Grader av språkkunskaper

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Grader av språkkunskaper

Inlägg av varjag » 5 mars 2012, 12:20

Ett rätt stor del av Sveriges befolkning talar engelska flytande
Oh...I see. But haven't heard - :?
Hans skrev:Nja, jag är flytande i engelska. Såpass bra så jag blir tagen för engelsman av jänkare och vice versa ibland. Men släpp in mig i ett kök och jag kan namnge kanske en tredjedel av redskapen. Det är för mig skillnaden.
MVH Hans
Hans har helt rätt. Flytande, är uppenbarligen ett mycket flytande begrepp..

Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Grader av språkkunskaper

Inlägg av Hexmaster » 5 mars 2012, 13:27

Hans skrev:Nja, jag är flytande i engelska. Såpass bra så jag blir tagen för engelsman av jänkare och vice versa ibland.
Hm, förstnämnda hände mig. Jag utgick ifrån att de antingen var artiga eller hade mycket liten koll på dialekterna overseas.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Grader av språkkunskaper

Inlägg av Hans » 5 mars 2012, 13:32

Hexmaster skrev:
Hans skrev:Nja, jag är flytande i engelska. Såpass bra så jag blir tagen för engelsman av jänkare och vice versa ibland.
Hm, förstnämnda hände mig. Jag utgick ifrån att de antingen var artiga eller hade mycket liten koll på dialekterna overseas.
Jag tror inte det var artighet - "Det är alltid lika trevligt att träffa engelsmän/amerikaner" och "Var i UK/USA kommer du ifrån" samt det värsta av allt är att jag har vid två tillfällen tagits för irländare - av irländare.

MVH

Hans

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Grader av språkkunskaper

Inlägg av Schwemppa » 5 mars 2012, 14:11

Jag har blivit tagen för gotlänning på Gotland - visserligen av ett svenskt turistpar som just kommit över med båten. "Åh, så trevlig dialekt ni har här!" :D

Det kan ha inverkat att jag var klädd i medeltida kläder (Medeltidsveckan) och jag hade hunnit skaffa lite lokalkunskap - de frågade efter vägen. 8-)

Kreuz
Medlem
Inlägg: 201
Blev medlem: 2 januari 2005, 16:31
Ort: Kärralund

Re: Grader av språkkunskaper

Inlägg av Kreuz » 5 mars 2012, 17:45

Hans skrev:
... jag har vid två tillfällen tagits för irländare - av irländare.
DÅ, om inte förr, vet man att det är dags att sluta dricka.
Margaritas ante porcos

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Grader av språkkunskaper

Inlägg av Hans » 5 mars 2012, 19:34

Kreuz skrev:
Hans skrev:
... jag har vid två tillfällen tagits för irländare - av irländare.
DÅ, om inte förr, vet man att det är dags att sluta dricka.
Man, aer lika med dem eller jag?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Grader av språkkunskaper

Inlägg av Martin Lundvall » 5 mars 2012, 21:25

varjag skrev:
Frankrike körde man en annorlunda variant, den misstänkte fick sjunga alla verserna i Marseljäsen - kunde de det sköts de direkt för det kan ingen fransos.
Tack Hans! Jag har alltid trott att den däringa Majonnäsen bara hade en vers...Nu vet jag bättre, :D Varjag
Du hade med andra ord kunnat bli en ypperlig agent i Frankrike. :)

/Martin

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Grader av språkkunskaper

Inlägg av varjag » 5 mars 2012, 23:57

Martin Lundvall skrev:
varjag skrev:
Frankrike körde man en annorlunda variant, den misstänkte fick sjunga alla verserna i Marseljäsen - kunde de det sköts de direkt för det kan ingen fransos.
Tack Hans! Jag har alltid trott att den däringa Majonnäsen bara hade en vers...Nu vet jag bättre, :D Varjag
Du hade med andra ord kunnat bli en ypperlig agent i Frankrike. :)

/Martin
Tack Martin, men jag skulle aldrig överlevt det ''franska köket''......300 olika namn för - kalops 8O

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Grader av språkkunskaper

Inlägg av Hans » 6 mars 2012, 12:17

varjag skrev:Tack Martin, men jag skulle aldrig överlevt det ''franska köket''......300 olika namn för - kalops 8O
Barbar, du har bevisligen inte gått till rätt ställen. Prova en av dessa och du ändrar uppfattning, garanterat.

http://foodsnobblog.wordpress.com/2009/ ... yen-paris/

http://www.tripadvisor.com/Restaurant_R ... lsace.html

Jag har ätit på bägge 8-)

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Grader av språkkunskaper

Inlägg av varjag » 6 mars 2012, 12:42

Min budget - då jag genomled en månad av franskt kök - det var ''anno-66'' genom hela fransosernas Rike, sträckte sig inte till Michelinstjärnornas Värld. Utan va fransoserna själva åt....Grytor = Kalops. Varje ''gryta'' hade ''olika'' ingredienser vars antal givetvis var begränsade - men, gav upphov till många namn. Jag - anlände vid ett grovt tal - 300 olika namn för KALOPS!!

Vid den Tionde Kalopsen - insåg varjagen det franska kökets snäva perimetrar - :P Vilket ledde till............
Kalopskollaps för min del :lol:

mvh till Mådärna Thiders expense accounts....Varjag
Senast redigerad av 1 varjag, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Grader av språkkunskaper

Inlägg av Hans » 6 mars 2012, 13:09

varjag skrev:...insåg varjagen det franska kökets snäva perimetrar...
Barbar, ditt omdöme har skadats av för mycket kängurukött och Fosters.

Kalops på franska: http://www.foodnetwork.com/recipes/ina- ... index.html

Faktum är att man äter riktigt bra även för en billig penning i Grodrike. Undvik turistfällorna och du hittar enkla rätter baserade på bra råvaror tillagade med en stolthet. T.ex. http://www.kitchencaravan.com/recipe/oe ... mayonnaise

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Grader av språkkunskaper

Inlägg av CvD » 6 mars 2012, 19:30

Hans skrev:
varjag skrev:...insåg varjagen det franska kökets snäva perimetrar...
Barbar, ditt omdöme har skadats av för mycket kängurukött och Fosters.
Trodde det bara var turister som drack Fosters i Oz 8-)

/CvD

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Grader av språkkunskaper

Inlägg av a81 » 9 mars 2012, 17:28

varjag skrev:
Ett rätt stor del av Sveriges befolkning talar engelska flytande
Oh...I see. But haven't heard - :?
Hans skrev:Nja, jag är flytande i engelska. Såpass bra så jag blir tagen för engelsman av jänkare och vice versa ibland. Men släpp in mig i ett kök och jag kan namnge kanske en tredjedel av redskapen. Det är för mig skillnaden.
MVH Hans
Hans har helt rätt. Flytande, är uppenbarligen ett mycket flytande begrepp..
Beror väl lite på vad man lägger i begreppet flytande, men onekligen brukar personer med engelska som modersmål vara imponerade av svenskars engelskkunskaper. Det är inte ovanligt att britter eller amerikaner tror att svenskar är till exempel irländare eller australiensare. Yngre svenska skådespelare får till och med spela amerikaner i amerikanska filmer!

Det jag inte förstår är att icke-akademiker i Sverige ofta har (ännu) bättre engelskt uttal än akademiker. Jag har själv varit på internationella konferenser/seminarier (i Sverige) i jobbet och lyssnat på ganska hackiga föredrag på engelska, samtidigt som hotell-/restaurangpersonalen pratar i princip perfekt engelska. Kan det möjligen vara en fördel för uttalet att ha ett lite mindre ordförråd?

Engelskan har blivit lite av ett andra modersmål i Sverige. Det är inte ovanligt att ungdomar numera slänger in hela engelska fraser i sitt språk och engelskan får allmänt ett allt större utrymme. På lång sikt (något sekel eller så) kan det komma att bli problematiskt. Om man inte ser upp kanske svenskan i Sverige likt iriska på Irland trängs undan av engelskan, i alla fall som skriftspråk.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Grader av språkkunskaper

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 9 mars 2012, 18:22

a81 skrev:Det jag inte förstår är att icke-akademiker i Sverige ofta har (ännu) bättre engelskt uttal än akademiker. Jag har själv varit på internationella konferenser/seminarier (i Sverige) i jobbet och lyssnat på ganska hackiga föredrag på engelska, samtidigt som hotell-/restaurangpersonalen pratar i princip perfekt engelska. Kan det möjligen vara en fördel för uttalet att ha ett lite mindre ordförråd?
Jag har själv hört akademiker med förvånansvärt svengelskt uttal trots att de arbetar i engelskspråkiga länder. Kontrasten mot servicepersonalen beror nog i större utsträckning på att den delvis är anställd för att kommunicera på engelska och därtill har ett starkt egenintresse av att göra det. Vidare så är konsumtionen av skräpkultur, och påverkan från densamma, troligen väsentligt högre i icke-akademiska kretsar (men jag gissar bara). Det kan ju också vara en generationsfråga.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Grader av språkkunskaper

Inlägg av Giancarlo » 11 mars 2012, 13:28

Nimrod-S skrev:Jag har ingen källa på det här, men jag har hört att när Engelsmännen skulle asvlöja tyska spioner som naturligtvis talade flytande engelska, så använde dom namn på städer i England, som tex Reading.
Var man inte infödd engelsman uttalade man kanske stadens namn som [Riiding], medan det korrekta uttalet, som alla infödda visste, var [Rädding].
Det visar ju en skillnad på modersmål och flytande.
Finns bättre shibollether än Reading i de britiska ortnamnen. Norwich uttalas t.ex. "nårrich". Edinburgh - "edin-börro".

Leicester blir Lester. Gloucester - Gloster, Cirencester uttalas däremot som det stavas - sajrensester.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Skriv svar