Benämningen "Idiot".

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Benämningen "Idiot".

Inlägg av NIL » 16 februari 2011, 10:49

Vänner

Ordet "idiot" är väl idag ingenting annat än ett skällsord men det hängde med ett tag som formell benämning på någon som ansågs ha begränsad intellektuell förmåga.

Vet någon hur länge "idiot" fanns som benämning även i officiella sammanhang och fanns det någon definition på idiot.

(har endast letat på webben, dock utan resultat)

EDIT:
Jag hittade detta på Wikipedia och det svaret är tillräckligt bra för mig:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Idiot
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Benämningen "Idiot".

Inlägg av Hexmaster » 16 februari 2011, 11:35

Kan komplettera med lite encyklopedisk information från SAOB:
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 3/192.html

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Benämningen "Idiot".

Inlägg av Stefan » 16 februari 2011, 17:38

Jag har sett en skala enligt IQ-tabellen, där de lägre begåvade normerades Idiot, kretin och ytterligare något, med ganska exakta intervaller.
Minns inte vilket var vilket - men skalan fanns i sinnevärlden och tydligen användes av höga vederbörande.

Möjligen var det en engelsk-språkig skala, för jag har ett svagt minne att även moron fanns med på den.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Benämningen "Idiot".

Inlägg av Wooster » 16 februari 2011, 21:16

Det där är väl en närmast oundviklig språkcykel att ord som "formellt beskriver begränsad intellektuell förmåga" efter viss tid får negativ förknippning och därefter närmast blir skällsord. Varför nya ord måste börja användas.

För några år sedan användes begreppet "utvecklingsstörd", i dag anses det för negativt och man använder istället begrepp som "begåvningsnedsättning".

Delvis samma språkcykel gäller begrepp som "handikapp" som ersatts med "funktionshinder" vilket i sin tur nu ersatts med "funktionsnedsättning", även om det där mer handlar om någon form av rädsla för att begreppen ska stigmatisera.

nool
Medlem
Inlägg: 317
Blev medlem: 11 februari 2011, 16:09
Ort: Utrecht

Re: Benämningen "Idiot".

Inlägg av nool » 17 februari 2011, 08:31

Wooster skrev:Det där är väl en närmast oundviklig språkcykel att ord som "formellt beskriver begränsad intellektuell förmåga" efter viss tid får negativ förknippning och därefter närmast blir skällsord. Varför nya ord måste börja användas.

För några år sedan användes begreppet "utvecklingsstörd", i dag anses det för negativt och man använder istället begrepp som "begåvningsnedsättning".

Delvis samma språkcykel gäller begrepp som "handikapp" som ersatts med "funktionshinder" vilket i sin tur nu ersatts med "funktionsnedsättning", även om det där mer handlar om någon form av rädsla för att begreppen ska stigmatisera.
Bra sammanfattning! Frågan är hur långt vi kan gå i denna eufemismspiral innan det blir löjligt (se "Den ofrivillige golfaren" där gatusoparna kallas gatuterapeuter). Har sett från amerikanska tv-program att de ofta använder begrepept "handicapable" istället för handikappad ...

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Benämningen "Idiot".

Inlägg av Olof Trätälja » 17 februari 2011, 08:47

Jag tror att det är en inflation närmast omöjlig att undvika.

Ungarna på skolgården inser att det blir större effekt om de använder ord som är gällande beteckningar på faktiska sjukdomar mm. än rena skällsord och så degraderas betydelsen med tiden så att ordet till slut måste bytas ut.

Vad som jag däremot är mer tveksam till är när man tar ord ur bruk för att de degraderats på ett annat språk än svenska. Typexempel, "neger" som mest tycks ha blivit förbjudet att säga eftersom det missbrukats i engelskspråkiga länder.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Benämningen "Idiot".

Inlägg av Sarvi » 17 februari 2011, 09:19

Om någon känner sig manad att gräva djupare i den här språkfrågan så kan jag meddela att det är Socialstyrelsens Terminologiråd som fastställer det svenska fackspråket inom hälso- och sjukvården. Före 1968 torde det väl ha varit Medicinalstyrelsen som hade den uppgiften. Svenska läkaresällskapet har också en språkkommitté som sysslar med dylikt.

En annan väg att gå kan vara att kolla vad lagstiftaren har använt sig av för term. 1944 kom den första lagstiftningen som specifikt behandlade "sinnesslöa", som det kallades då. 1954 ändrades benämningen i lagen till "psykiskt efterblivna". 1968 års omsorgslag talade istället om "psykiskt utvecklingsstörda". 1994 års LSS som ersatte Nya omsorgslagen från 1986, pratar istället om "psykiskt funktionshinder". Kärt barn har många namn, kan man väl säga.

Hittade en intressant artikel i Läkartidningen: http://www.lakartidningen.se/old/conten ... 6_3453.pdf

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Benämningen "Idiot".

Inlägg av Giancarlo » 17 februari 2011, 11:19

idiot
c.1300, "person so mentally deficient as to be incapable of ordinary reasoning," from O.Fr. idiote "uneducated or ignorant person," from L. idiota "ordinary person, layman," in L.L. "uneducated or ignorant person," from Gk. idiotes "layman, person lacking professional skill," lit. "private person," used patronizingly for "ignorant person," from idios "one's own" (see idiom).
Vad jag förstår har ordet haft en skällsordsstämpel länge, ända sedan dess ursprung i grekiskan.
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 18 gånger.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Benämningen "Idiot".

Inlägg av Wooster » 17 februari 2011, 21:00

Sarvi skrev:Om någon känner sig manad att gräva djupare i den här språkfrågan så kan jag meddela att det är Socialstyrelsens Terminologiråd som fastställer det svenska fackspråket inom hälso- och sjukvården. Före 1968 torde det väl ha varit Medicinalstyrelsen som hade den uppgiften. Svenska läkaresällskapet har också en språkkommitté som sysslar med dylikt.
Nja, Termonologirådet "fastställer" väl inte riktigt det svenska fackspråket inom hälso- och sjukvård. Vad man gör är att man försöker verka för att begrepp och termer är enhetliga och tydligt definierade för att det inte ska uppstå missförstånd om ett begrepp används på olika sätt i olika sammanhang.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Benämningen "Idiot".

Inlägg av Sarvi » 17 februari 2011, 21:18

Kalla det vad man vill, någon form av likriktare är de dock. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Benämningen "Idiot".

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 februari 2011, 22:35

Jag har sett "idiot" i kyrkböckerna och det betyder att man var obildbar, men det kan vara att dessa personer möjligen hade vad vi kallar afasi eller dyscelxi idag. Men man vet aldrig om dessa personer hade någon form av hjärnskada som gjorde att det var "obildbara" eftersom man inte hade någon kunskap av det då.

Stefan

nool
Medlem
Inlägg: 317
Blev medlem: 11 februari 2011, 16:09
Ort: Utrecht

Re: Benämningen "Idiot".

Inlägg av nool » 23 februari 2011, 11:54

Du kan kall mig en idiot. Det har jag ingenting emot. Jag är en idiot. Mer än så kan ingen bli.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Benämningen "Idiot".

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 februari 2011, 18:17

Nool!!!

Jag kunde inte svara dig med detsamma, men jag måste säga att det är lite saftig med ditt innehåll.

"Idiot" är inte samma sak som "idiot" förr, det är det som jag försökte beskriva och jag har sett i kyrkoböckerna att det står så.

Stefan

nool
Medlem
Inlägg: 317
Blev medlem: 11 februari 2011, 16:09
Ort: Utrecht

Re: Benämningen "Idiot".

Inlägg av nool » 25 februari 2011, 18:27

Jag har följt tråden med stort intresse, men mitt inlägg var inte mer än en skämtsam, populärkulturell referens:


Skriv svar