När uppstod dialekter i Sverige?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

När uppstod dialekter i Sverige?

Inlägg av Martin Lundvall » 21 januari 2006, 17:33

Som titeln antyder så är frågan när dialekter uppstår i Sverige. Fanns det till exempel dialekter under vikingatiden och hur vet man i så fall det? Hur pass stora skillnader var det mellan dialekterna då och idag.

/Martin

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 21 januari 2006, 18:16

Eftersom det finns dialekter vart än man vänder sig så torde dialekter vara lika gamla som språken.

mvh/ Daniel

Karl H.
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 april 2005, 18:48
Ort: Uppland

Inlägg av Karl H. » 21 januari 2006, 19:44

Dialekterna tar sin början under runsvensk tid (800-1200) då man kan tala om ett svenskt språk. Till en början var skillnaderna mycket små, men dessa blir allt större med tid och rum.

Givetvis fanns det dialekter även innan runsvensk tid, men då kan man ej tala om svenska dialekter, utan skandinaviska.

Användarvisningsbild
Kvaen-Jukk
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 april 2002, 16:44
Ort: Österbotten

Inlägg av Kvaen-Jukk » 21 januari 2006, 23:47

Det är väl närmast så att det fanns flera dialekter dialekter förr, eller åtminstone flera distinkta. Nu är det ju närmast så att den största dialekten, standardsvenskan, har kört sitt korståg i ett par århundranden och utplånat de flesta avarter av de skandinaviska språken i Sverige och Finland. Som tur är finns det några spillror kvar.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 januari 2006, 06:45

Det finns en hemsida som berör alla dialekter och språk i världen med viss form av historiska inslag.
http://www.sil. (domännämnet minns jag inte riktigt nu och eftersom jag kör natt så har jag ingen möjlighet att kontrollera det. Men sil heter iallafall adressen dit, men jag är osäker på domännamnet. Om det går bra så kanske ni kan prova det. 8)

Stefan

Användarvisningsbild
egilo
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 8 januari 2006, 17:14
Ort: Norra och södra Fennoskandia

Re: När uppstod dialekter i Sverige?

Inlägg av egilo » 22 januari 2006, 09:07

Martin Lundvall skrev:Som titeln antyder så är frågan när dialekter uppstår i Sverige. Hur pass stora skillnader var det mellan dialekterna då och idag./Martin
Jag förstår inte riktigt vad frågan gäller. UPPSTÅR DIALEKTER? Det är väl en definitionsfråga. Nya dialekter uppstår väl inte idag - då snarast sociolekter och andra variationer i språket/språkbruket.
Då folk lärde sig kommunicera med röstens hjälp - då språkkommunikation uppstod - användes olika ljud av olika individer för att uttrycka liknande saker. T.ex. talgoxen har olika dialekter beroende på vistelse - och uppväxtort. Dialekter är ju naturligt uppkomna - riksspråk en "knasig" efterhandskonstruktion. (...nog så praktisk ibland - precis som begreppet tid som enligt min uppfattning egentligen inte existerar men är bra att ha till hands för att kunna ange vissa företeelser av jordiskt flyktig karraktär - men det är en annan fråga....)

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: När uppstod dialekter i Sverige?

Inlägg av Martin Lundvall » 22 januari 2006, 10:44

egilo skrev: Jag förstår inte riktigt vad frågan gäller. UPPSTÅR DIALEKTER?
Om de inte uppstår var kommer de då ifrån? De finns väl inte färdiga att börja användas, när Skåne tillhörde Danmark inbillar jag mig att man pratade danska där, nu hör du väldigt få som pratar danska där, förutom danskar som flytt till Sverige :D det pratas svenska och finns en egen dialekt, skånska. Det är i mitt tycke logiskt att anta att svenskan växt fram och när den har kommit i kontakt med andra språk har den omformat dessa så de har blivit dialekter i svenskan.
Karl H. skrev:Dialekterna tar sin början under runsvensk tid (800-1200) då man kan tala om ett svenskt språk. Till en början var skillnaderna mycket små, men dessa blir allt större med tid och rum.

Givetvis fanns det dialekter även innan runsvensk tid, men då kan man ej tala om svenska dialekter, utan skandinaviska.
Någon aning om hur stora skillnader det var mellan dessa dialekter? Du skriver att innan detta är det skandinaviska dialekter, hur pass stora skillnader. Defineras det som ett språk, och om det är ett språk så torde det innebära att man borde kunna förstå varandra.

/Martin

Användarvisningsbild
Kvaen-Jukk
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 april 2002, 16:44
Ort: Österbotten

Re: När uppstod dialekter i Sverige?

Inlägg av Kvaen-Jukk » 22 januari 2006, 11:29

Martin Lundvall skrev:
det pratas svenska och finns en egen dialekt, skånska. Det är i mitt tycke logiskt att anta att svenskan växt fram och när den har kommit i kontakt med andra språk har den omformat dessa så de har blivit dialekter i svenskan.

/Martin
Med risk för att vi missförstår varandra här... Svenskan är EN dialekt som uppkommit ur en massa skandinaviska dialekter. Riksspråket svenska är ett sentida påfund. Skulle vi inte ha riksgränser och standardiserade språk som svenska, danska och norska så skulle hela Skandinavien vara ett fält av olika dialekter där man inte skulle se så tydliga gränser. Då områden som Jämtland, Skåne och Österbotten införlivats i det svenska riket och så småningom riksspråket blivit det officiella skriftspråket har rikssvenskan så att säga "övertagit" och påverkat dessa områden. Men tydliga spår finns kvar från det gamla skandinaviska språket.

Men dialekterna "kommer" ju inte från något speciellt ställe och har heller inte "uppkommit" på nåt speciellt sätt. Dialekterna eller lokalspråken var ju här FÖRE standardsvenskan. Det är de som är det ursprungliga språket.

Användarvisningsbild
egilo
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 8 januari 2006, 17:14
Ort: Norra och södra Fennoskandia

Re: När uppstod dialekter i Sverige?

Inlägg av egilo » 22 januari 2006, 11:35

Martin Lundvall skrev:
egilo skrev: Jag förstår inte riktigt vad frågan gäller. UPPSTÅR DIALEKTER?
Om de inte uppstår var kommer de då ifrån? .....
..... kommit i kontakt med andra språk har den omformat dessa så de har blivit dialekter i svenskan.
/Martin
Förlåt - jag tog för bokstavligt på ordet UPPSTÅR. Vi är ju överens om att dialekter är en produkt av "omformning". Och riksspråket av en standardisering av olika regionala uttryckssätt.
Mea culpa!

Användarvisningsbild
Kvaen-Jukk
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 april 2002, 16:44
Ort: Österbotten

Inlägg av Kvaen-Jukk » 22 januari 2006, 11:35

Och jag håller nog med egilo här. Dialekterna UPPKOMMER inte utan snarare FÖRSVINNER de under standardspråkets inflytande. Det som finns kvar till sist är lite lokala uttal och till viss mån olika ordförråd, men standardsvenskans grammatik verkar dra fram som en ångvält i alla landsändor. Kom till Österbottten och lyssna till det folkmål som pratas på landsbygden. Det språket är rätt så opåverkat av standardsvenskan. Föreställ dig då att det var likadant i alla delar av Sverige för 100-400 år sedan. Det är standardspråkets inflytande som egaliserat språkbruket. Och på så sätt kan man ju säga att dialekter "uppkommit", dvs blandspråk med standardsvenskan. Men det är nog en lite bakvänd tanke.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 januari 2006, 09:11

Ställde nyss en fråga i annan tråd...
Hexmaster skrev:Nu följer jag visserligen inte Lindströms program, men i en av hans böcker (som är det bästa mediet för den här sortens information, tycker jag) så nämner han myten om dialekter som avarter av rikssvenska.

Nu vet ju alla här att rikssvenska naturligtvis inte kom först, men vad jag inte fått kläm på är hurpass vanlig den felaktiga uppfattningen är. Finns det någon nämnvärd mängd folk ute i landet som tror att alla pratade likadan svenska för X antal år sedan? Eller missar jag nåt..?
viewtopic.php?t=22590

...Vilket måhända den här tråden skulle vara ett exempel på?

Skånska är t.ex. inte en "korsning" mellan danska och svenska. Visst finns där danska influenser sen förr, men i sin helhet är det mycket mer komplext än så. (Som de skorrande r-en t.ex., Lindström gör en intressant utläggning. Det är på intet sätt en kvarleva sen före 1658.)
I min egen dialekt finns rätt mycket som påminner om norska och danska, rentav några små ömt vårdade spår som endast återfinns i isländska, men ex.vis sistnämnda har ju inget att göra med någon sorts avlägsna influenser från Reykjavik.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 23 januari 2006, 09:42

Tack för alla svar, jag tror jag börjar förstå. Ingen dag bortkastad när man lärt sig något nytt. :)

/Martin

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 januari 2006, 13:02

Stefan Lundgren skrev:Det finns en hemsida som berör alla dialekter och språk i världen med viss form av historiska inslag.
http://www.sil. (domännämnet minns jag inte riktigt nu och eftersom jag kör natt så har jag ingen möjlighet att kontrollera det. Men sil heter iallafall adressen dit, men jag är osäker på domännamnet. Om det går bra så kanske ni kan prova det. 8)

Stefan
Nu citerar jag mig själv.
Jag har hittat adressen nu, men det är ett problem, när jag använde denna hemsida för några år sedan så kunde man söka efter alla dialekter i ett land på den där hemsida. Men nu har dom ändrad om lite grann och låtit en annan hemsida ta hand om saken.

Det som jag sökte efter i helgen hittade jag nu.

http://www.ethnologue.com/show_country.asp?name=SE

Klicka på "more information"
Eftersom Martin L har rötter i Skåne så tog jag detta exempel.
Man får historiska drag genom att söka på denna hemsida.
The language has had no recognition since Sweden obtained Scania from Denmark in 1658. It is called 'Southern Swedish' in Sweden, and 'Eastern Danish' in Denmark. Today it is heavily influenced by Swedish in Sweden.
Eller hela länken.

http://www.ethnologue.com/show_language.asp?code=scy

Stefan

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 23 januari 2006, 14:57

Hexmaster skrev: Skånska är t.ex. inte en "korsning" mellan danska och svenska. Visst finns där danska influenser sen förr, men i sin helhet är det mycket mer komplext än så.
Definitivt.. Ord som t.ex "nabo" eller "fed" kommer direkt från danskan.. men ord som "rälig" finns inte alls i det danska rikspråket.

Själv önskar jag att jag hade kunskap mer om t.ex danskan på Bornholm
som ska tydligen innehålla riktigt regionala skånska uttryck utan det svenska rikspråkets inflytande..

Användarvisningsbild
Jouppe
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 2 februari 2008, 11:28
Ort: Borgå, Östra Nyland
Kontakt:

Re: När uppstod dialekter i Sverige?

Inlägg av Jouppe » 17 november 2008, 18:37

Karl H. skrev:Dialekterna tar sin början under runsvensk tid (800-1200) då man kan tala om ett svenskt språk. Till en början var skillnaderna mycket små, men dessa blir allt större med tid och rum.

Givetvis fanns det dialekter även innan runsvensk tid, men då kan man ej tala om svenska dialekter, utan skandinaviska.
Helt säkert har det funnits skandinaviska dialekter lika länge som germanskan/urnordiskan/fornsvenskan varit utspridd över stora områden i Skandinavien.

Det oaktat är det skäl att påpeka, att det är nästintill omöjligt att hitta dialektala skillnader som skulle låta sig rekonstrueras till en äldre språkform än fornöstnordiskan (= runsvenskt-danskt språk). Härav kan man dra den slutsatsen att de dialektala skillnader som säkerligen funnits före vikingatiden har jämnats ut, med eventuellt undantag för gutniskan???

Dessutom har jag läst någonstans och observerat att en väldigt stor del av våra dialektala skillnader kan återföras på olika spridning av de omvälvningar som yngre fornsvenskan genomgick på senmedeltiden. Härav kunde man dra den slutsatsen att de huvudsakliga dialektgränserna som vi än idag har, i huvudsak "uppstod" under 1400-talet, då talpråket snabbt tycks ha diversifierats regionalt.

"Standardsvenskan" är en mycket senare produkt. Som talspråk uppstod den väl stegvis kring 1700-1800 talen, härom vet andra säkert mer exakt.

Skriv svar