Myten om ny-niandet

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Lasse O » 6 januari 2014, 23:49

Jurgen Wullenwever skrev:
Lasse Odrup skrev:I rojalistiska och militära kretsar gäller ibland ännu den gamla regeln att man niar uppåt och duar nedåt.
Hur gammal är den? När niandet infördes under 1800-talet gällde att ni användes nedåt, vilket därmed kändes kränkande för den som vart niad, och tydligen ansågs ha lägre rang.

(Thet gambla i-tilltalet i singular användes däremot uppåt.)
Skulle tro att det var när man allmänt slutade använda titlar vid tilltal, utom förstås inom Krigsmakten.
Själv har jag under mina militära år ständigt stött på principen att dua nedåt och kanske inte direkt säga "ni" uppåt utan istället använda graden. Själv gjorde jag några gånger misstaget att säga du till äldre överstar som sade du till mig.

Titulerandet uppåt kunde förstås bli lite otympligt. "General! Om generalen följer mig till stabsplatsen så kommer generalen..." Bättre var att säga: "General! Om Ni följer mig till stabsplatsen så kommer Ni ..."
Men det militära är förstås lite speciellt :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Markus Holst » 7 januari 2014, 00:00

Om jag minns rätt tilltalade befälen på, 11/T2 oss med efternamn. Inget duande där inte.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Dalmas » 7 januari 2014, 06:45

Vi blev också tilltalade med efternamn, när de behövde identifiera vem de ville tala med, sen var det du för hela slanten. Du gällde ibland även som första tilltal när det var uppenbart vem man menade. Det konstiga var att det funkade. :? Detta gällde upp till vår kompanichef som var major. Och på fältförbanden.

Tränginspektören var på besök en vända under min GU, då gjorde man en lång genomgång med oss befälselever i hur man gjorde korrekt anmälan och tilltalade en generalmajor. Nu lyckades ändå bli tilltalad med Major.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Markus Holst » 7 januari 2014, 10:32

Minns att det skilde lite mella olika befäl. De unga uoff jag stiftade bekantskap duade vi, och omvänt, och likadant chefen på sjukan där jag jobbade, en äldre fanjunkare. Men kompanichefen och hans adjutant var inga man duade. Inte heller vaktcheferna, som jag hade en del att göra med.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Lasse O » 9 januari 2014, 18:50

Att bestämma och hålla på tilltal och titlar är ett effektivt sätt att kontrollera underlydande. När någon underställd klagar kan den överordnade ofta korrigera den klagande genom att att anmärka på dennes hållning, attityd och tilltal.
Redan där kommer den underlydande i underläge och oftast är det ett effektivt sätt att utöva ledarskap i vardagliga situationer. Chefen slipper det rutinmässiga gnället om varför just han som menig måste stå vakt och att vissa har förmåner som andra tydligen inte har o s v. Det bildas alltså en spärr om vad som får sägas och under vilka förutsättningar.

I fallet Rokka lyckas inte kompanichefen något vidare men tydligen är Rokka bördig från Karelen och inte van att säga något annat än Du till sina förmän:
"Här säger vi inte Du till förmännen!"
https://www.youtube.com/watch?v=cGkctbhkGvE

Kattmannen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 oktober 2013, 13:58

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Kattmannen » 25 juni 2014, 20:17

Kommer ihåg när jag hösten -96 gick på Arbetsförmedlingen i något slags åtgärdsprogram. Då skulle vi lära oss hur man formulerar sig när man söker jobb. Då var det att man skulle säga ”ni”, då frågade jag om det var för att visa att man vände sig till alla på den arbetsplatsen även om man just då talade med en enskild person, jag fick då ungefär svaret att nej man skulle säga ”ni” för att vara artig.

Min gamle far (född på 20-talet) protesterar då han blir "niad" för honom var det något nedlåtande som skolkamraters föräldrar använde sig av.

För mig är ordet ”ni” befogat då man vänder sig till flera personer samtidigt.

Häromåret så blev jag ”niad” av en ganska ung telefonförsäljerska som själv hade ett ”invandrarnamn” men som talade god svenska. Jag påpekade då kort att vi skulle vara ”du” med varandra.

Det låter kul att svara i stil med att ”Nej det är bara jag som ska ha hamburgare” 

Om jag fick chansen så skulle jag dua kungen.

Jag tycker att det vore konstigt och tråkigt om ”ni” skulle få en renässans. Det är enklast om man är ”du” med alla. Nu när det dessutom ofta talas om ”alla människors lika värde” så får jag inte ihop detta med att man ska använda ”ni ” till vissa människor.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Lasse O » 25 juni 2014, 21:58

Kattmannen skrev: Häromåret så blev jag ”niad” av en ganska ung telefonförsäljerska som själv hade ett ”invandrarnamn” men som talade god svenska. Jag påpekade då kort att vi skulle vara ”du” med varandra.
Jag tycker att det vore konstigt och tråkigt om ”ni” skulle få en renässans. Det är enklast om man är ”du” med alla. Nu när det dessutom ofta talas om ”alla människors lika värde” så får jag inte ihop detta med att man ska använda ”ni ” till vissa människor.
Hon kanske bara ville vara artig, särskilt som man i hennes förmodade hemland inte är "du" med alla men du påpekade alltså "kort" att hennes tilltal var felaktigt. För mig låter det ganska oartigt mot en annan och yngre person som bara ville sköta sitt jobb :)

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 28 juni 2014, 09:11

Lasse Odrup skrev:För mig låter det ganska oartigt mot en annan och yngre person som bara ville sköta sitt jobb
Det borde inte vara oartigt att upplysa henne om vilket tilltal som används. Ni-reformen för singular lyckades aldrig, trots enträgna och fortfarande pågående försök från dominerande mediekretsar. Däremot lyckades ni som plural helt undantränga i, märkligt nog.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Lasse O » 28 juni 2014, 11:08

Jurgen Wullenwever skrev:
Lasse Odrup skrev:För mig låter det ganska oartigt mot en annan och yngre person som bara ville sköta sitt jobb
Det borde inte vara oartigt att upplysa henne om vilket tilltal som används. Ni-reformen för singular lyckades aldrig, trots enträgna och fortfarande pågående försök från dominerande mediekretsar. Däremot lyckades ni som plural helt undantränga i, märkligt nog.
Vänd på saken. Skulle du tycka det var artigt om någon du sagt "du" till kort upplyser dig om att "här använder vi Ni!" Knappast.
Människor borde få tilltala sina medmänniskor som de vill utan korrigeringar för att det just skall passa dig.
Undantaget är möjligen när den okände telefonförsäljaren plötsligt är min länge saknade bäste vän och kallar mig Lasse!

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Göstring » 28 juni 2014, 11:46

Lasse Odrup skrev:
Jurgen Wullenwever skrev:
Lasse Odrup skrev:För mig låter det ganska oartigt mot en annan och yngre person som bara ville sköta sitt jobb
Det borde inte vara oartigt att upplysa henne om vilket tilltal som används. Ni-reformen för singular lyckades aldrig, trots enträgna och fortfarande pågående försök från dominerande mediekretsar. Däremot lyckades ni som plural helt undantränga i, märkligt nog.
Vänd på saken. Skulle du tycka det var artigt om någon du sagt "du" till kort upplyser dig om att "här använder vi Ni!" Knappast.
Människor borde få tilltala sina medmänniskor som de vill utan korrigeringar för att det just skall passa dig.
Undantaget är möjligen när den okände telefonförsäljaren plötsligt är min länge saknade bäste vän och kallar mig Lasse!
Hälsningsfraser, tilltal med mera är kommunikation och följer vedertagna regler. Niande ingår inte i det normala samspelet och när det händer kan man utgå ifrån att det beror på antingen okunnighet eller att det är en medvetet politisk markering.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 28 juni 2014, 13:16

Göstring skrev:Vänd på saken. Skulle du tycka det var artigt om någon du sagt "du" till kort upplyser dig om att "här använder vi Ni!" Knappast.
Artigt är nog inte rätt ord, utan snarare upplysande.

En ung kvinna i en galleria sade "Herrn" till mig för några år sedan, och det kändes konstigt. Vi har ett språkligt problem i svenskan sedan alla titlar avskaffades, och vi inte längre har några artighetsfraser.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Lasse O » 28 juni 2014, 14:56

Jurgen Wullenwever skrev: En ung kvinna i en galleria sade "Herrn" till mig för några år sedan, och det kändes konstigt. Vi har ett språkligt problem i svenskan sedan alla titlar avskaffades, och vi inte längre har några artighetsfraser.
Ja, det låter konstigt med herrn. Kanske ville hon markera avståndet i ålder mellan er båda ungefär som när tonåringar med ett leende kallar oss 60+ för Farbror? :D

Britterna har ju sitt Sir som används som artighetsfras även om många svenskar tror att alla britter är Du med varandra.

Här i Finland har duande inte fått samma genomslag som i Sverige. Här kan det vara lämpligt att göra en bedömning av den tilltalades ålder och samhällsposition innan man bestämmer tilltalet och inte stort fel i det. Så t ex är det nog få av oss vanliga dödliga som skulle drömma om att säga Du till president Tarja Halonen.
Tyskland skall vi inte ens prata om :D

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 28 juni 2014, 19:03

Lasse Odrup skrev:Tyskland skall vi inte ens prata om
Jag verkar vara "du" med svärföräldrarna, åtminstone, men hustrun sade till mig att det kändes konstigt när alla använde "du" på hennes förra arbetsplats, som var ett brittiskt företag i Tyskland.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Lasse O » 28 juni 2014, 20:42

Jurgen Wullenwever skrev:
Lasse Odrup skrev:Tyskland skall vi inte ens prata om
Jag verkar vara "du" med svärföräldrarna, åtminstone, men hustrun sade till mig att det kändes konstigt när alla använde "du" på hennes förra arbetsplats, som var ett brittiskt företag i Tyskland.
Jag och min svärmor blev du genast vi träffades men hon kunde vara riktigt avspisande när någon avsevärt yngre och obekant kallade henne för "Maire" utan tillstånd :D
En annan tid, en annan kultur, en annan generation :) men varför skall de som inte vill ändå vara Du och förnamn med alla? Det blir i så fall ganska anonymt och som Bo Baldersson en gång skrev "Nuförtiden måste man vara väldigt intim med människor för att få veta vad de heter i efternamn!"

Jag saknar den tid då man presenterade sig med både för- och efternamn.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 29 juni 2014, 17:59

Lasse Odrup skrev:varför skall de som inte vill ändå vara Du och förnamn med alla?
Vi har kanske inte så stort eget val i språkfrågor. Om någon vill kallas "ers majestät" eller "helige fader" eller "hemmansägare Persson" gäller det att övertyga omgivningen om detta.

Skriv svar