Rödskinn

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Rödskinn

Inlägg av Hexmaster » 12 april 2007, 14:47

Wikipedia skrev:According to the Oxford English Dictionary (OED), the term "redskin" came from the reddish skin color of some Native Americans, as in the terms red Indian and red man, and the OED cites instances of its usage in English dating back to the 17th century (and cites a use of red in reference to skin color from 1587). Other origins suggested for this term include the use of natural red paints by Native peoples and the bloody skins of Native people bought and sold by bounty and scalp hunters.
http://en.wikipedia.org/wiki/Redskin

Någon som vet mer om de alternativa förklaringarna? Den med krigsmålningen har jag hört talas om, och den verkar onekligen sannolikare när man jämför en illröd indiankrigare med en omålad kamrat. (Hur röda indianer finns egentligen?) Å andra sidan har jag inte hittat mycket material i ämnet, ex.vis om de indianstammar man hade kontakt med 1587 tillämpade den sortens krigsmålningar.

Förklaringen med de blodiga skinnen verkar mindre trolig. Tycker åtminstone jag, tills vidare.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 12 april 2007, 16:28

En ungdomsboksförfattare, som skrivit flera böcker på temat sydamerikas indianer - och således gjort mycket researche, uttryckligen påstod att benämningen rödskinn kommer sig av färgen på antimyggpastan(?) som allmänt användes av de karaibiska stammarna boende vid kusten. (edit: en vanlig stavning är kariber]

Rein Norberg? Hans Söndagsön??

skall försöka kolla upp lite.
Senast redigerad av 1 Stefan, redigerad totalt 14 gånger.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 april 2007, 17:27

En annan variant av ordet rödskinn kommer ifrån de första nybyggarna i Amerika.

Från NE
rödskinn (eng. redskin), ålderdomlig benämning på framför allt nordamerikanska indianer, vilken går tillbaka på observationer som de första nybyggarna gjorde av röda indianska ansiktsmålningar. Termen ersattes senare av Red Indians. Numera anses båda förlegade, och termen amerinder rekommenderas i vetenskapliga sammanhang.
Sedan målade vissa konstnärer indianer rödaktiga, skall också kolla upp det vid ett senare tillfälle. En målning visar en kvinna(20-30 år) som sträcker ut ena armen i en gest som kan tyda, rör mig inte, jag är rädd, med den andra armen håller hon ett halvnaket barn(1-3 år gammal). Runt omkring inne ett tjugotal krigsmålade indianer som var rödaktiga enligt konstnären, men en av dem ser nästan vara road ut av situationen. Jag tror inte att det var den kände indiankonstnären George Cattlins målning.

Indianerna målades helt röda av konstnärer under 17- och 1800-talet vid några tillfällen.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 april 2007, 14:31

En målning visar en kvinna(20-30 år) som sträcker ut ena armen i en gest som kan tyda, rör mig inte, jag är rädd, med den andra armen håller hon ett halvnaket barn(1-3 år gammal). Runt omkring inne ett tjugotal krigsmålade indianer som var rödaktiga enligt konstnären, men en av dem ser nästan vara road ut av situationen.
Nu har jag hittat konstnären och målningen på nätet.

Konstnären heter John Mix Stanley
Levde 1814-1872

Osage Scalp Dance
http://www.the-athenaeum.org/art/displa ... p?id=38755

Om man lägger märke till denna målning så är indianerna rödaktiga, därav ordet "rödskinn" som jag försökte ge bild av.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Rödskinn

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 oktober 2015, 21:06

Ett diskussionsämne som har kommit upp i sociala medier (ex Facebook) är att alla röda stugor borde målats om för att det kränker indianerna. Någonting som slog mig var att på sina håll i Nordamerika älskade indianerna att smörja in sig i jord som på vissa håll gav rödfärgat kroppshy. Indianerna föddes inte röda utan de var alltifrån mörkyade till nästan vita i skinnet, men den röda färgen kom ifrån just denna insmordning. Tittar man på bilder med dagens indianer så har de snarare brunt hy eller mörkare nyans av brunt.

Förutom att det var konstnärer som målade indianerna röda och när de insmörjde sig själva med jord som gav en rödaktig färg så föddes de själva inte som röda utan mer eller mindre mörkhyade.
Röda är inte indianer.

Stefan

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1147
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Rödskinn

Inlägg av Gerrgul » 11 oktober 2015, 23:07

Stefan Lundgren skrev:Nordamerika älskade indianerna att smörja in sig i jord som på vissa håll gav rödfärgat kroppshy
Gör de så fortfarande? Jag råkade vistas bland arapahoindianer under en vecka och nog banne mig var dom rödhyade.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Rödskinn

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 oktober 2015, 08:14

Dom kan göra det, men jag syftade på 1800-talets nordamerikanska indianer och det kan hända att dom smörjer in sig med jord fortfarande. Såvitt vad jag känner till brukar naturfolken hålla sig fast i sina gamla traditioner även om de har blivit en del av det amerikanska samhället. Förresten minns jag inte riktigt vad jag läste det nånstans om att indianer smörjde in sig med jord. Kanske i någon av serietidningen Westerns faktasidor gjorda av Ian Colbell som är en av Sveriges främsta experter på västern. Men tidningen har inte funnits i handeln sedan början av 1990-talet och jag har troligen slängt eller sålt de flesta av mina Westerntidningar. Jag kollade om Colbell levde för ett par år sedan och var boende i Skåne, kanske man skall ta kontakt med honom för att reda ut vissa saker.

Stefan

Användarvisningsbild
Grå vadmal
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 mars 2005, 22:40
Ort: Småland

Re: Rödskinn

Inlägg av Grå vadmal » 25 februari 2017, 13:36

Mycket sent svar här men jag kan dock ej finna att Hexmaster lagt upp något om rödskinn på sin sida och en googling på "hexmaster rödskinn" (utan citationstecken) ger nästan bara sökträffar med porr!!! 8O 8O 8O

I SMB:s näst senaste förmånsbok, "Vikingarna - värre än sitt rykte" av Yngvar Ustvedt finns en förklaring till ordet, apropå Leif Eriksson m.fl.:s resor till Amerika. Sidan 180;
Språket var olikt alla andra indianspråk, och det är en gåta varför de alltid hållit sig för sig själva. Annars var det dessa indianer som var skälet till att alla andra indianer i Nordamerika senare kallades "rödskinn". Allt som Beothuk-indianerna ägde och hade, också den egna kroppen, håret, ansiktet och kläderna färgades i rött

Skriv svar