Vad betydde kunigatz/kung

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Vad betydde kunigatz/kung

Inlägg av karlfredrik » 24 februari 2011, 11:40

kunigatz/kung betydde ursprungligen "i släkt med gudarna eligt Henrik och Fredrik Lindström (Svitjods undergång,Stockholm 2008 sid 65)
Vad betydde i så fall ursprungligen rex?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad betydde kunigatz/kung

Inlägg av Hexmaster » 24 februari 2011, 13:17

Det kommer från ett äldre ord med betydelsen ledare.
http://www.etymonline.com/index.php?term=rex

F.ö. är "släkt med gudarna" inte avgjord. Det kan ha varit "av hög börd".

Daniel Eriksson
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 3 november 2009, 05:14

Re: Vad betydde kunigatz/kung

Inlägg av Daniel Eriksson » 24 februari 2011, 13:20

karlfredrik skrev:Vad betydde i så fall ursprungligen rex?
Enlig Julius Pokorny kommer latinets regō, med betydelsen 'gerade richten, lenken, herrschen', från den urindoeuropeiska ordroten *reĝ- 'gerade, gerade richten, lenken, recken, strecken, aufrichten'. Det urindoeuropeiska ordet för 'kung' skulle enligt samma källa ha varit *rēĝs.

(Tillägg: Hexmaster hann redan svara innan jag skrivit klart.)
Senast redigerad av 1 Daniel Eriksson, redigerad totalt 24 gånger.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Vad betydde kunigatz/kung

Inlägg av lampros » 24 februari 2011, 13:52

Jag har för mig att "kuningaz" var en avledning av "kvinn-" à la "kvinnans gemål". Ungefär på samma sätt som "drottning" förhåller sig till "drott", dvs "drottning" är "drottens gemål" el dyl.

(edit förtydligande)
Senast redigerad av 2 lampros, redigerad totalt 24 gång.

Ostrobothnia
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 15 januari 2006, 18:14
Ort: Österbotten, Finland

Re: Vad betydde kunigatz/kung

Inlägg av Ostrobothnia » 24 februari 2011, 14:00

På finska är ju kung -kuningas och drottning -kuningatar, där den sistnämnda är ngn form av feminium av det första (terminolign i detta område e inte min starka sida...) fast om det har något att göra med ordets ursprung vet jag inte.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vad betydde kunigatz/kung

Inlägg av a81 » 24 februari 2011, 23:15

karlfredrik skrev:kunigatz/kung betydde ursprungligen "i släkt med gudarna eligt Henrik och Fredrik Lindström (Svitjods undergång,Stockholm 2008 sid 65)
Vad betydde i så fall ursprungligen rex?
Men orden kung och rex har väl inget samband?

Daniel Eriksson
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 3 november 2009, 05:14

Re: Vad betydde kunigatz/kung

Inlägg av Daniel Eriksson » 25 februari 2011, 01:31

Det här är en petitess i sammanhanget, men Pokornys Indogermanisches etymologisches Wörterbuch från 1959, som jag hämtade rekonstruktionen från och som förklaringen i Online Etymological Dictionary förmodligen också (om än kanske indirekt) bygger på, är föråldrad. Pokorny tar till exempel inte hänsyn till laryngalteorin, och en modernare rekonstruktion av den urindoeuropeiska rot som antas vara ursprunget till latinets rēx ser ut så här: *h₃rēǵ-.

Det råder idag också oenighet om vad *h₃rēǵ- egentligen betydde...

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Vad betydde kunigatz/kung

Inlägg av karlfredrik » 25 februari 2011, 09:31

"Kung" översattes med "rex" och rex med "kung" under vikingatid och medeltid. Sambandet är att om "kunigatz"
egelntligen betyder "släkt med (gudarna)" så är "rex" en inte helt korrekt översättning.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Vad betydde kunigatz/kung

Inlägg av Dûrion Annûndil » 25 februari 2011, 10:22

Eftersom romerska kungar, och grekiska kungar, och Jesus Kristus, som alla ansetts gudomliga i olika grad benämnts Rex, så är det tillräckligt korrekt, eller hur?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vad betydde kunigatz/kung

Inlägg av a81 » 25 februari 2011, 17:07

Dûrion Annûndil skrev:Eftersom romerska kungar, och grekiska kungar, och Jesus Kristus, som alla ansetts gudomliga i olika grad benämnts Rex, så är det tillräckligt korrekt, eller hur?
Jo, det är väl rätt översättning, men jag menar att själva orden kung och rex inte har samma ursprung.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Vad betydde kunigatz/kung

Inlägg av Dûrion Annûndil » 25 februari 2011, 20:51

a81 skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Eftersom romerska kungar, och grekiska kungar, och Jesus Kristus, som alla ansetts gudomliga i olika grad benämnts Rex, så är det tillräckligt korrekt, eller hur?
Jo, det är väl rätt översättning, men jag menar att själva orden kung och rex inte har samma ursprung.
Det håller jag med dig om, vad jag syftade på var karlfredrik som verkar mena att de inte är exakt utbytbara i betydelse.

Daniel Eriksson
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 3 november 2009, 05:14

Re: Vad betydde kunigatz/kung

Inlägg av Daniel Eriksson » 26 februari 2011, 08:43

karlfredrik skrev:[O]m "kunigatz" egentligen betyder "släkt med (gudarna)" så är "rex" en inte helt korrekt översättning.
Här får du väl se upp, så att du inte råkar göra dig skyldig till ett etymologiskt felslut... Men bortsett från det hävdar Mallory och Adams, i The Oxford Introduction to Proto-Indo-European and the Proto-Indo-European World, att det rekonstruerade urindoeuropeiska substantiv, som ska ha varit ursprunget till rēx, faktiskt också hade religiösa konnotationer:
it appears not to have been exclusively political in its meaning but rather to have referred to a person who also had religious functions. Indeed in those situations where the monarchy itself disappeared, as in Rome or Athens, the title of 'king' remained in its priestly function (e.g. the Roman rēx sacrōrum). (s. 268)
Men frågan om vad ordet betydde är som sagt inte okontroversiell.

Daniel Eriksson
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 3 november 2009, 05:14

Re: Vad betydde kunigatz/kung

Inlägg av Daniel Eriksson » 27 februari 2011, 09:20

karlfredrik skrev:kunigatz/kung betydde ursprungligen i släkt med gudarna
Hur lyder Lindström och Lindströms argument för den här härledningen?

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Vad betydde kunigatz/kung

Inlägg av karlfredrik » 1 mars 2011, 10:36

Tyvärr ger Lindström & Lindström ingen motivering eller källa. Jag har garderat mig med "om" - så jag har bara angett
det som en hypotes.
Min fundering var om fornnordiska titlar ibland felöversattes till latin i källorna. Till exempel återges "jarl"
stundom som "dux"stundom som "baron", trots den stora skillnaden i Frankerriket mellan de två orden.
(Se exempelvis Saxo och påvebreven)

erich lespenhalt
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 9 juli 2004, 13:46
Ort: Buren

Re: Vad betydde kunigatz/kung

Inlägg av erich lespenhalt » 1 mars 2011, 13:34

Enligt Hellquist betyder konung son till förnäm man. På isländska finns ordet konr vilket betyder förnäm. Det ordet är i sin tur släkt med urgemanskans *kunja som betyder ätt, börd. Germanerna valde sina konungar ur framstående ätter. Om man tillåts spekulera lite så var det samma framstående ätter hos forngermanerna som under medeltiden blev frälse och till sist den nya tidens adelssläkter.

Rex är släkt med svenskans rike, alltså makt, regering, rike, land. Rex är även besläktat med personnamnet Rig som omnämns i Eddans Rigstula. Rig, som troligen är lånat från keltiskan, betyder härskare.

Skriv svar