Språklig inflation - tragedi

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Språklig inflation - tragedi

Inlägg av Hans » 15 maj 2009, 11:57

Försvaret hade flygövning - 31 höns dog

Panik på hönsgården
Norrbottens flygflottilj tog upp planen för en flygövning.

Resultatet: 31 döda höns.

Tragedin utspelade sig på en hönsgård i Jörn, i Skellefteå kommun.

För hönsen på gården såg dagen ut att bli som vilken som helst.

Men Norrbottens flygflottilj hade planerat in en flygövning.

Kaos på gården
När flygplanen dundrade fram i luften över gården drabbades hönsen av panik.

Bullret fick hönorna att tränga ihop sig mot en vägg.

Och 31 kvävdes till döds.

Nu kräver ägaren till hönsgården att försvaret ska betala ersättning.

F 21 har lämnat ärendet vidare till försvarsmaktens högkvarter för beslut.

Sebastian Chaaban

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5154464.ab

Min fetstil. Så en tragedi är numera definerad som 31 döda höns :roll: Vad finns det mer för tragedier som inte är det?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Språklig inflation - tragedi

Inlägg av Markus Holst » 15 maj 2009, 13:02

För de 31 hönsen var det onekligen en tragedi. Hur menar du att order skall användas?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Språklig inflation - tragedi

Inlägg av Hans » 15 maj 2009, 13:09

Markus Holst skrev:För de 31 hönsen var det onekligen en tragedi. Hur menar du att order skall användas?
För hönsen ja, men för AB läsare, nej. 31 höns när det måste gå åt hundratusentals varje dag i Sverige är i min värld inte en tragedi - men vad vet jag om svenskat (eller τραγῳδία för den delen) :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Språklig inflation - tragedi

Inlägg av NIL » 15 maj 2009, 14:31

Kul att Hans utland tar upp en av mina käpphästar, jag har ruttnat på samma fenomen...men har aldrig riktigt haft tid att tråda i ärendet.

Mitt stora sportintresse till trots så tycker jag att det är fånigt när pressen sätter krigsrubriker på idrottsliga motgångar, 30 döda höns är ingen tragedi i proportion till annat som tidningarna skriver om utan att använda ord som tragedi eller katastrof.


Mina tomburkar
/H
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Språklig inflation - tragedi

Inlägg av Hexmaster » 15 maj 2009, 18:16

Men alltså, att kommentera skymningspressens göranden, är inte det att sparka in öppna dörrar.
Hans skrev:Så en tragedi är numera definerad som [...]
Nej, för deras språkbruk har bara ytliga likheter med vanlig svenska. Hos dem kan ungefär vad som helst bli ungefär vad som helst, i synnerhet vad beträffar ord som "chock", "attack", "rasar" (som i "X rasar mot Y", där det kan räcka att X sagt att Y saknar fullkomlighetens prägel - typ). :)

Läs här istället:
http://avigsidan.com/

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Språklig inflation - tragedi

Inlägg av Hans » 15 maj 2009, 19:01

Hexmaster skrev:http://avigsidan.com/
Så sant.

MVH

Hans

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Språklig inflation - tragedi

Inlägg av Schwemppa » 15 maj 2009, 21:30

:lol: Avigsidan hade jag glömt bort. Nu satte jag den i mina bokmärken.

Annars, det här är ju en väldigt relativ sak. Är inte tumregeln ungefär så att tre döda i hemlandet ger ungefär lika stora rubriker som 3000 döda i något avlägset u-land :roll:

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Språklig inflation - tragedi

Inlägg av NIL » 16 maj 2009, 07:25

Hexmaster skrev:Men alltså, att kommentera skymningspressens göranden, är inte det att sparka in öppna dörrar.
Nä, det kallas lyteskomik :)


Detta kan vara en myt (på med radarn Hex) men...

Man brukar tala om tittarstorm när folk har negativa synpunkter på något TV program. Ordet "tittarstorm" är inget nytt påfund utan existerade även under den gamle kungens tid när vi endast hade två kanaler att välja bland. Det påstods att "tittarstorm" per definition var när fyra eller fler individer hade ringt Sveriges Radio och samstämmigt klagat på någonting.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Språklig inflation - tragedi

Inlägg av Hexmaster » 16 maj 2009, 10:16

Det låter högst sannolikt.
En journalist berättade för mig att på Expressen krävdes det tidigare mellan tre och fyra engagerade personer för att man skulle få skriva ordet "folkstorm" i tidningen. Jag vet inte om det är sant, men det låter inte osannolikt. Inte med tanke på att när moderaternas propagandaexpert Martin Borgs var på Svenska Dagbladet så var SvD:s definition på "läsarstorm" ett tiotal insända brev.
- Henrik Fexeus, Konsten att läsa tankar, sid 224

Jag hittar varken orden tittar-, läsar- eller folkstorm i 1965 års pressmaterial. Däremot ett mycket litet antal belägg i 1976 års, som när trubaduren Bengt Sändh "häromåret förorsakade en tittarstorm utan like då han i TV föredrog en visa, vari han i detalj beskrev hur man bränner sitt eget brännvin".

Observation: med "gamle kungen" tänker jag på Gustav V. Antar att du menar Gustav VI Adolf.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Språklig inflation - tragedi

Inlägg av NIL » 16 maj 2009, 15:44

Jag hade ingen kung för ögonen, det är bara ett talesätt för att förstärka syftningen på förfluten tid.
Äh, det löser sig.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Språklig inflation

Inlägg av Amund » 5 april 2010, 20:35

Ett ord vars betydelse enligt mig har glidit långt från dess ursprungsbetydelse både i tal och skrift, är ordet storm. Hur ofta får man inte höra att det blåser "storm" ute? Har det varit lite sjögång på Östersjön så groggarna krusade sig kan det stå på löpsedlarna typ SJÖDRAMA - Finlandsfärja hamnade mitt i storm. Jag vet egentligen inte om det alltid har varit så eller om moderna medier och modernt språkbruk har förvrängt betydelsen från ett mått på vindstyrka till att helt enkelt betyda att det blåser mycket.

Jag tror att det används som ett förstärkningsord för att få emfas på det extraordinära i beskrivningen av vädret, ungefär som "svinkallt", eller "hett som i en bastu". Men med den logiken måste ju storm då snart ersättas av låt oss säga orkan eller tromb om man vill berätta om riktigt blåsigt väder eftersom storm är det ju så fort en cykel har blåst omkull enligt dagens språkbruk. För att kallas full storm bör det blåsa nästan 25 m/sek vilket är mycket sällsynt i de flesta delar av landet förutom vid de södra kusterna och fjällvärlden som exponeras på ett helt annat sätt.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Språklig inflation - tragedi

Inlägg av Wooster » 5 april 2010, 22:12

NIL skrev: Man brukar tala om tittarstorm när folk har negativa synpunkter på något TV program. Ordet "tittarstorm" är inget nytt påfund utan existerade även under den gamle kungens tid när vi endast hade två kanaler att välja bland. Det påstods att "tittarstorm" per definition var när fyra eller fler individer hade ringt Sveriges Radio och samstämmigt klagat på någonting.
Det där är lustigt nog något som nog inte riktigt stämmer längre. På den gamle kungens tid var det rätt omständigt att höra av sig och klaga - antingen fick man skriva ett brev som man postade, eller ringa och prata med någon. Då innebar varje tittare eller läsare som hörde av sig att det kanske fanns 100 eller till och med 1000 tittare som var lika sura, men inte orkat höra av sig.

Idag å andra sidan är det inte särskilt omständigt att visa sin åsikt, till exempel genom att kommentera en artikel på mediebolagets hemsida eller gå med i facebook-grupp. Ibland verkar folk gå med i upprörda facebookgrupper utan att knappt veta vad frågan handlar om. Och 10 personer i en facebookgrupp är knappast en folkstorm - däremot 10 000...

Men skall man prata om ord med språklig inflation så är mitt hatobjekt "fruktansvärt". Det allra mest som benämns "fruktansvärt" är inte ett dugg värt att frukta..

Skriv svar