Vad kallades Baltikum tidigare?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
1772
Medlem
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 januari 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Vad kallades Baltikum tidigare?

Inlägg av 1772 » 28 maj 2009, 14:37

Hade fornsvenskar och vikingar något samlingsnamn på landet öster om Östersjön; Baltikum?
Det namnet har ju romerskt ursprung, men nog måste de förkristna nordborna haft ett annat namn?
Eller gick man efter de olika mindre namnen som Livland och Kurland?

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Vad kallades Baltikum tidigare?

Inlägg av pandersson2 » 28 maj 2009, 16:47

Jag har bara hört namn efter ortbefolkningen, dvs efter kurer och andra. Jag tror inte att det fanns något samlat namn för folken, motsvarande dagens balter. Detta förhindrar ju inte att man kan haft något samlande namn för östra kusten av Östersjön. Nog för att man kände till alla folken, men att slå ihop dem till en enhet tror jag är främst något som kom genom den tyska erövringen.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Vad kallades Baltikum tidigare?

Inlägg av lampros » 29 maj 2009, 10:17

(Själva begreppet "Baltikum" lär ha lanserats av tyska generalstaben under första världskriget. En yttring av det geopolitiska tänkande som då började bli populärt.)

Källa: "Tidens kalender" 1991.)

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Vad kallades Baltikum tidigare?

Inlägg av Giancarlo » 29 maj 2009, 15:48

lampros skrev:(Själva begreppet "Baltikum" lär ha lanserats av tyska generalstaben under första världskriget. En yttring av det geopolitiska tänkande som då började bli populärt.)

Källa: "Tidens kalender" 1991.)
Låter underligt. För begreppet har ju funnits innan.
wikipedia/baltikum skrev:Baltia omtalades först av den grekiske författaren Xenofon från Lampsakos såsom en ofantlig ö, belägen på tre dagsresors avstånd från kusten av Skytien, det vill säga Germaniens norra kust. Andra grekiska författare nämner ett annat Baltia såsom liggande på västkusten av Schleswig eller Holstein, möjligen åsyftandes någon av de östfriesiska eller slesvigska öarna. Också den romerske författaren och naturfilosofen Plinius den äldre talar om en ö vid namn Baltia. I nyare tid har man antagit, att med detta namn skulle betecknas än skandinaviska halvön, än halvön Samland på preussiska kusten, norr om dagens Kaliningrad. Hos Adam av Bremen (1000-talet) förekommer benämningen Baltiska havet (Mare Balticum) för Östersjön.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Vad kallades Baltikum tidigare?

Inlägg av lampros » 30 maj 2009, 07:31

Asså, BALTIKUM som benämning på Estland-Lettland-Litauen lanserades av deutsche Generalstab under VK1. Sorry om jag uttryckte mig oklart.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Vad kallades Baltikum tidigare?

Inlägg av Stefan » 31 maj 2009, 09:08

Jag har undermedvetet tänkt mig att Baltiska sjön, etc, är efter balter - ett tänkt folk ungefär som Preussen efter de faktiskt historiska pruser. Men det fanns kanske inga balter....

Men det finns ju stora och lilla Bält vid infarten till Östersjön. Kan de ha något med saken att göra??

Lars Törnqvist
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 4 december 2006, 11:01
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad kallades Baltikum tidigare?

Inlägg av Lars Törnqvist » 31 maj 2009, 10:26

Det finns säkert ett språkligt samband mellan Bält och Baltikum. En tolkning är att namnet Baltiska havet (Mare Balticum) står för havet innanför Bälten. De baltiska provinserna kallades så därför att de låg vid Östersjön.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Vad kallades Baltikum tidigare?

Inlägg av lampros » 31 maj 2009, 10:28

Men är "Bält" (som i Stora Bält osv) samma ordstam som sv. bälte?

Eller kom latinet först, Mare Balticum?

Eller är det av ett germanskt BÄLT (alltså som i sv. "bälte")?

Lars Törnqvist
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 4 december 2006, 11:01
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad kallades Baltikum tidigare?

Inlägg av Lars Törnqvist » 31 maj 2009, 10:50

Det latinska namnet är baserat på det germanska. Men vad Bält ursprungligen syftade på är omdiskuterat. Namnet kan ha betecknat ett land- eller havsområde någonstans vid södra eller sydvästra delen av Östersjön. Sambandet mellan Bält och bälte är osäkert, enligt Hellquists etymologiska ordbok. Möjligen har ordet slaviskt eller baltiskt (!) ursprung.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Vad kallades Baltikum tidigare?

Inlägg av Stefan » 31 maj 2009, 12:50

Försökte kolla lite på Baltiska havet i den polska wikipedian.
Mina "undermedvetna tankar" var nog ekon från gamla kunskaper.

Det har tydligen funnits baltiska folk. alltså inte i betydelsen att folken har av utlänningar kallats för baltiska folk som fallet är idag, utan just baltiska folk... Semgalter, kurer och allt vad de hette... Och kanske ännu äldre stambildningar.

Vidare. I Tyskland kallas tydligen västra östersjön än idag ibland för Beltsee. I kasjubiska (slaviskt folk som bebott/bebor kustlandet i Polen) kallas havet för - Belt. Och de har ju aldrig talat latin, det måste vara ursprungligt hos dem.

Men recharchen fortsätter väl, antar jag. :)

1772
Medlem
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 januari 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Vad kallades Baltikum tidigare?

Inlägg av 1772 » 2 juni 2009, 09:45

Men vikingarna hade alltså inget samlingsnamn för landet öster som havet?

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Vad kallades Baltikum tidigare?

Inlägg av Giancarlo » 2 juni 2009, 09:56

Ari Gold skrev:Men vikingarna hade alltså inget samlingsnamn för landet öster som havet?
Enligt någon hemsida så ska de ha kallat landet öster om östersjön: , Austrvegir eller Austriki.

Men jag hittar för knapphändigt med källor för detta.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

1772
Medlem
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 januari 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Vad kallades Baltikum tidigare?

Inlägg av 1772 » 3 juni 2009, 12:41

Vårat egna österrike således. :)


Ett mer nutida ämne: Hade ryssarna något samlingsnamn för de baltiska delrepublikerna?

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Vad kallades Baltikum tidigare?

Inlägg av pandersson2 » 3 juni 2009, 13:11

Det beror på vad du menar med ryssarna. Ursprungligen så hade man Livo-Estonia som samlingsnamn på de delar som ingick i ryska kejsardömet. Detta innefattade Estland och Vidzeme (norra Lettland). Senare erövrades ju övriga delar, Kurland och Latgalen i Lettland och Litauen samt stora delar av Polen. Latgalen placerades under Vitebsk, så det hamnade utanför de övriga. Administrativt var de baltiska länderna åtminstone inte någon enhet. Livland kunde man väl använda som samlingsbeteckning för Estland och Lettland, på samma sätt som man väl använde det i Sverige och Tyskland.

Under Sovjetunionens annektering av området så användes dock Baltikum som samlingsnamn för Estland, Lettland och Litauen.

Något ryskt namn på området före den tyska erövringen har jag inte hört.

Det som är intressant är ju att de baltiska folken, letter och litauer, inte funnits i tidigare namn. Tidigare så var det ju ester och liver från den finska folkgruppen som gett namn åt området.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Vad kallades Baltikum tidigare?

Inlägg av Giancarlo » 3 juni 2009, 16:18

Det enda mindre område i baltikum jag hittar ett fornnordiskt namn på är Ösel, som kallades för
"Eysysla" = Ö-området.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Skriv svar