Våra veckodagar inspirerade av de romerska?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Våra veckodagar inspirerade av de romerska?

Inlägg av karlfredrik » 10 februari 2011, 13:36

Det sägs att våra veckodagar äv en lokal anpassning av de romerska dagarna, exempelvi franska Jeurdi,Jupiterdagen motsvarar torsdag.
(exempelvis Gro Steinsland:Norrön religion, Oslo 2005 sid 17)
Men lördagen tycks vara unik för Skandinavien, varken det franskasamedi det tyska Sonabendeller engelska -Saturday betyder tvättdag.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Våra veckodagar inspirerade av de romerska?

Inlägg av Hans » 10 februari 2011, 14:22

...tyska Sonabend eller Samstag.

Frågan kan jag inte svara på.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Våra veckodagar inspirerade av de romerska?

Inlägg av a81 » 10 februari 2011, 19:15

Med tanke på namnen på veckodagarna antar jag att de kommit till före kristnandet. Frågan är om romarna också använde sjudagarsvecka och varifrån de fick systemet? Har inte sjudagarsveckan sitt ursprung i judendomen?

Ephraim
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 1 april 2009, 20:50

Re: Våra veckodagar inspirerade av de romerska?

Inlägg av Ephraim » 10 februari 2011, 19:50

Jag tror inte det är helt klarlagt varifrån sjudagarsveckan kommer men den var nog ganska spridd i mellanöstern och Indien under antiken. Babylonierna hade bland annat en sjudagarsvecka, dock med vissa avbrott av längre veckor tror jag. Det tycks som att de äldsta beläggen för en kontinuerlig sjudagarscykel är från judiska grupper på 500-talet f.kr. men det innebär i och för sig inte att dessa var de första att använda en sådan cykel och jag tror att bruket var inspirerat av babylonerna och andra kulturer.

Romarna hade ursprungligen en åttadagarsvecka men en sjudagarsvecka började användas i samband med den Julianska kalendern (åttadagarsveckan var dock fortfarande i bruk ett bra tag). Så detta var innan kristnandet. De germanska veckodagarna fick nog också sina namn innan kristendomens intåg, fast jag vet inte exakt hur långt tillbaka man kan spåra namnen.

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Våra veckodagar inspirerade av de romerska?

Inlägg av karlfredrik » 11 februari 2011, 09:11

Jag tycker mig minnas att skandinaverna hade en femdagarsvecka på heden tid, men det är många år sedan jag hörde antagandet så jag har i ögonblicket inga belägg för påståendet.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Våra veckodagar inspirerade av de romerska?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 11 februari 2011, 19:08

För egen del upplever jag det som väldigt egendomligt att ha en dag för tvätt, när övriga dagar är knutna till planeterna/gudarna. Kan man inte uppfinna någon gudom Laug-/Lauf-någonting för att få konsekvens här? Saturnus är en ganska stor planet, sägs det, och vilken germansk gud skulle motsvara denne?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Våra veckodagar inspirerade av de romerska?

Inlägg av a81 » 11 februari 2011, 20:22

Jurgen Wullenwever skrev:För egen del upplever jag det som väldigt egendomligt att ha en dag för tvätt, när övriga dagar är knutna till planeterna/gudarna. Kan man inte uppfinna någon gudom Laug-/Lauf-någonting för att få konsekvens här? Saturnus är en ganska stor planet, sägs det, och vilken germansk gud skulle motsvara denne?
Fast det är väl inte konstigare än att vår onsdag och engelskans Wednesday (båda kopplade till Oden) heter Mittwoch på tyska och keskiviikko på finska (alltså "mittvecka")?

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Våra veckodagar inspirerade av de romerska?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 11 februari 2011, 20:41

Mittwoch är kommet av att från kristen sida vilja undvika anknytning till Wotan/Oden.

Ragorn
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 juli 2009, 00:39

Re: Våra veckodagar inspirerade av de romerska?

Inlägg av Ragorn » 5 mars 2011, 21:34

karlfredrik skrev:Men lördagen tycks vara unik för Skandinavien, varken det franskasamedi det tyska Sonabendeller engelska -Saturday betyder tvättdag.
Jurgen Wullenwever skrev:För egen del upplever jag det som väldigt egendomligt att ha en dag för tvätt, när övriga dagar är knutna till planeterna/gudarna. Kan man inte uppfinna någon gudom Laug-/Lauf-någonting för att få konsekvens här? Saturnus är en ganska stor planet, sägs det, och vilken germansk gud skulle motsvara denne?
Det jag tror att Jurgen syftar på här är att lördag kommer ifrån lögaredagen vilket betyder tvättdagen, således är lördag inte så unikt som man kan tro.

Den germanska motsvarigheten till Saturnus vet jag inte vilken gud det skulle vara.

EDIT: Ser att jag har läst fel. Hoppsan! :oops: Jag ber om ursäkt för att ha upprepat något som redan var skrivet sedan tidigare.

Annars kan jag hemsnickra en teori om att Saturday egentligen kommer ifrån saturation och på det sättet har med tvättmedel att göra. :D
Senast redigerad av 2 Ragorn, redigerad totalt 6 gång.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Våra veckodagar inspirerade av de romerska?

Inlägg av Jens Yde » 5 mars 2011, 22:37

karlfredrik skrev:Det sägs att våra veckodagar äv en lokal anpassning av de romerska dagarna, . . .
Ja, de germanske navne på ugedagene, som henviser til Tyr, Odin, Tor og Frigg, blev "oversat" fra de tilsvarende romerske navne allerede omkring år 300.

Kilde: Danefæ, Vibeke Juul Pedersen og Morten Axboe, Nationalmuseet, Gyldendal 2010, side 133.

Ragorn
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 juli 2009, 00:39

Re: Våra veckodagar inspirerade av de romerska?

Inlägg av Ragorn » 1 april 2011, 22:54

Här finns en intressant diskussion om veckodagarna i europeiska språk:
http://forum.wordreference.com/showthread.php?t=2102597

Skriv svar