Uttrycket "vad skådar mitt norra öga"
-
- Medlem
Uttrycket "vad skådar mitt norra öga"
Varifrån härstammar uttrycket "vad skådar mitt norra öga"?
mvh/ Daniel
mvh/ Daniel
-
- Stödjande medlem 2022
Re: Uttrycket "vad skådar mitt norra öga"
Ett par tips:D. Löwenhamn skrev:Varifrån härstammar uttrycket "vad skådar mitt norra öga"?
mvh/ Daniel
http://spraakbanken.gu.se/
Tittade igenom skåda, utan att hitta någonting förutom lite annat som var intressant.
eller
Vänd dig till Hexmaster, han kanske har någonting.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Stefan
-
- Medlem
-
- Saknad medlem †
-
- Medlem
Det verkar råda delade meningar om detta och teorierna är många på internet. Vem vet vad som är sant? Detta är min egna högst personliga och helt ovetenskapliga teori i frågan.Daniel L skrev:Varifrån härstammar uttrycket "vad skådar mitt norra öga"?
Jag tror att det har att göra med att kyrkor byggs i öst-västlig riktning. Står du mitt i kyrkan framför altaret (du tittar alltså mot öster) så är ditt vänstra öga på den norra sidan av kyrkan och ditt högra öga på södra sidan av kyrkan.
Vi vet ju att vänster förknippas med djävulen och höger med Gud. Vänster på latin är sinister (olycksbådande) och höger på många språk betyder också rätt (engelska=right, tyska=recht o.s.v.). Vi känner också alla någon äldre vänsterhänt person som tvingats lära sig att skriva med högerhanden när denna var ung.
I och med detta kan vi dra följande likhetstecken:
Vänster = Norrut = Dåligt
Höger = Söder = Bra
Uttrycket "Vad skådar mitt norra öga" betyder alltså "Vad skådar mitt dåliga öga"...
Uttrycket används alltså för att förstärka en observation som observatören kunde göra även med sitt dåliga öga.
Vad tror ni om denna teori?
Besök min nya webbsida: www.karlkampe.se
-
- Medlem
Känns som om jag inte hört den frasen på 25 år eller så. Använder någon den ännu?
-
- Stödjande medlem 2021
Jo, vi äldre använder uttrycket ibland, ungefär som "för böfvelen" och "icke förty" samt "ingalunda" ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Stödjande medlem 2021
Ja eller som "Ohemul" och "Stationsvagn" ord som jag använt nyligen och som yngre kollegor inte fattat vad jag menar.Lasse Odrup skrev:Jo, vi äldre använder uttrycket ibland, ungefär som "för böfvelen" och "icke förty" samt "ingalunda"
Sonderling
-
- C Skalman
Min mor var på apoteket för några år sedan. När hon skulle betala sade hon "jag skall be att få notera det". Den unge expediten tittade med stora oförstående ögon på henne. Jag fick förklara att Mamma ville ha det på konto. Efter det retar jag ofta Mamma för att hon pratar gammelsvenska.
-
- Saknad medlem †
Förvillande. Minns mycket väl uttrycket - 40-50-talen, men ganska säker på att vad jag hörde var ''mitt södra öga''.Solkungen skrev:Känns som om jag inte hört den frasen på 25 år eller så. Använder någon den ännu?
Norra - har jag inget minne av.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Varjag
-
- Redaktör emeritus
Fanns inspelat på en Tintin-skiva jag hörde i ungdomen. Kapten Haddock vill jag minnas var den som uttalade det.
-
- Stödjande medlem 2021
Jag tror ni har fel allihopa. Ursprunget är nog Thomas Funks papegoja som ofta sade rob roj, vad skådar mitt norra öga. Rob roj skall förstås uttalas med skorrning.