Vilket språk är mest urnordiskt; färiska eller isländska?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
1772
Medlem
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 januari 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Vilket språk är mest urnordiskt; färiska eller isländska?

Inlägg av 1772 » 13 april 2011, 21:50

Ja, som rubriken lyder; vilket är närmast det urnordiska språk som fanns för tusen år sedan?

De är bägge vackra, men kan inte hjälpa att tycka att färiskan är snäppet finare. Kan bero på att jag gillade landet mer än Island. :)

erich lespenhalt
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 9 juli 2004, 13:46
Ort: Buren

Re: Vilket språk är mest urnordiskt; färiska eller isländska

Inlägg av erich lespenhalt » 14 april 2011, 18:57

Isländska är mer ursprungligt. I färiskan har man förenklat grammatiken något, men inte särskilt mycket. Vidare har man i färiskan försökt ersätta danska ord med isländska lånord, anpassade till det färiska uttalet.

Om man läser en text på färiska, till exempel på Nätet, kan man få en uppfattning om hur svenskan skulle kunna ha sett om om inte grammatiken brakat ihop under medeltiden.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Vilket språk är mest urnordiskt; färiska eller isländska

Inlägg av lampros » 15 april 2011, 18:26

erich lespenhalt skrev:... hur svenskan skulle kunna ha sett om om inte grammatiken brakat ihop under medeltiden.
Jag är medveten om att språk utvecklas/degenereras med tiden, men hur har egentligen svensk grammatik "brakat ihop under medeltiden"...? Det vore intressant att veta.

erich lespenhalt
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 9 juli 2004, 13:46
Ort: Buren

Re: Vilket språk är mest urnordiskt; färiska eller isländska

Inlägg av erich lespenhalt » 15 april 2011, 23:35

lampros skrev:
erich lespenhalt skrev:... hur svenskan skulle kunna ha sett om om inte grammatiken brakat ihop under medeltiden.
Jag är medveten om att språk utvecklas/degenereras med tiden, men hur har egentligen svensk grammatik "brakat ihop under medeltiden"...? Det vore intressant att veta.
Med lite god vilja förstår du säkert vad jag menar.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Vilket språk är mest urnordiskt; färiska eller isländska

Inlägg av lampros » 16 april 2011, 07:05

Vilket svar! Det ska jag använda själv någon gång.

Men jag antar "alla kasus utom genitiv försvinner" är svaret, hur nu det kan kallas "grammatiken brakar ihop". Vi förstår ju ändå varandra, vi pratar inte rotvälska eller pidginsvenska.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Vilket språk är mest urnordiskt; färiska eller isländska

Inlägg av Jens Yde » 17 april 2011, 09:31

1772 skrev:Ja, som rubriken lyder; vilket är närmast det urnordiska språk som fanns för tusen år sedan?

De är bägge vackra, men kan inte hjälpa att tycka att färiskan är snäppet finare. Kan bero på att jag gillade landet mer än Island. :)
Den oldislandske overlevering er rigere end i noget andet nordisk oldsprog, og da sproget samtidig er meget konservativt i forhold til for eksempel gammeldansk og fornsvensk, repræsenterer oldislandsk i reglen nordisk i den komparative germanske filologi.

Færøsk er af mindre sproghistorisk betydning, eftersom de første egentlige tekster skrevet på dette sprog (tre ballader optegnet af J.C. Svabo) stammer fra sidste halvdel af det 18. århundrede.
(Kilde: H.F.Nielsen, De germanske sprog, 1979, side 13)

Skriv svar