f.Kr, F.v.t, B.C.E, och andra dateringsmetoder...

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
sabo
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: 24 maj 2006, 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av sabo » 30 juli 2006, 23:28

f.Kr. alla gånger! Jag ser det mest som en fungerande konvention. Om vi ska börja ändra på allting som har religiös anknyning får vi nog riva ner hela Västerlandet. Jag tror inte heller att icke kristna som man t.ex. har affärskontakt (hur ofta behöver man ta till förkortningen f.Kr. i sådana sammanhang?! i den akademiska världen kanske men knappast annars) tar illa upp - folk är ju inte galna fundamentalister i gemen! Man ser det för vad det är - en konvention.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 31 juli 2006, 06:57

Tack för svaret Hex. :)

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Re: e.Kr. eller e.v.t.?

Inlägg av medundersåte » 31 juli 2006, 11:15

Hexmaster skrev:På engelska vet jag bestämt att BCE kan uttydas "Before Current Era"
Eller "Common Era", vilket är vad jag fått lära mig.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 31 juli 2006, 11:37

Snabbkoll: Båda verkar användas.
The Common Era (CE), sometimes known as the Current Era
http://en.wikipedia.org/wiki/Common_Era
och nu blir det sådär jobbigt igen :)
or less often referred to as the Christian Era
Nä, det får allt bytas kronologi, om alla skall bli nöjda. Om det nu räcker. (Ironi...)

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Inlägg av medundersåte » 31 juli 2006, 12:13

Hexmaster skrev:Snabbkoll: Båda verkar användas.
The Common Era (CE), sometimes known as the Current Era
http://en.wikipedia.org/wiki/Common_Era
och nu blir det sådär jobbigt igen :)
or less often referred to as the Christian Era
Nä, det får allt bytas kronologi, om alla skall bli nöjda. Om det nu räcker. (Ironi...)
CE verkar snabbt ha fått flera sätt att uttydas på, fast det kanske är positivt om man kan tolka in det som känns minst jobbigt? Jag tycker dock ändå att det är märkligt att försöka mörka vad tideräkningen grundar sig på, det verkar ju som att man är inne på att okunnighet skulle vara styrka. Det samma gäller den svenska varianten med "vår" tideräkning som är ordentligt luddig och naturligtvis kan uppfattas som kränkande av "andra", vilket gör den ännu svårare att försvara än den engelska CE.

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 31 juli 2006, 16:46

a.y.p.s. betyder Anno Yersina Pestis Spiritus, eller years after the spiritual plague, (a.a.p.s = anno ante, dvs före), dvs år efter den händelse då allt viktigt (alla framsteg inom vetenskap och humanism) började stå stilla och gå bakåt i tiden. Används bla. av ateistiska och/ellerreligionskritiska vetenskapsmän, humanister internt osv, men främst inom äldre, nya eller återskapade religioner där kristendomen anses vara en mycket negativ sak.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 31 juli 2006, 17:01

OK, "internt" är nyckelordet - har själv aldrig haft behov av en kronologi som bara jag och mina kompisar begriper.

Men för att ta huvudfrågan, har du någonsin lyckats förolämpa någon genom bruk av de vederstyggliga vedertagna förkortningarna? Finns dessa överkänsliga personer ö.h.t. i sinnevärlden, och hur har de i så fall klarat sig hittills?

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 10 augusti 2006, 17:55

Ja, jag har fått brev från sekreterare till mottagare av brev som sagt att de bytt ut B.C. osv mot mer neutrala, men nej, det har inte gått så långt som till att någon klagat. Efteråt bytta jag till de mer neutrala så det har aldrig blivit läge för att reta upp någon heller.

Och a.y.p.s. används lite här och där i vissa kretsar, så det inte bara ett kompisgäng som använder det, men inte heller så vanligt, nej.

myom, 2006 a.y.p.s. :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 augusti 2006, 10:53

Noterade att det härjas en del på (engelska) Wikipedia, åtminstone artikeln om Julius Caesar har låsts enbart p.g.a. folk som inte kan slappna av. En lika lång som oläslig history ackompanjerade låsningen, men här är ett inlägg som jag tycker säger allt:
Kulindar skrev:Is this for real? Are you honestly squabbling over whether or not you've got an 'atheist bias' or a 'Christian bias'? Like it or not, Western society has been using the 'BC/AD' system for fifteen hundred years and, like it or not, changing it to 'BCE/CE' does not remove the fact that the entire dating system is centered around the birth of Jesus Christ (however inaccurate that starting point may be). There is no such thing as a secular calendar. So spare the rest of us the pretentions of being offended. There is one good reason for using 'BC/AD' - it's well-known. When you say 'CE' to many people, you have to explain that it's just 'AD' with a different name. Because the vast majority of people who will read this article, actually looking for information, are not going to be experts on Julius Caesar, let alone have knowledge about how the 'CE/BCE' system works.
Kan tillägga den enda faktiskt sekulära kalender jag känner till, nämligen den som togs i bruk under franska revolutionen. Den som inte tål "f.Kr.", eller - som ju uteslutande verkar vara fallet! - tror att någon annan inte tål det, kan ju ta sig en titt.
http://en.wikipedia.org/wiki/French_Republican_Calendar

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Inlägg av Jens Yde » 8 maj 2007, 11:10

Opfinderen af BCE født i Stockholm?

Some Jewish academics had already been using the BCE abbreviation by the mid 1800's, such as in 1856, when Rabbi and historian, Morris Jacob Raphall used the abbreviation in his book Post-Biblical History of The Jews.

Morris Jacob Raphall (October 3, 1798–June 23, 1868) was a rabbi and author born at Stockholm, Sweden. At the age of nine he was taken by his father, who was banker to the King of Sweden, to Copenhagen, where he was educated at the Hebrew grammar-school. Later he went to England, where he devoted himself to the study of languages, for the better acquisition of which he subsequently traveled in France, Germany, and Belgium. He died in NewYork.

Kilde: Wikipedia

Skriv svar