Myten om ny-niandet

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Myten om ny-niandet

Inlägg av Hexmaster » 12 oktober 2009, 08:40

Intressant namn på begreppet. "Neo-niandet" hade också funkat, fast sämre...
Olle Josephson skrev:Det svenska så kallade ny-niandet, att i serviceyrken nia äldre kunder, är i stort sett en myt. Det förekommer, men butiksfolk föredrar omskrivningar: ”Om det går bra att vänta lite, ska jag strax hjälpa till.”
http://www.svd.se/kulturnoje/mer/spraks ... 637153.svd

Samma uppfattning på Wikipedia (av källkritiska skäl hoppas jag att det inte är Olle J. själv som lagt in detta):
Det man talar om som "det nya niandet" vid kassor och vissa serviceyrken är en marginell företeelse.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska#Nusvenska

Men vilket stämmer? Jag har för lite erfarenhet från detta fält (servicepersonal som tilltalar äldre kunder) för att kunna uttala mig. Men nog har jag också fått för mig att yngre personer fått för sig att "ni" är det artiga tilltal som seniorer föredrar framför vad de tänks uppfatta som ett tillgjort familjärt "du".

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av lampros » 12 oktober 2009, 09:23

Efter det proggiga 70-talet, en mentalitet som varade rätt länge på 80-talet med, då alla "gamla fina" traditioner skulle bort (giftermål, niande etc) har de nu återvänt. Och det är vad gäller niande inte bara riktat mot äldre.

Man kan få höra servitörer säga typ: "Hejsan! Var vill ni sitta?"

Detta exempel anfördes av Jonas Gardell i Spanarna. Alltså lite stilbrott med det familjära "hejsan" följt av ett strikt "ni".

Detta är en stor fråga med diffusa gränser så jag sätter punkt här. Men en svag uppgång för niande rent allmänt kan finnas, lite här och där, det är min uppfattning.

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Pewi » 12 oktober 2009, 13:31

Problemet med niandet, vilket de flesta som idag använder det inte känner till, är väl att det är ett tilltal som traditionellt användes i kontakt med tjänstefolket: Vill ni ta ut disken...

Korrekt tilltal i servicesituation: Vill min herre/fru/fröken ha efterrättsmenyn? Kända personer tilltalas med herr/fru/titel och efternamn. Goddag doktor Eriksson, hovrättsrådet, fröken Lagerlöf osv.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Göstring » 12 oktober 2009, 14:03

Pewi skrev:Problemet med niandet, vilket de flesta som idag använder det inte känner till, är väl att det är ett tilltal som traditionellt användes i kontakt med tjänstefolket: Vill ni ta ut disken...

Korrekt tilltal i servicesituation: Vill min herre/fru/fröken ha efterrättsmenyn? Kända personer tilltalas med herr/fru/titel och efternamn. Goddag doktor Eriksson, hovrättsrådet, fröken Lagerlöf osv.
Problemet med niandet är väl att tillräckligt många känner till att det användes på det sättet och tar illa upp av det skälet, andra tar illa upp av jämlikhetsskäl. Det blir fel åt flera håll samtidigt. Samt att niande har en tendens att dra fram hela det gamla tilltalsättet.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Hexmaster » 12 oktober 2009, 14:08

OK, men håller ni med Olle Josephson om att ni:andet inte alls är så vanligt som många fått för sig?

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av liljen » 12 oktober 2009, 18:29

Känns lite löjligt att påpeka för en i redaktionen, men diskuteras inte detta redan här: viewtopic.php?f=38&t=34727 :P

Jag tror niandet har gjort åtminstone en liten comeback. Åtminstone när det gäller telefonsamtal till okända samt även officiella mail konstigt nog. Det är mest där jag stött på det.

Pentastar
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 oktober 2009, 23:08

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Pentastar » 22 oktober 2009, 21:00

Om det är så att "niandet" är på väg tillbaka så reflekterar det antagligen vår kultur.
Är det osäkerheten kring hur man tilltalar främlingar med flera?
Kan det vara klassamhällets etablisering?
Eller är det bara en "dum grej" som folk i allmänhet hakat på?
Kanske alla ovanstående?

Jag har inte hört ordet ni användas i andra sammanhang än att man menar flera personer.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av a81 » 19 november 2009, 19:15

Hexmaster skrev:OK, men håller ni med Olle Josephson om att ni:andet inte alls är så vanligt som många fått för sig?
Håller helt med, niandet har sannolikt aldrig varit så ovanligt som i dag. Är det förresten någon som vet varför det ofta nias/tituleras i svenska tv-serier från 1990-talet? Kan det ha att göra med att man ville underlätta dubbning till tyska? I verkligheten har väl knappast någon (utanför kungafamiljen) tilltalats så sedan 1970-talet.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Hexmaster » 19 november 2009, 20:27

a81 skrev:I verkligheten har väl knappast någon (utanför kungafamiljen) tilltalats så sedan 1970-talet.
Nia kungligheterna, är inte det något av ett majestätsbrott? "Ers majestät" eller "drottningen" skall det väl vara..?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av a81 » 19 november 2009, 22:46

Hexmaster skrev:
a81 skrev:I verkligheten har väl knappast någon (utanför kungafamiljen) tilltalats så sedan 1970-talet.
Nia kungligheterna, är inte det något av ett majestätsbrott? "Ers majestät" eller "drottningen" skall det väl vara..?
Tänkte mer på titlarna, men jag har för mig att ni också går bra numera, som komplement/variation till titlarna under exempelvis en intervju.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 17 januari 2010, 13:59

Pewi skrev:Korrekt tilltal i servicesituation: Vill min herre/fru/fröken ha efterrättsmenyn? Kända personer tilltalas med herr/fru/titel och efternamn. Goddag doktor Eriksson, hovrättsrådet, fröken Lagerlöf osv.
Igår sade en hungrig säljerska "min herre" till mig, när jag gick i en galleria. "För böfvelen," tänker jag, "hvadan detta? Befinner jag mig i en artonhundratalsroman?"
Förra året var det en annan flicka som sade "herrn" till mig, och jag förvånas storliga. På min svenska säger man "hej!" och använder "du", eller inleder med " 'Rsäkta!" Alternativt säger man "Öh, du din jävel!" men det sistnämnda är måhända ej så lyckat i ett varuutprånglingssammanhang. Jag är tydligen proggig, då, fast inte helt, ty jag tänkte nyligen på att man skulle kunna göra ett mer allmänt återinförande av titulerandet, i ett annat sammanhang.

erich lespenhalt
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 9 juli 2004, 13:46
Ort: Buren

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av erich lespenhalt » 17 januari 2010, 20:07

Själv tycker jag att det är bra att niandet kommer tillbaka. Det är alltid bra med artighet. I själva verket är den nya artigheten bara en anpassning till en europeisk (och kanske global) sedvänja. Inte bara niandet vill jag ha tillbaka utan även att man tilltalar varandra i tredje person. För några år sedan tilltalade några ungar mig med"farbror", vilket var en positiv överraskning. Det är mycket bättre än bara "öh" och "hörru".

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av tryggve » 17 januari 2010, 23:33

Hexmaster skrev:OK, men håller ni med Olle Josephson om att ni:andet inte alls är så vanligt som många fått för sig?
Jag håller med, det är nog inte alls så vanligt. Jag tror t o m att det möjligen var vanligare för 10 år sedan 'än nu. Det pratades ju om att niandet var på väg tillbaka då, men sedan så blev det rätt tyst om det.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av unmo300 » 18 januari 2010, 11:52

Daavarande chefen foer Medicinalstyrelsen, Bror Rexed, aer ju en av slaktarna av niandet genom att be sina anstaellda dua honom. Folkhumorn doepte honom snabbt till Durexed.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Myten om ny-niandet

Inlägg av a81 » 18 januari 2010, 19:40

erich lespenhalt skrev:Själv tycker jag att det är bra att niandet kommer tillbaka. Det är alltid bra med artighet. I själva verket är den nya artigheten bara en anpassning till en europeisk (och kanske global) sedvänja. Inte bara niandet vill jag ha tillbaka utan även att man tilltalar varandra i tredje person. För några år sedan tilltalade några ungar mig med"farbror", vilket var en positiv överraskning. Det är mycket bättre än bara "öh" och "hörru".
Även om jag tycker att "du-reformen" på det stora hela varit bra, så finns det ett problem, nämligen att det är svårt att prata med varandra utan att det blir personligt. Den tystnad som finns i dag, att folk inte pratar med varandra på bussen, i affären, etc, tror jag delvis har att göra med "du-reformen". Folk hade lättare att prata med främmande människor förr, jag misstänker att niandet/titulerandet spelade en roll där. Det gick att prata och samtidigt hålla en viss distans.

Skriv svar