forskning] och [[språkvetenskaplig] forskning]
Sandhero skrev:2) lagt till ett "t" efter källkritisk, dvs källkritiskT
Det skulle åter ändra betydelsen. Då ska källkritiskt tolkas som ett adverb på ett av följande sätt:
  • [[[källkritiskt] historievetenskaplig] forskning] och [[[källkritiskt] genealogisk] forskning].
  • [[[källkritiskt] historievetenskaplig] forskning] och [[genealogisk] forskning].
Detta är i och för sig grammatiskt korrekt svenska, men frågan är vad det betyder. Vad menas med att forskningen är källkritiskt historievetenskaplig?
millgard skrev:"Utföra ur tystnaden", där känns det lite ofullständigt.
Det är inte grammatiskt inkorrekt, det är bara lite oklart vad det betyder i en lösryckt mening (fast det är ganska poetiskt). Det får säkert sitt svar i resten av texten.

Skriv svar