förlöst

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

förlöst

Inlägg av pandersson2 » 17 februari 2011, 07:51

Förlöst används både om kvinnan som fött barn samt om barnet som fötts. Själv när jag hör ordet får jag enbart associationer till barnet. Är det någon som vet dess ursprungliga betydelse? Har ordet alltid syftat på båda eller har det fått en utvidgad betydelse?

nool
Medlem
Inlägg: 317
Blev medlem: 11 februari 2011, 16:09
Ort: Utrecht

Re: förlöst

Inlägg av nool » 17 februari 2011, 08:26

Kvinnan har förlöst ett barn. Barnet är förlöst/har förlösts.

Detta har inget att göra med att ordet "syftar" till båda, utan handlar bara om aktivum och passivum av verbet förlösa. Jämför med vilket annat vanligt verb som helst:

Scenario - En kvinna lurar ett barn:

Kvinnan har lurat barnet. Barnet har lurats av kvinnan.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: förlöst

Inlägg av pandersson2 » 17 februari 2011, 09:17

nool,
Jag instämmer helt i din uppfattning, men anledningen var att jag läst om förlöst kvinna och om förlöst barn. I mina ögon är det passiv form i båda fallen.

Jag reagerade först då jag läste om en nyförlöst kvinna. Ingen skillnad på formen, båda är passiva. Nedanstående exempel från Expressen och BB/Kvinnokliniken ger jag som exempel.
Till dig som är nyförlöst
Nyförlöst kvinna fick en HIV-positiv spruta
Det är alltså skillnad mot ditt exempel. I ditt exempel har vi ett lurat barn, men ingen lurad kvinnan. Vi har en lurande kvinna och ett lurat barn.

nool
Medlem
Inlägg: 317
Blev medlem: 11 februari 2011, 16:09
Ort: Utrecht

Re: förlöst

Inlägg av nool » 17 februari 2011, 09:34

Sorry, jag var nog lite snabb med mitt svar. Jag förstår vad du menar nu.
Får tänka lite mer på detta innan jag dristar mig till ännu ett svar.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: förlöst

Inlägg av Olof Trätälja » 17 februari 2011, 09:39

Ordet syftar väl på att barnet och kvinnan lösgörs från varandra. I den processen kan ju kvinnan ha såväl en aktiv som en passiv roll. Det senare tex i förhållande till barnmorskan.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Skriv svar