Vad betydde kunigatz/kung

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
nool
Medlem
Inlägg: 317
Blev medlem: 11 februari 2011, 16:09
Ort: Utrecht

Re: Vad betydde kunigatz/kung

Inlägg av nool » 1 mars 2011, 14:04

erich lespenhalt skrev:Enligt Hellquist betyder konung son till förnäm man. På isländska finns ordet konr vilket betyder förnäm. Det ordet är i sin tur släkt med urgemanskans *kunja som betyder ätt, börd. Germanerna valde sina konungar ur framstående ätter. Om man tillåts spekulera lite så var det samma framstående ätter hos forngermanerna som under medeltiden blev frälse och till sist den nya tidens adelssläkter.

Rex är släkt med svenskans rike, alltså makt, regering, rike, land. Rex är även besläktat med personnamnet Rig som omnämns i Eddans Rigstula. Rig, som troligen är lånat från keltiskan, betyder härskare.
Och med skandinaviskans "Erik" och forngermanskans/gotiskans Theoderik, etc. antar jag.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Vad betydde kunigatz/kung

Inlägg av Giancarlo » 27 mars 2011, 16:30

Drott och drottning är intressanta ord. Jag är osäker på vad en drott var för något. En småkonung?
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13580
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad betydde kunigatz/kung

Inlägg av Markus Holst » 27 mars 2011, 17:50

Giancarlo skrev:Drott och drottning är intressanta ord. Jag är osäker på vad en drott var för något. En småkonung?
wikipedia skrev:En drott (fsv. drotin, isl. dróttinn) var under fornnordisk tid en man som hade ett krigsfölje (isl. drótt), en hird, det vill säga vad vi skulle kalla en hövding, småkonung eller furste. Suffixet -en (samma suffix som i Oden) föll senare bort eftersom man felaktigt tolkade det som bestämd artikel.

I formen drots eller riksdrots kvarlevde titeln in i medeltiden. En drotts hustru kallades drottning, vilket ju fortfarande är namnet på en kungs hustru eller en kvinnlig monark på de nordiska språken.
På modern svenska är alltså drott en snubbe som har råd med egen livvakt.

Skriv svar