Bokstaveringsalfabet

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Bokstaveringsalfabet

Inlägg av Hexmaster » 5 september 2007, 12:56

Otippad guldgruva - ett otal bokstaveringsalfabet från allehanda länder och tider:

http://www.bckelk.ukfsn.org/phon.full.html

"Alpha Bravo" är väl lika känd som "Adam Bertil", men hur många har hört talas om "Able Baker"? (OK, det skulle vara på detta forum då...) Men stöter man på t.ex. "Andras Bela" (ungern), "Alexandros Vasilios" (grekiska, beta uttalas som regel v idag), "Aiya Boli" (kinesiska), så vet ni nu var ni kan läsa mer. :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28586
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Bokstaveringsalfabet

Inlägg av Hans » 5 september 2007, 14:09

Hexmaster skrev:men hur många har hört talas om "Able Baker"? (OK, det skulle vara på detta forum då...)
:lol:

Skojig sida, noterar att alla tyska (av många), utom ett, säger Berta för B.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 5 september 2007, 17:56

Intressant sida :)

Såg att ett indonesiskt alfabet hade använt Volvo 8O :D

/CvD

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28586
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Vad var det jag sade!

Inlägg av Hans » 3 januari 2009, 23:53

Jag har ett förflutet inom Armén om nu någon har bommat det. Blev civil i början av nittiotalet. I början/mitten av åttiotalet så gjorde jag mig impopulär då jag hävdade att man (fanns inte kvinnliga officerare i Armén då) inte var lämplig om man inte kunde dirigera Amerikanska attackhelikoptrar på engelska. Självfallet kunde jag då NATO's bokstaveringsalfabet, standard i den numera alltmera internationaliserade försvarsmakten. Detta påstående höll på att få mig reglerad mer än en gång på den tiden. Hursomhelst så måste jag i sammanhanget berätta följande hstoria.

Jag tog en Floridasemester över jul och nyår. Över förväntan och jag kanske återkommer om Kennedy Space Center m.m., hursomhelst hamnade jag (+hustru +3 barn +bror +1barn) i Key Largo. Nyss anlända tar jag och brorsan bilen för att inhandla mjölk till barnen :roll: = sprit till oss. Jag kör upp till vägen och vid vänstersvängen lägger jag mig ordentligt i högerfilen. Sh*t, efter några sekunder inser jag med hjälp av skrikande bror och blinkande bilar att det två vänsterfilerna ligger ytterligare några meter rakt fram. Jag personligen tycker att jag tar ett korrekt beslut som kör ut på gräsmattan och pustar - då ett blåljus drar igång. Cop's i Staterna = händerna på ratten och sitt stilla. Polisen ifråga uppskattar inte alls min kreativa parkering utan snäser " Move your car over there where it's not blocking anything" och jag börjar inse att det här misstaget lär nog kosta inte bara en timme utan även flera hundra dollar. Mycket riktigt, Sheriffen ifråga är sur och och börjar dra igång med att lägga in alla uppgifter om mig via dator i bilen. Det visar sig vara lite komplicerat då jag inte bara bor utrikes men dessutom är svensk medborgare = ovanligt för Sheriffen. Men eftersom jag är hjälpsam så börjar jag assistera Sheriffen och bokstavera, på NATO standard. Efter en kort stund vänder han sig om och frågar "You're not militry or ex-military, are you?" varvid jag spontant svarade "Yep" vilket resulterade i en handskakning och "Have a nice stay, Sir"

Så 25 år senare så kan jag konstatera att det lönade sig att lära sig NATO standard med Alpha, Bravo och inte bara Adam, Bertil etc.

Sensmoral?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Bokstaveringsalfabet

Inlägg av Donkeyman » 4 januari 2009, 01:07

Alpha, Bravo, Charlie, Delta, Echo och så vidare är något som varenda människa som har varit till sjöss i någorlunda modern tid kan fram och baklänges. Detta är internationell standard i hela sjöfarten. Men inte bara mellan fartyg utan också mellan rederier och till hamnmyndighter, skeppshandlare, leverantörer, myndighter, ja kort sagt varenda en som har något med sjöfart att skaffa. Trots att jag jobbat på rederikontor i många år använder jag det alfabetet ganska ofta i mitt jobb. Däremot har jag aldrig någonsin använt det Svenska bokstaveringsalfabetet som nog har kommit ur bruk för många år sedan.

Skall berätte en historia från livets Teater. Det var en gång in "the good old days" när den internationella boksaveringen var i sin linda. Ett litet Svenskt fartyg var på väg till en liten Finsk hamn. Man anropade lotsstationen och begärde lots. Finnen hade stora besvärligheter med att höra vad det Svenska fartyget hette. Och den Svenska skepparen läspade och fick inte fram namnet ordentligt.

Så ropar Finnen på bruten Svenska: "Men Pokstavera då..."
Och Svensken Bokstaverade. Det hela var Sierra, Tango och så ett par till
Finnen fick med sig Sierra och slutet samt repeterade tillbaka
Svensken bokstaverade hela namnet igen
Finnen fick inte med sig mer
Då rann sinnet för Svensken som ropade: "Tango..... Tango för Satan...... Dansar du Tango din Dj****l."
Varvid Finnen hade uppfattat hela namnet.

Tilläggas kan att i dag hade denna konversation dessutom gått på Engelska.

Skriv svar