Hjälp med gårdsnamn

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Hjälp med gårdsnamn

Inlägg av Harkett » 31 juli 2007, 13:03

I Hagfors kommun i Norra Värmland vid Klarälven finns en gård med namnet Hak Bergtgården (ej Bengtgården) som jag vill ha hjälp med. Vad betyder Hak och sammansättningen Hak Bergtgården?
:)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Hjälp med gårdsnamn

Inlägg av Stefan Lundgren » 31 juli 2007, 19:32

Harkett skrev:I Hagfors kommun i Norra Värmland vid Klarälven finns en gård med namnet Hak Bergtgården (ej Bengtgården) som jag vill ha hjälp med. Vad betyder Hak och sammansättningen Hak Bergtgården?
:)
Nu påstår jag inte att din tråd är fel, men det gör ingenting om du tittar i denna tråd om gårdsnamnen.

viewtopic.php?t=22995

Det finns en del på ortnamnsdatabasen på http://www.sofi.se/servlet/GetDoc?meta_id=1759
Dock ej rikstäckande, för Värmlands län finns det.

Vilka socknar finns det i Hagfors kommun eller rättare sagt i vilken socken ligger dessa gårdsnamn i.

I såfall kan jag hjälpa till att söka om du tycker att det känns lite "svårt".

Stefan

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 2 augusti 2007, 11:44

Jag har kollat i värmländskt dialektlexikon och där står att "hak" som adjektiv betyder "hård, hårt". K:e utgör emellertid ett slags fonetiskt tecken. En annan stavning av ordet har samma fonetiska tecken och ett uppochnedvänt cirkumflex. Det ordet betyder "smideshärd". Kan det vara så att gårdsnamnet betyder på ren svenska "den hårda bergsgården". Om det är så kan det inte syfta på marken som huset vilar på eftersom det är mjukt älvsediment. Visserligen ligger hela byn i en dal (Klarälvsdalen). Ibland ryker det i berget när den kuls ned och liknar en smideshärd... :?

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 2 augusti 2007, 12:10

Tja, ett annat förslag (speciellt som vi närmar oss Norge där) är väl att "Hak" kan vara en lätt förvanskning av "Hakon", "Hauk", "Hakun" eller någon annan av de varianterna. Eller kanske inte alls en förvanskning utan ett smeknamn/kortnamn på gårdens grundare..

Så "Håkans bergsgård" på modern svenska, kanske?

Det känns lite relevant att veta hur gammal gården är också, i alla fall ungefär.. 1900-tal? 1300-tal? Språk och namngivningskonventioner hinner ju förändras rätt drastiskt över 600 år :-)

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 3 augusti 2007, 11:47

Gården byggdes 1930 av Hjalmar Broberg, hemmahörande i en granngård (Pörtgården med betydligt äldre anor). Byn heter Hallen eller Halla på ren värmländska. Dialekten påminner om norska faktiskt när jag hörde den första gången (kallas älvdalsmål).

Användarvisningsbild
David Asplund
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 23 maj 2007, 14:38
Ort: Västergötland

Inlägg av David Asplund » 7 augusti 2007, 13:43

Kan "hak" ha att göra det vardagliga svenska ordet "hak" som i danshak, alltså ett slags tillhåll?

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 13 augusti 2007, 17:27

Tack Stefan Lundgren, Engan och David Asplund, men jag tror på min egen förklaring grundad på värmländskt dialektlexikon. Slå det om ni kan. :)

(Tråden kan flyttas till platsen Stefan påvisar ovan).

EricGustav
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 juni 2020, 22:47
Ort: Gnesta

Re: Hjälp med gårdsnamn

Inlägg av EricGustav » 15 juni 2020, 22:56

Gården heter egentligen Hak Bengtsgården. Vi trodde också att gården hette Hak Bergtgården men när vi forskade vidare visade det sig att gården egentilgen heter Hak Bengtsgården. Vi äger gården nu. Antaglingen är Hak Bergtgården ett stavfel/tryckfel.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Hjälp med gårdsnamn

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 juni 2020, 13:57

Man kan få reda på en del om gårdar och byar, inte bara vilka som har bott där sedan tidigare utan också om det fanns tidigare exemplar av huset.

Stefan

Skriv svar