Isländsk /a/ till /y/

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Jotuni
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: 2 januari 2007, 23:30
Ort: Suomi

Isländsk /a/ till /y/

Inlägg av Jotuni » 10 november 2011, 22:16

Jag minns att jag har någonstans att i isländsk språket vokalen /a/ har utvecklat till vokalen /y/ men jag hittar inte mera var jag läste detta.

Vet någon om jag minns det rätt, länkan eller något annat om saken?

erich lespenhalt
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 9 juli 2004, 13:46
Ort: Buren

Re: Isländsk /a/ till /y/

Inlägg av erich lespenhalt » 17 november 2011, 14:53

Det stämmer inte. Vikingarnas långa a uttalas i nyisländskan ao och stavas á. Långt y uttalas i och stavas ý. Om du inte tror mig kan du själv bekräfta att din fråga måste besvaras nekande genom att kontrollera i en isländsk ordbok.

Jotuni
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: 2 januari 2007, 23:30
Ort: Suomi

Re: Isländsk /a/ till /y/

Inlägg av Jotuni » 17 november 2011, 23:08

Jo jag tror dej men är det faktiskt så att isländska /y/ har inte förefått /a/ i protonorse eller gammal norse eller annat språknivån? Frågan gäller korta /a/ och korta /y/.

Ephraim
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 1 april 2009, 20:50

Re: Isländsk /a/ till /y/

Inlägg av Ephraim » 18 november 2011, 00:19

Jag känner inte till någon situation där urnordiskt */a/ blir till modernt isländskt /ʏ/ (stavat "u") men det är möjligt att sådana finns. Däremot finns ju urnordiskt */a/ > fornnordiskt /ɒ/ (genom u-omljud) > isländskt /œ/. Vilket förstås inte är fullt så radikalt.

Det finns ett fall som kan se ut som urnordiskt */a/ till modernt isländskt /ʏ/. Vi kan jämföra urnordiskans *kuningaʀ och islänskans "konungur" (uttalas [ˈkʰɔːnuŋkʏr]) 'konung'. Detta har dock gått igenom ett fornnordiskt "konungr", där */a/ helt försvunnit, så det är snarare frågan om att isländskan har skjutit in en epentetisk vokal.

Jotuni
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: 2 januari 2007, 23:30
Ort: Suomi

Re: Isländsk /a/ till /y/

Inlägg av Jotuni » 19 november 2011, 08:06

Ephraim skrev:Jag känner inte till någon situation där urnordiskt */a/ blir till modernt isländskt /ʏ/ (stavat "u") men det är möjligt att sådana finns. Däremot finns ju urnordiskt */a/ > fornnordiskt /ɒ/ (genom u-omljud) > isländskt /œ/. Vilket förstås inte är fullt så radikalt.

Det finns ett fall som kan se ut som urnordiskt */a/ till modernt isländskt /ʏ/. Vi kan jämföra urnordiskans *kuningaʀ och islänskans "konungur" (uttalas [ˈkʰɔːnuŋkʏr]) 'konung'. Detta har dock gått igenom ett fornnordiskt "konungr", där */a/ helt försvunnit, så det är snarare frågan om att isländskan har skjutit in en epentetisk vokal.
Tack för Efraim. Det verkar som om jag minns fell.

Jag undrar vokal förändring, till exempel, i namn av Karelen är en form Kariala Botn, Kyriala Botn, Kirialaland i skandinaviska källor. I Ryskan Korela och engligt vad jag vet, där / o / uttalades / a / i Novgorod dialekt, och kanske även på nyryska.

Finska Kar- och ryska Kor- (uttalas Kar-) har ändrats på något till Kyr- och Kir- i skandinaviska källor.

Ett annat liknande begrepp är förmodligen Kylfingar, rysk Kolbiagi. Även här rysk Kol- förmodligen uttalas Kal- och skandinaviska källor är det Kyl.

Jag hittade ett omnämnande om att det östliga Norsen kolfingar skulle bildas genom omljud ordet kylfingar väster norse.

Om någon vet lite mera om saken, vore det kanske hjälpa med den här små problem

Ephraim
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 1 april 2009, 20:50

Re: Isländsk /a/ till /y/

Inlägg av Ephraim » 27 april 2015, 19:35

Detta är ju en ganska gammal tråd vid det här laget, men jag råkade snubbla över den igen och vill för sakens skull korrigera svaret ovan.

Det finns faktiskt ett exempel på /a/ > /ʏ/ i isländskan, nämligen genom u-omljud i obetonade stavelser. I betonade stavelser är resultatet som bekant <ö> /œ/ men i obetonade är det <u> /ʏ/. Ett exempel är ordet gammall, där den starka neutrala pluralformen (nominativ och ackusativ) och den feminina singularformen (nominativ) är gömul. Som synes leder det omljudade a-et i den andra stavelsen i sin tur till omljud i den första. Detta är ett specifikt västnordiskt och särskilt isländskt fenomen.

Urgermanska *gamalaz > Urnordiska *gamalaʀ > *gamalʀ > Tidig fornnordiska *gamall > Fornisländska gamall, fornsvenska gamal(l).
Urgermanska *gamalō > Urnordiska *gamalu > *gamɔlŭ > Tidig fornnordiska *gamɔl > Fornisländska gǫmul, fornsvenska gamal.

Jotuni
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: 2 januari 2007, 23:30
Ort: Suomi

Re: Isländsk /a/ till /y/

Inlägg av Jotuni » 2 maj 2016, 18:22

Ephraim skrev:Det finns faktiskt ett exempel på /a/ > /ʏ/ i isländskan, nämligen genom u-omljud i obetonade stavelser. I betonade stavelser är resultatet som bekant <ö> /œ/ men i obetonade är det <u> /ʏ/.
Jag tror att /a/ > /ʏ/ är olika av <u> /ʏ/, men kan ha förstått något fel också.

Ephraim
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 1 april 2009, 20:50

Re: Isländsk /a/ till /y/

Inlägg av Ephraim » 2 maj 2016, 19:36

Skulle det finnas en utveckling <a> till <y> /ɪ/, menar du? Jag kommer inte på något exempel men helt omöjligt är det väl inte.

Jotuni
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: 2 januari 2007, 23:30
Ort: Suomi

Re: Isländsk /a/ till /y/

Inlägg av Jotuni » 3 maj 2016, 10:36

Ephraim skrev:Skulle det finnas en utveckling <a> till <y> /ɪ/, menar du? Jag kommer inte på något exempel men helt omöjligt är det väl inte.
Joo, det menar jag.

Skriv svar