Vilket modernt språk är närmast latinet?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Vilket modernt språk är närmast latinet?

Inlägg av Ralf Palmgren » 11 januari 2012, 09:31

Latin är det viktigaste språket för bland annat medeltidshistoriker som forskar i traditionell västerländsk medeltidshistoria. Detta då de allra flesta källtexter i original är skrivna på latin. Latin är även huvudspråket för den romersk-katolska kyrkan. Då språket har varit dött sedan tidig medeltid så kommer jag sällan i kontakt dagligen med språket. Det bästa sättet att studera språket är utgående från antika klassiska autentiska texter. Det här gör jag inte ännu dagligen. Eftersom jag nu inser latinets centrala betydelse vill jag bli bra i latin. Det sägs att isländska är det språk som är lingvistiskt närmast vikingarnas fornnordiska. Modern grekiska stödjer studerandet av bysantinsk och klassisk grekiska. Vilket är det moderna språk som lingvistiskt är närmast besläktat med latin? Det kan kanske stödja mina studier i latin. Ett språk som jag annors tycker är så svårt att aktivt använda och lära mig.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Vilket modernt språk är närmast latinet?

Inlägg av CvD » 11 januari 2012, 17:31

Fått intrycket att de rätoromanska (rätoromanska, friuliska och ladin) ska vara rätt lika latinet, men ska inte svära på det.
Kan kontrollera med en kompis fru som är lärare i latin i Schweiz.

För övrigt, har jag för mig att Yle sänder nyheter på latin.

/CvD

Edit: visst sänder Yle nyheter på latin :)
http://www.yle.fi/radio1/tiede/nuntii_latini/
http://news.bbc.co.uk/2/hi/6079852.stm

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11095
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vilket modernt språk är närmast latinet?

Inlägg av sveahk » 11 januari 2012, 18:44

"...Man kann die drei rätoromanischen Idiome - (...nämlich Bündnerromanisch (im Schweizer Kanton Graubünden), Dolomitenladinisch (im Dolomitengebiet) und Friaulisch (in Friaul)) - die kein zusammenhängendes Sprachgebiet besitzen, als Restdialekte des Latein der römischen Provinz Raetia ansehen, welche sich keiner anderen romanischen Sprache zuordnen oder als deren Dialekt einstufen lassen (Französisch, Italienisch)."...
...står det i Wikipedia.

Min fru kommer från Samedan i Oberengadin, och är en av de cirka 30.000 schweizare som behärskar en av de talade Rumantsch-dialekterna i detta landet. Om den dialekten har sina rötter i latin är ännu (och blir väl aldrig) helt klart, men mitt lilla bidrag till debatten efter att ha levt med språket, utan att tala det, under ett tio-tal år...är att ursprunget mycket väl kan komma från det talade latinska språket, ett slags vulgärlatin som parlerades i helvetiska och nord-italienska alpdalar. Som t.ex. Graubünden i Schweiz, ett tämligen slutet bergsområde utan större kontakter med yttervärlden under århundraden...

Hans K

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vilket modernt språk är närmast latinet?

Inlägg av a81 » 11 januari 2012, 23:36

Latin är väl ett ganska hårt språk, som mera likar spanska än italienska, i alla fall när det gäller uttalet?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vilket modernt språk är närmast latinet?

Inlägg av a81 » 11 januari 2012, 23:39

CvD skrev:Fått intrycket att de rätoromanska (rätoromanska, friuliska och ladin) ska vara rätt lika latinet, men ska inte svära på det.
Kan kontrollera med en kompis fru som är lärare i latin i Schweiz.

För övrigt, har jag för mig att Yle sänder nyheter på latin.

/CvD

Edit: visst sänder Yle nyheter på latin :)
http://www.yle.fi/radio1/tiede/nuntii_latini/
http://news.bbc.co.uk/2/hi/6079852.stm
Talad latin låter faktiskt lite som finska, särskilt med finsk brytning. :)

Ephraim
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 1 april 2009, 20:50

Re: Vilket modernt språk är närmast latinet?

Inlägg av Ephraim » 12 januari 2012, 01:11

Det finns inget givet svar på din fråga. Ett språk som är konservativt på ett område kan vara väldigt icke-konservativt på ett annat. Att försöka utse ett romanskt språk som "mest konservativt" blir lätt en fråga om hur man väljer att väga olika innovationer mot varandra.

Sardinska framhålls ibland som det mest konservativa språket, åtminstone vad fonologin beträffar, vilket syns i att c och g inte har palataliserats framför främre vokaler som i andra romanska språk. Men också sardinskan har hel del fonologiska innovationer för sig (ll > ɖɖ t.ex). Rumänska (och andra östliga romanska språk) och franska framstår för mig som de mest innovativa språken fonologiskt sett men även dessa språk har vissa områden där de är ovanligt konservativa (rumänskan har bevarat pt-kluster och fornfranska bevarade vissa finala konsonantkluster, vilket iaf syns i stavningen idag).

Grammatiskt finns många gemensamma innovationer hos de romanska språken, som skiljer dem från latin men det finns förstås vissa språk som sticker ut på vissa områden. Portugisiskan har bevarat syntetisk pluskvamperfekt (vilket även rumänska har tror jag) åtminstone i vissa regioner och kan fortfarande skilja futurum-ändelser från stammen (vilket är mer ett vulgärlatinskt än klassiskt latinskt drag). Å andra sidan har portugisiskan personböjda infinitivformer och andra märkligheter för sig. Rumänskan har tre genus istället för de vanliga romanska två (spår av neutrum finns även i italienskan) och viss kasusböjning av substantiven, men verbsystemet är har en rad nymodigheter.

Du kommer inte hitta ett romanskt språk som är optimalt för att stödja dina latinstudier, och om det är det enda målet är frågan om det är värt tiden (jämfört med att lägga samma tid på att studera latin!). Men det finns förstås andra skäl att lära sig ett romanskt språk. Välj ett som du finner tilltalande!

Skriv svar