Talade kung Karl X Gustav svenska?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Talade kung Karl X Gustav svenska?

Inlägg av a81 » 11 maj 2013, 01:56

Självklart talade Karl X Gustav svenska. Det var hans modersmål och han var uppvuxen i Sverige. Sedan var språkkunskaperna hos eliten i samhället vid den här tiden ofta god och man talade och skrev ofta flera språk obehindrat. I Karl X Gustavs fall var säkerligen dessutom tyska som ett andra modersmål. Han var säkert helt obehindrad när det gällde franska och latin också.

På något sätt tror jag att vi är präglade av dagens situation, där flertalet någorlunda välutbildade människor i världen talar sitt modersmål samt engelska. Min gissning är att Karl X Gustav talade svenska och tyska som modersmål samt latin och franska på en nivå som en nutida svensk talar engelska.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Talade kung Karl X Gustav svenska?

Inlägg av Stefan » 12 maj 2013, 09:39

Observera att det är inte är självtgivet att tala om modersmål "eftersom mamman var si och så". Småbarnen fostrades ju av ammor och barnjungfrur, så rimligt sett är det de som gav modersmålet.
Det önskade språket kunde däremot läras ut av städslade guvernanter / informatorer, som då såg till att den biologiska moderns / faderns språk lärdes in. Man kunde eventuellt städsla språkkunniga barnjungfrur som kunde målspråket ifråga.


Ganska kul exempel på fungerande mångspråkighet. En bra parallell till dagens språkdebatter, om hemspråk, modersmål o dyl. :)
Vilket visar att om barnet är friskt och normalt utvecklat, kan barnet mycket väl lära in flera olika språk mer eller mindre parallellt.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Talade kung Karl X Gustav svenska?

Inlägg av a81 » 13 maj 2013, 21:16

Stefan skrev:Observera att det är inte är självtgivet att tala om modersmål "eftersom mamman var si och så". Småbarnen fostrades ju av ammor och barnjungfrur, så rimligt sett är det de som gav modersmålet.
Det önskade språket kunde däremot läras ut av städslade guvernanter / informatorer, som då såg till att den biologiska moderns / faderns språk lärdes in. Man kunde eventuellt städsla språkkunniga barnjungfrur som kunde målspråket ifråga.


Ganska kul exempel på fungerande mångspråkighet. En bra parallell till dagens språkdebatter, om hemspråk, modersmål o dyl. :)
Vilket visar att om barnet är friskt och normalt utvecklat, kan barnet mycket väl lära in flera olika språk mer eller mindre parallellt.
Håller helt med, Karl X Gustav lärde sig säkert sitt modersmål i fösta hand från sina ammor och barnjungfrur, men hade säkert också relativt mycket kontakt med sina föräldrar. Att tyska anges som ett andra modersmål tyder på detta (fadern tysk). Jag skulle gissa att Karl Gustav talade både svenska och tyska redan som liten och han bör ha lärt sig latin tidigt. Franska bör han också ha behärskat.

Jag tycker nästan att det mest intressanta är var ryktet/myten att Karl X Gustav inte kunde svenska kommer ifrån. Karl XIV Johan är väl den ende svenske kung som inte kunnat svenska? Fredrik I och Adolf Fredrik var tyskar, men om jag minns rätt talade de svenska.

Skriv svar