Klart grabben ska ha en...

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Klart grabben ska ha en...

Inlägg av Blixten » 28 maj 2011, 13:14

Vad skall grabben ha och varifrån kommer uttrycket? Google har inte riktigt varit min vän, jag hittar ledtrådar som styrker min teori men jag har inte hittat något definitivt svar. Vad säger kunskapsmaffian?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Klart grabben ska ha en...

Inlägg av a81 » 28 maj 2011, 17:59

Ofta har den här typen av uttryck sitt ursprung i filmer och liknande.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Klart grabben ska ha en...

Inlägg av Stefan » 28 maj 2011, 23:47

Jag anar att grabben skall ha sig en jävel, dvs - en jamare, drink, schnapps, 50 gram whatever. :)

Grabben kan vara någon underårig, eller någon nying på stället, och frasen blir då nåt slags välkomnande.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Klart grabben ska ha en...

Inlägg av Wooster » 29 maj 2011, 10:58

Blixten skrev:Vad skall grabben ha och varifrån kommer uttrycket? Google har inte riktigt varit min vän, jag hittar ledtrådar som styrker min teori men jag har inte hittat något definitivt svar. Vad säger kunskapsmaffian?
Ingen aning om var uttrycket kommer ifrån, men i min bekantskapskrets används det i någon form av ironi över bortskämda barn: Klart grabben ska ha en radiostyrd bil, klart grabben ska ha en bil, klart grabben ska ha ett eget stridsplan.

Just den sistnämnda verkar ha blivit någon form av standardrubrik varje gång ett avlagt stridsplan kommer ut på den civila marknaden och journalister uppmärksammar det:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10493944.ab
http://feber.se/pryl/art/201140/7ring_k ... er_p_ebay/

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Klart grabben ska ha en...

Inlägg av Hexmaster » 29 maj 2011, 13:29

Ett prov ur beläggskörden: "Klart grabben ska ha en husvagn" var ett band ca 1990 (källa). Coverband, progg- eller punk? Eller om det var en låt, också.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Klart grabben ska ha en...

Inlägg av Donkeyman » 29 maj 2011, 18:11

Jag minns det här uttrycket mycket väl. Från ett enstaka tillfälle. Modern var från Tornedalen och där badade man bastu var onsdag och lördag. I gamla tider var det så att den som var konfirmerad också ansågs som vuxen. Med de rättigheter och skyldigheter som detta medförde.

Och jag minns mycket väl ett viktigt ögonblick. Jag var 15 eller kanske 16 år. Vår Familj bodde i Stockholm och var på sommarbesök i Tornedalen och det var Lördagssauna. Herrarna badade alltid först eftersom de skulle ha "hård sauna" medan kvinnorna badade efteråt då de ville ha lite mildare.

Hur som helst. I alla år hade jag under alla sommarlov suttit i saunan och sett hur herrarna, inklusive fadern, tog sig både öl och snaps i samband med badandet. Men jag och de andra ungarna fick inte något. Men så kom denna sommar när jag hade uppnått konfirmationsåldern. Och det som sker efter en första session med hård sauna så går alla karlarna ut i förrummet och tar en sup och en pilsner. Det är då det sker ....... "Men det är väl klart att grabben skall ha en sup och en öl, han har ju hår runt kuken, perkele", säger en av karlarna. Varvid fadern nickade medgivande och jag fick min första saunaöl och min första saunasup. Och från den dagen var jag vuxen och förväntades ha en vuxen mans ansvar och rättigheter.

DaSe
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 september 2020, 15:55
Ort: Sthlm

Re: Klart grabben ska ha en...

Inlägg av DaSe » 10 september 2020, 18:11

Ett riktigt lik till tråd, jag vet... men den här sidan dyker upp tidigt när man söker på rubriken.

Jag vet att det fanns en tindningsartikel tidigt i internets histora där en morfar hade betalt ett flygplan till barnbarnet och nämnde "Klart att grabben ska ha ett flygplan". Om personen fått uttrycket från någon annan vet jag inte. Men det kan förklara nya artiklar där de skriver något liknande. Förklarar även att vi har en idé om bortskämda barn.

Skriv svar