Amerikanska ortnamn

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11953
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Amerikanska ortnamn

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 november 2007, 19:58

Någonting som jag har funderat på är de amerikanska ortnamnen, många av dem är ju importerade från europeiska länder medan några har fått namn som exempelvis i USA. Tänker eventuellt ta upp några namn som en liten bilaga.

ALABAMA

Birmingham
Rome
Montgomery
Tuscaloosa
Enterprise
Auburn
Dothan

Birmingham kan man nästan tolka det som att namnet är importerat från Englands näst största stad som är Birmingham. Det beror också på var emigranterna hamnade nånstans, svenska namn förekommer bl a i Minnesota. Tuscaloosa verkar vara något indiansk namn.

MINNESOTA

Stockholm är en ort som ligger väster om Minneapolis.
Malmo eller Malmö finns också i Minnesota, ligger norr om Minneapolis
På tal om ett annat ortnamn i staten så finns en ort som heter New York Mills.

UPPSALA

Finns dels i Minnesota och dels i Florida, "New Upsala". Den sistnämnda orten är numera en liten förort till Orlando, syns även som utkikt eller "Bird´s eye" på http://www.local.live.com

Det är iallafall några exemplen, det som var min grundtanke redovisades här ovan.

Stefan

erich lespenhalt
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 9 juli 2004, 13:46
Ort: Buren

Inlägg av erich lespenhalt » 28 november 2007, 20:03

Vad ville du diskutera?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11953
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 november 2007, 20:07

den pinkande elefanten skrev:Vad ville du diskutera?
Om du läser mitt inlägg så står det bl a om dom verkar vara importerade eller eventuellt påhittade samt från indianska namn. Det var ungefär så som jag uttryckte mig i mitt föregående inlägg.

Stefan

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 28 november 2007, 21:25

När jag gick i fyran eller nåt sånt så köpte jag Bra Böckers Världsatlas och satt sedan i timtal och studerade olika kartor. Bland de roligare sysselsättningarna fanns att titta på kartorna över USA och skriva upp underliga ortsnamn på en lång lista.

Har tyvärr glömt de flesta namnen nu, men ett etsade sig fast i minnet: Last Chance i Colorado - sista chansen att bunkra upp innan man kör in i Rocky Mountain på U.S. Route 66.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 28 november 2007, 22:13

Någonstans i öknen västerut, jag tror det var Arizona eller New Mexico, ligger en håla som heter "Truth or Consequence". Vill minnas, att staden tog namnet efter en tv-serie med samma namn, som hade en tävling om det. Syftet var att få publicitet dels för tv-serien, dels för den lilla staden.

/G:son

EDIT:

Staden finns i New Mexico:

http://www.truthorconsequencesnm.net/
Just off Interstate-25, midway between the thriving metropolitan cities of El Paso and Albuquerque, is one of the most publicized and unique health resorts in the United States. Originally named "Hot Springs" and now called "Truth or Consequences", this city has received more national publicity via television and radio than any city of its size in the United States. So naturally, one of the first things people who come here ask is, "How did the town get its name?"

......

Then in 1950, NBC television and radio producer Ralph Edwards, on the 10th anniversary of the Truth or Consequences radio program, called his staff together and said, "I wish that some town in the United States liked and respected our show so much that it would like to change its name to 'Truth or Consequences.'" Upon hearing the proposition, the New Mexico State Tourist Bureau relayed the news to the manager of the Hot Springs Chamber of Commerce and the news spread like wildfire.

Here was an opportunity to advertise the city and its resources free of charge! Better still, no longer was our city to be confused with that "other one" in Arkansas and the others throughout the nation (California alone has more than 30 towns called "Hot Springs").
Senast redigerad av 1 G:son, redigerad totalt 28 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13711
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 28 november 2007, 22:24

I västra USA finns väl även ortsnamns som är importerade från östra USA och helt nekelt följt med nybyggarna västerut. Jag tror att Portland, Ore är ett sådant namn.

erich lespenhalt
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 9 juli 2004, 13:46
Ort: Buren

Inlägg av erich lespenhalt » 28 november 2007, 23:06

I östra USA finns det ett samhälle som heter Intercourse.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11953
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 november 2007, 12:34

den pinkande elefanten skrev:I östra USA finns det ett samhälle som heter Intercourse.
Ja, det är en av anledningarna som jag startade denna tråd också, visst finns det lustiga namn i USA. Tänkte på Deadwood som är sammansatt, "dead" och "wood", Jag vet inte om någon av den som grundaren stad såg en död träd eller skog och döpte "staden" efter det.

Just nu håller jag på med en lista på min egen historiska blogg.

Stefan

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 29 november 2007, 18:19

Det finns f ö inte ett, utan 10 Stockholm i Minnesota. Av världens 11 Sthlm ligger 10 i USA.

Att de ortsnamn som förekommer är från dess europeiska motsvarigheter är ju inte direkt endast en lös tes utan ett inte speciellt oomtvistat faktum. Att Birmingham, Alamaba har en koppling till Birmingham, UK är det ingen som protesterar mot. Eller att grundarna av staden Bismarck (huvudstad i North Dakota, en delstat med stor tysk befolkning) aldrig hade hört talas om den tyske rikskanslern.

Dock är t ex New York namngett inte efter staden York utan hertigen av York. Detsamma skall gälla ex Nouvelle Orléans (New Orleans) m fl.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 29 november 2007, 18:51

Varje europeisk huvudstad/större stad lär väl ha sin namne i någon amerikansk delstat? S:t Petersburg i Florida är den första jag kommer att tänka på.


//EMS

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 29 november 2007, 22:37

Eller Athens med sina drygt 100,000 invånare I Georgia, nära Atlanta.

Wavy Gravy
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 oktober 2007, 17:29

Inlägg av Wavy Gravy » 30 november 2007, 18:43

I östra USA finns det ett samhälle som heter Intercourse.
Intercourse, Pennsylvania. :)

Wavy Gravy
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 oktober 2007, 17:29

Inlägg av Wavy Gravy » 30 november 2007, 18:44

Kalamazoo, Michigan. :lol:

Paris, Texas
Berlin, Ohio
Bismarck, North Dakota

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13711
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 30 november 2007, 20:45

Microsoft AutoRoute 2002:

Stockholm, Maine
Stockholm, South Dakota
Stockholm, Nebraska
North Stockholm, New York

Gothenburg, Nebraska

Malmo, Nebraska
Malmo, Minnesota

Copenhagen, New York

Oslo, Minnesota

(inget Helsinki, konstigt nog)

Berlin, Connecticut
Berlin, Georgia
Berlin, Maryland
Berlin, New York
Berlin, New Hampshire
Berlin, New Jersey
Berlin, North Dakota
Berlin, Ohio
Berlin, Pennsylvania
Berlin, Virginia
Berlin, Wisconsin

Riga, New York
Riga, Michigan
Riga, North Dakota

Paris, Illinois
Paris, Kentecky
Paris, Tennessee
Paris, Texas
Paris, Ontario Kanada
Paris, Idaho
Paris, Ohio

Madrid, Iowa
Madrid, Nebraska
Madrid, New york

Sedan tröttnade jag

Wavy Gravy
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 oktober 2007, 17:29

Inlägg av Wavy Gravy » 1 december 2007, 13:22

Finland, Minnesota finns.
Jaha, Gothenburg låg i Nebraska.

Skriv svar