Jag bor PÅ Brynäs.
Jag bor PÅ Brynäs.
Hejsan,
Här i Gävle så bor man ibland I en stadsdel, exempelvis i Andersberg, i Stigslund. Eller så bor man på en stadsdel, exempelvis på Brynäs, på Sätra. Först trodde jag att det var en lokal dialektal variant, vi går ju dessutom på affären, men kom och tänka på att man (väl) också bor på Söder i Stockholm.
Har funderat på varför man bor på och i olika stadsdelar men kan inte riktigt bena ut det. ÄR det lika dant i andra städer, finns det mer logik i andra städer som kan hjälpa mig få bitarna på plats kanske?
Här i Gävle så bor man ibland I en stadsdel, exempelvis i Andersberg, i Stigslund. Eller så bor man på en stadsdel, exempelvis på Brynäs, på Sätra. Först trodde jag att det var en lokal dialektal variant, vi går ju dessutom på affären, men kom och tänka på att man (väl) också bor på Söder i Stockholm.
Har funderat på varför man bor på och i olika stadsdelar men kan inte riktigt bena ut det. ÄR det lika dant i andra städer, finns det mer logik i andra städer som kan hjälpa mig få bitarna på plats kanske?
- Belisarius
- Medlem
Vet inte, men i Sthlms fall är det ju också öar. Man bor på en ö - söder, gamla stan, lidingö, djurgårn... Likaså malmarna, som ju också är en geologisk företeelse. De bor man ovanpå.
Likadant här i göteborg, man bor på Hisingen och på öarna. Och på Guldheden och Johanneberg. Men man bor i majorna och linné...
Likadant här i göteborg, man bor på Hisingen och på öarna. Och på Guldheden och Johanneberg. Men man bor i majorna och linné...
Re: Jag bor PÅ Brynäs.
I Stockholm kan man bo på en malm; Södermalm, Östermalm, Norrmalm m.m. Eller på en ö: Kungsholmen, Skeppsholmen, Liljeholmen. Eller på en gård; Djurgården. Man kan också bo i en stad; Vasastan, Birkastan. Eller en essinge-ö; Lilla & Stora Essingen.cocteau skrev:Hejsan,
Å andra sidan bor man ju PÅ Lidingö, I Djursholm, I Vaxholm...
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
På "stadsdel" förekommer inte i Uppsala iallafall utan i "stadsdelen"(namn), undrar om Uppsala är ganska ensammen eller den största staden som man inte säger "på" utan "i", jag bor i exempelvis Flogsta(en stadsdel), men i Göteborg säger man att "bor på Hisingen".
Jag undrar om det är vanligt om man säger "på Södermalm", om man säger så i exempelvis bara i Stockholm och Gävle, men inte i Uppsala? Är det några andra platser som man säger på och inte i?
Stefan
Jag undrar om det är vanligt om man säger "på Södermalm", om man säger så i exempelvis bara i Stockholm och Gävle, men inte i Uppsala? Är det några andra platser som man säger på och inte i?
Stefan
Beträffande Uppsala så finns det åtskilliga stadsdelar/områden där man är "på".Stefan Lundgren skrev:På "stadsdel" förekommer inte i Uppsala iallafall utan i "stadsdelen"(namn), undrar om Uppsala är ganska ensammen eller den största staden som man inte säger "på" utan "i", jag bor i exempelvis Flogsta(en stadsdel), men i Göteborg säger man att "bor på Hisingen".
Stefan
Många univeristetsinstitutioner ligger på Pålacksbacken (gamla S1). Det bor väldigt många studenter på Rackarberget och andra på Kapellgärdet. Kvarnen är belägen på Islandet även om många säger på Kungsängen nu förtiden.
När jag förr bodde på Fålhagen sade jag så, men idag säger jag nog i om den stadsdelen...
I Lund så finns det här med, men oftast utan någon särskild logik.
Man kan säga t.ex "Jag bor; på Östra Torn; på Linero; på Djinghis Khan (ja det finns ett bodstadsområde med det namnet); på Norra Fäladen; på Sparta; på Mårtens Fälad; på Klostergården; på Nilstorp, På Väster. etcetra.
Detta gäller nog mest bodstadsområden som ligger utanför centrum.
När man talar om centrala Lund så säger man "I centrum," även i bodstadsområdet Professorstaden så är det "i Professorstan".
Finns det någon logik i detta? Tänk på att vi lundabor varken har malmar, kullar eller öar.
Man kan säga t.ex "Jag bor; på Östra Torn; på Linero; på Djinghis Khan (ja det finns ett bodstadsområde med det namnet); på Norra Fäladen; på Sparta; på Mårtens Fälad; på Klostergården; på Nilstorp, På Väster. etcetra.
Detta gäller nog mest bodstadsområden som ligger utanför centrum.
När man talar om centrala Lund så säger man "I centrum," även i bodstadsområdet Professorstaden så är det "i Professorstan".
Finns det någon logik i detta? Tänk på att vi lundabor varken har malmar, kullar eller öar.
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 10 gånger.
Just "i Djursholm" är inte helt sant - hardcoredjursholmare, framför allt äldre, kan ibland säga att de bor "på Djursholm".Carolus skrev:Å andra sidan bor man ju PÅ Lidingö, I Djursholm, I Vaxholm...
Henrik
Jag har försökt och hitta samband här. Exempelvis att Brynäs och de gamla "väderstrecksmalmarna" är stadsdelar som man bor på, medans Strömsrbo, Stigslund och Hemlingby är gamla byar eller hemman som blivit förstäder som man bot i. Att man sen allt efterssom staden vuxit blandat ihop stadsdelar och förstäder, och kallar dom för stadsdelar bägge två är ju en annan sak.
Frid och fröjd skulle man kunna tycka, men så inns då det här obehagliga, om än vackra, undantaget: Sätra. Det är en gammal by, som har blivit stadsdel och den borde man bo i, men man bor på den. Så är det den så ett språkligt undantag, känns det bättre i munnen att bo på Sätra. Finns det inte en förstad/sadsdel i Stockholm, bredvid Bredäng som heter Sätra, bor man i eller på den?
Frid och fröjd skulle man kunna tycka, men så inns då det här obehagliga, om än vackra, undantaget: Sätra. Det är en gammal by, som har blivit stadsdel och den borde man bo i, men man bor på den. Så är det den så ett språkligt undantag, känns det bättre i munnen att bo på Sätra. Finns det inte en förstad/sadsdel i Stockholm, bredvid Bredäng som heter Sätra, bor man i eller på den?
- Johan Elisson
- Medlem
Min första tanke var annars att "på Brynäs" kommer ifrån att man bor på ett näs, och inte i. Malmarna är väl enklare att förklara om man vet att malm ursprungligen betyder "sandig höjd" eller dylikt. Man bor ju på en höjd, och inte i. Sätra kommer tydligen ursprungligen från Säter som betyder skogsäng eller dylikt. Kanske samma där, att man ju bor på en äng, och inte i.
I övrigt är det väl ganska normalt att man bor på höjder och öar.
/Johan
I övrigt är det väl ganska normalt att man bor på höjder och öar.
/Johan
Hehe, just det. Det hade jag faktiskt glömt. Bra att du nämnde det.Henke skrev:Just "i Djursholm" är inte helt sant - hardcoredjursholmare, framför allt äldre, kan ibland säga att de bor "på Djursholm".Carolus skrev:Å andra sidan bor man ju PÅ Lidingö, I Djursholm, I Vaxholm...
Henrik
I Malmö finns ju Limhamn och de som bor där säger att de bor "på Limhamn". Teorin till det är att förr var Limhamn ett läge där man bara vistades vissa delar av året och därför bodde man "på läget", på limhamn. Sen kan man diskutera, bor man i eller på en gård? Jag säger "på rosengård" men däremot säger jag "i slottsstaden"...
När jag bodde i Gävle så bodde jag just i Sätra ett tag. Och, jag har för mig att man sa i Sätra. Brynäs däremot sa man på om. Senare boode jag i Villastan, nästan på Campus.
Även om Gamlastan ligger på en ö sä säger man inte att man bor på Gamla Stan, utan i. Nu heter ju inte ön Gamla Stan, utan...uhh... kommer inte ihåg.
Just nu bor jag i Midsommarkransen eller på Hägerstensåsen i Stockholm.
I Djursholmfallet så tror jag bestämt att när man pratar om någon som bor där så säger man att de bor i Djursholm, medans om man själv är sär då befinner man sig på Djursholm.
Även om Gamlastan ligger på en ö sä säger man inte att man bor på Gamla Stan, utan i. Nu heter ju inte ön Gamla Stan, utan...uhh... kommer inte ihåg.
Just nu bor jag i Midsommarkransen eller på Hägerstensåsen i Stockholm.
I Djursholmfallet så tror jag bestämt att när man pratar om någon som bor där så säger man att de bor i Djursholm, medans om man själv är sär då befinner man sig på Djursholm.