Rascha
Rascha
... Eller hur det stavas; ser det ytterst sällan i skrift. Hör det desto oftare. Var i landet nyttjas det? Etymologi? Hittar inget hos vare sig Rietz eller SAOB...
För oinsatta: att "få rascha" innebär att bli tokig över något, få ett spel.
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Re: Rascha
Gissningsvis så rör det sig om ett alternativt uttal av rasa, och 'att vredgas' är ju en ganska vanlig betydelse för det ordet.
Annars skulle man kunna tänka sig det franska ordet rachat 'återköp; inlösning', om man är en tokig kund, kanske, och då skulle uttalet stämma eftersom t är stumt där.
Jag har aldrig märkt något sådant ord, så jag har ingen uppfattning alls om vad det kan vara. Något invandrarspråk kanske?
Annars skulle man kunna tänka sig det franska ordet rachat 'återköp; inlösning', om man är en tokig kund, kanske, och då skulle uttalet stämma eftersom t är stumt där.
Jag har aldrig märkt något sådant ord, så jag har ingen uppfattning alls om vad det kan vara. Något invandrarspråk kanske?
Har alltid trott att det kommer från engelska ordet för ryss -russian? Har dessutom bara hört att få raschan, med n på slutet alltså.
Känns för gammalt för att vara influerat av arabiska (har för mig att Rasjan är ett rätt vanligt arabiskt namn, men kan ha fel)
Känns för gammalt för att vara influerat av arabiska (har för mig att Rasjan är ett rätt vanligt arabiskt namn, men kan ha fel)
Kan det finnas ett hebreiskt ursprung?

Från Vi vilja se Jesus; roman, Volym 2 Av Gösta Carlberg

Från Juden in Deutschland: Emanzipation, Integration, Verfolgung und Vernichtung
Från Vi vilja se Jesus; roman, Volym 2 Av Gösta Carlberg
Från Juden in Deutschland: Emanzipation, Integration, Verfolgung und Vernichtung
Rent spontant tänker jag på datorspelstermen "att rusha" vilket innebär att man gör en snabb blixtattack med lite resurser (i ett strategispel?). Men det är nog inte detta du tänker på.
Har också bara hört det med N på slutet, och då i sammanhanget att någon blir väldigt energisk och gör någonting väldigt snabbt: "Han fick raschan och gjorde klar all disk och all städning så han kunde gå hem sen" eller "Hunden hade nog inte gått någon långpromenad för när jag släppte ut honom i trädgården fick han raschan och sprang runt som en dåre".Xantippa skrev:Har alltid trott att det kommer från engelska ordet för ryss -russian? Har dessutom bara hört att få raschan, med n på slutet alltså.
Osäker på vilken rascha(n) jag hört.
Göstrings förslag var högintressant. Hoppas det går att belägga.
Göstrings förslag var högintressant. Hoppas det går att belägga.
RACHA eller RAKAHexmaster skrev:... Eller hur det stavas; ser det ytterst sällan i skrift. Hör det desto oftare. Var i landet nyttjas det? Etymologi? Hittar inget hos vare sig Rietz eller SAOB...
sbst.¹,
m.
(racha 1526–1774. raka 1861–1894) [jfr t. racha, lat. raca, gr. Ῥκαά; av aram. re`9qa`9, eg.: tom; dumhuvud, odåga]
(†) i ä. bibelöversättningar: ett slags skymford till oduglig l. dum l. dåraktig människa. Hwilken som sägher Racha till sin brodher, han är skyldogh ath rådh skall haffuas om honom. Mat. 5: 22 (.VT 1526; öv. 1883 raka; Bib. 1917 du odåga). FEHR Und. 97 (1894 raka`1).
Тупо поставленный вопрос требует тупо положенного ответа.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Jag lärde mig ordet när jag bodde i Orsa 1980-1982. Då vår det mest hästar som fick rascha. Jag kan inte minnas att jag hörde det användas om någon människa. På modernare svenska heter det nog att hästarna får spel.
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Hur uttalas ordet? Har det -rs- eller främre sje-ljud eller bakre sje-ljud eller något annat?
På norska finner jag rasse (i dörene) = 'springa fram och tillbaka'
På norska finner jag rasse (i dörene) = 'springa fram och tillbaka'
Jag har alltid hört det med det bakre ljud jag återgett som "rascha".Jurgen Wullenwever skrev:Hur uttalas ordet? Har det -rs- eller främre sje-ljud eller bakre sje-ljud eller något annat?
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Ordet skulle kanske vara någon avledning av den tyska formen av rask, rasch 'rask, snabb, hastig'.
Annars kan det ha med franskans rage 'raseri' att göra.
Det finns också några sanskritord med ungefär dessa ljud, som kan ha kommit hit med zigenarna, i likhet med många andra ord.
Annars kan det ha med franskans rage 'raseri' att göra.
Det finns också några sanskritord med ungefär dessa ljud, som kan ha kommit hit med zigenarna, i likhet med många andra ord.
Jag hörde uttrycket första gången någon gång på 60-70 -talet och kopplade då ihop det med "russian", det vill säga rysk. När jag var mindre (född -58) så fick jag ofta höra uttryck som att "är du alldeles rysk eller", med betydelsen tokig eller kanske snarare "tokvild".
Så när jag hörde det här uttrycket så utgick jag liksom från att det var samma uttryck, men denna gång importerat från engelskan. Däremot reagerade jag mot att det kändes lite fel att "få russia[n]", man borde ju isåfall istället bli det, men på den tiden så accepterade jag det bara som ett uttryck.
Nu vet jag iofs inte om uttrycket "be russian/become russian/get russian" i betydelsen "tokvild" finns i engelskan, men om det gör det så skulle det kunna förklara en hel del.
Så när jag hörde det här uttrycket så utgick jag liksom från att det var samma uttryck, men denna gång importerat från engelskan. Däremot reagerade jag mot att det kändes lite fel att "få russia[n]", man borde ju isåfall istället bli det, men på den tiden så accepterade jag det bara som ett uttryck.
Nu vet jag iofs inte om uttrycket "be russian/become russian/get russian" i betydelsen "tokvild" finns i engelskan, men om det gör det så skulle det kunna förklara en hel del.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
På mig låter det som det omvända, nämligen att rascha långsamt via folketymologin blivit rysk .Osprey skrev:Jag hörde uttrycket första gången någon gång på 60-70 -talet och kopplade då ihop det med "russian", det vill säga rysk. När jag var mindre (född -58) så fick jag ofta höra uttryck som att "är du alldeles rysk eller", med betydelsen tokig eller kanske snarare "tokvild".
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Ordet rysk/rusk i betydelsen 'tokig, vild' finns belagt sedan 1600-talet i svenskan och norskan, och om rascha är nyare så har det kanske inte någon anknytning dit. Rysk har snarare med ruska och ruskig att göra.