Myten om ny-niandet

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av tryggve » 19 januari 2010, 14:00

a81 skrev: Även om jag tycker att "du-reformen" på det stora hela varit bra, så finns det ett problem, nämligen att det är svårt att prata med varandra utan att det blir personligt. Den tystnad som finns i dag, att folk inte pratar med varandra på bussen, i affären, etc, tror jag delvis har att göra med "du-reformen". Folk hade lättare att prata med främmande människor förr, jag misstänker att niandet/titulerandet spelade en roll där. Det gick att prata och samtidigt hålla en viss distans.
Pratade man verkligen mer med okända människor innan du-reformen?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Hexmaster » 19 januari 2010, 14:50

a81 skrev:Den tystnad som finns i dag, att folk inte pratar med varandra på bussen, i affären, etc, tror jag delvis har att göra med "du-reformen".
Det tror inte jag. Alls. :)

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Axial » 22 januari 2010, 20:13

erich lespenhalt skrev:Själv tycker jag att det är bra att niandet kommer tillbaka. Det är alltid bra med artighet. I själva verket är den nya artigheten bara en anpassning till en europeisk (och kanske global) sedvänja. Inte bara niandet vill jag ha tillbaka utan även att man tilltalar varandra i tredje person. För några år sedan tilltalade några ungar mig med"farbror", vilket var en positiv överraskning. Det är mycket bättre än bara "öh" och "hörru".
Men, är inte det extrema niandet runtom i Europa på tillbakagång lite grann? Till och med tyskarna har väl släppt lite på sina ärkekonservativa tilltalsnormer?

Artighet är i och för sig bra, men jag personligen anser att artighet ska grundas på en respekt för människor man ännu inte känner och om den respekten saknas så spelar det ingen roll hur mycket man niar någon. Då blir det bara en påklistrad etikett som känns konstlad.
a81 skrev: (---)
Även om jag tycker att "du-reformen" på det stora hela varit bra, så finns det ett problem, nämligen att det är svårt att prata med varandra utan att det blir personligt. Den tystnad som finns i dag, att folk inte pratar med varandra på bussen, i affären, etc, tror jag delvis har att göra med "du-reformen". Folk hade lättare att prata med främmande människor förr, jag misstänker att niandet/titulerandet spelade en roll där. Det gick att prata och samtidigt hålla en viss distans.
Njae? Med titulerandet följde ju faktiskt en (underförstådd) ordning om vem som borde tilltala vem först.

aftonande
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 april 2008, 08:20

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av aftonande » 28 januari 2010, 15:33

a81 skrev: Den tystnad som finns i dag, att folk inte pratar med varandra på bussen, i affären, etc, tror jag delvis har att göra med "du-reformen". Folk hade lättare att prata med främmande människor förr, jag misstänker att niandet/titulerandet spelade en roll där. Det gick att prata och samtidigt hålla en viss distans.
Är det samma problem i engelskspråkiga länder, att folk inte vågar prata med varandra för att de inte har ett särskilt ord för artigt tilltal, utan kör med "you" över hela linjen?

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 28 januari 2010, 18:18

I engelskspråkiga länder förefaller titulerandet leva kvar i väldigt stor utsträckning, så frånvaron av pronomen för att göra skillnad mellan du och ni är nog av underordnad betydelse. Vad skulle man på svenska säga som exempelvis motsvarar engelskans "mister"?

Om det är så, att obekanta svenskar talar mindre med varandra nu än förr, så borde det ha någon orsak. En gång för tjugo år sedan berättade en man född under 1940-talet, att "innan televisionen gjorde sitt inträde i hemmen, så visste man vilka alla var flera kvarter bort, men 1990 så visste man inte längre vem närmaste grannen i dörren mittemot var." Det sociala spelet förefaller alltså ha minskat betydligt i omfattning, och därmed har tröskeln för att inleda en konversation höjts, och avståndet mellan människor ökat. (Är det så, eller svamlar jag bara?)

HgF
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 juli 2009, 04:42

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av HgF » 7 februari 2010, 14:00

Du-reformen låg i tiden och var populär i de breda lagren då den kom, men den kom uppifrån. Det var inte sällen generaldirektörer och företagsledare som i fotoblixtarnas sken gick runt på sina företag och införde Du-reformen. Men som sagt, det låg mycket starkt i tiden och hade i flera år föregåtts av yngre avant-garde-duare.

Jag tror att ny-niarna - alltids unga männisor - tillämpar detta ny-niande som en markering mot den etablerade vuxenvärlden, precis som de gamla avant-garde-duarna gjorde mot sin tids vuxenvärld.
Största myten är således att ny-niandet är av artighet. Om ny-niarna vill vara artiga kan de visa det på många andra sätt.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13604
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Markus Holst » 6 augusti 2011, 15:54

Blev niad av en tonårig expedit i lokala livsmedelsbutiken idag. Jag märkte hur irriterad jag blev, särdeles som jag har handlat av denna unga flicka under många år och hon väl känner till mig. Dock slog det mig strax att det vore lika fånigt att bli irriterad av en sådan sak, som jag tyckte min mamma var när hon på 60-talet blev irriterad av att folk duade henne.

Om niandet kommer tillbaka, så är det så. Dock tror jag det är en tillfällig ungdoms-grej, men eftersom det hållit på några år nu kanske det ändå kommit för att stanna.

Undras mig at det kan gå så långt att seden att "lägga bort titlarna" kommer tillbaka.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Lasse O » 6 augusti 2011, 17:24

Markus Holst skrev:Blev niad av en tonårig expedit i lokala livsmedelsbutiken idag. Jag märkte hur irriterad jag blev, särdeles som jag har handlat av denna unga flicka under många år och hon väl känner till mig.
Ta inte illa upp men är det kanske inte så att du blev irriterad över att hon markerade ålderskillnaden mellan er? :)
Svenskar vill gärna vara ungdomliga. Inte minst märks det genom att många försöker vara kompisar med sina barn. Ofta läser man i tidningar att "vi är inte mor och dotter. Vi är tycker istället att vi är systrar!"' Därför kan det för en del bli en smärre chock när yngre människor inte delar den uppfattningen.

Att acceptera åldrandet kan ta tid. Första gången jag blev kallad farbror här i Finland hajade jag till men insåg att min farfar i min ålder gick med käpp och hatt och med automatik fick sittplats på spårvagnen.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13604
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Markus Holst » 6 augusti 2011, 18:55

Det funderade jag aldrig över. Jag vet inte om hon bara niar äldre eller inte och har inte ens funderat i termer av att det skulle kunna vara så. I vilket fall ser jag inget logiskt skäl till att bli irriterad över hennes niande (mer än jag blir irriterad över folks andra språk-brister).

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Dalmas » 6 augusti 2011, 21:09

Ny- niandet känns för mig bara påklistrat och löjligt. "Ni"ad blir jag nämligen i första hand på McD. Då har jag som praxis att svara att det bara är jag som ska ha hamburgare. Och när jag dessutom blir "Ni"ad på McD i Dalarna blir det nästan absurt.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13604
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Markus Holst » 6 augusti 2011, 21:14

Dalmas skrev:Och när jag dessutom blir "Ni"ad på McD i Dalarna blir det nästan absurt.
Verkligen.

Kan det vara företagsorder?

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Dalmas » 6 augusti 2011, 21:29

Troligtvis inte, det är bara var femte gång jag handlar där nån niar mig.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av B Hellqvist » 6 augusti 2011, 22:45

Man får ta det för vad det är - ett försök att vara artig. Ordets gamla värdeladdning har bleknat bort, och man får väl vara glad att de unga som använder sig av "ni" menar väl.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Dalmas » 7 augusti 2011, 08:40

Så du tror inte att det är en konspiration alltså? :wink:

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av B Hellqvist » 7 augusti 2011, 11:58

Dalmas skrev:Ni tror inte att det är en konspiration alltså? :wink:
FIFY

Skriv svar