Lappskojs

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Lappskojs

Inlägg av Hans » 22 mars 2009, 22:42

I min värld var detta en rätt med potatismos i grunden och sedan lök och någon form av kött. Självfallet döpt efter någonting lapparna kokade ihop. Tills igår kväll, då en tyska påstår att det finns en regional rätt som heter ungefär lapschkojs och som passar receptet lite för väl för att vara en slump.

Hur ligger det till?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Lappskojs

Inlägg av Hexmaster » 22 mars 2009, 23:02

Bra exempel på något man skulle kunnat komma på själv, ifall att. :)

SAOB har ett uppslagsord lapskojs som plötsligt låter mindre "samiskt":
jfr d. labskovs, lobskovs, nor. laps­kaus; av nt. labskaus, labskausch, av eng. lobscouse, av ovisst urspr. Formen -skoj torde bero på an­slutning till SKOJ.
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 35174.html
Say what: "lobscouse"? Jomen:
short for lobscouse "a sailor's stew made of meat, vegetables, and hardtack," of uncertain origin
http://www.etymonline.com/index.php?term=scouse

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Lappskojs

Inlägg av Giancarlo » 23 mars 2009, 02:20

I England har Lobscouse gett smeknamn till Liverpoolborna som kallas för "scousers", "scouses"(plural), eller "a scouse" (singular) samt dialekten från Liverpool heter "scouse".

Detta är för att den gamla sjömansrätten "Lobscouse" är den sjöfarande stadens mest framträdande regionala maträtt (som skiljer sig från våran lappskojs en hel del: http://www.bbc.co.uk/radio4/womanshour/ ... pe63.shtml - är mer som en slags "sjömansbiff" - bara det namnet låter ju intressant med hela sjömanskopplingen - är sjömansbiff en slags lappskojs det med?)

Labskaus är också populärt i det regionala köket i Hamburg och Lübeck, serverat med en syrinlagd sillrulle med saltgurka på toppen (en sk. rollmops). Och finns ju i hela skandinavien. Den verkar ha spridits via sjömässiga kontakter över norden helt enkelt.
Senast redigerad av 3 Giancarlo, redigerad totalt 23 gång.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Lappskojs

Inlägg av Hans » 23 mars 2009, 09:52

Tack för svar, då har man lärt sig något nytt. Du får gärna stjäla den Hex :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lappskojs

Inlägg av Den stegrande kamelen » 23 mars 2009, 10:56

Det finns en sannolikt läsvärd bok (jag har själv inte läst den) som går igenom maten i och kring engelska flottan på tidigt 1800-tal, med utgångspunkt i Patrick O'Brians sjöromaner. På länken finns en del exempel, några även med bilder. Dock hittar jag inget om just lobscouse, så för det receptet får man väl läsa boken.

Lobscouse & Spotted Dog

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Lappskojs

Inlägg av NIL » 23 mars 2009, 11:03

Vilken rolig kunskap (ej ironisk).
Här lär man sig saker som man aldrig skulle komma på att slå upp, lappskojs har jag också inbillat mig vara av samiskt ursprung (iallafall namnet).

Lappskojs avnjutes bäst ur snuskburk tillsammans med två hårda, en mjuk och en smör (stenhård). Måltidsdrycken skall var mjölk med iskristaller intagen ur kåsa, efterföljande kaffe skall vara ljummet ur iso-kärl.
Äh, det löser sig.

Skriv svar