Rödvinsvänstern
-
- Medlem
Re: Rödvinsvänstern
Försökte för närmare 30 års sedan mynta begreppet "Punschhöger" . Denna utmärktes - förutom att man var mycket förtjust i denna dryck- av en idealiserad och orealistisk bild av det Oscarianska Sverige. Ungefär på samma sätt som raggarna idealiserar 50 talet USA.
-
- Medlem
Jo, men rödvin blev ju populärt generellt under den här tiden, inte bara bland intellektuella ungdomar på yttersta vänsterkanten. Vindrickande var kanske inte så utbrett i utpräglade arbetarkretsar, men rödvin dracks utbrett bland min föräldrageneration (födda på 1940-talet) när jag växte upp. Det jag har erfarenhet av är ett slags "övre arbetarklass"/"medelklass" (om man ens kan tala om klasser i 1980-talets Sverige) i vanliga villa- och radhusområden, alltså "medelsvensson" snarare än "68-vänster".
-
- Saknad medlem †
60-talet innehöll en kraftig ändring av alkoholpolitiken. Det fördes en omfattande kampanj för att ändra dryckesvanorna från brännvin till svagare drycker. Mellanölets lansering var ett av inslagen. Ett annat var storstilad information om vin. Något som också medverkade till att vin ganska snabbt blev populärt. Men samtidigt kom också en hel del invandrare från Medelhavsländerna samtidigt som turismen ökade dramatiskt. Något som också bidrog till vinets popularitet.
-
- Saknad medlem †
Vill minnas det var - Vino Tinto Español som gällde. För att sätta snurr på pratkvarnarna - där vett och förstånd tog slut.....Jo, men rödvin blev ju populärt generellt under den här tiden, inte bara bland intellektuella ungdomar på yttersta vänsterkanten.
Billig smörja.....
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vino_Tinto
- väl passande revolutionära kretsar - Vem var det som körde devisen:
I händelse av otjänligt väder - hålls revolutionen inomhus......
Varjag
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Får mig att tänka på slutet av sjuttiotalet när jag som tonåring började bruka alkohol. Jag var väldigt sytematisk och räknade ut var man fick mest alkohol för pengarna, vinnaren var Beyaz.
Idag skulle jag hellre vara nykter än att dricka smörjan - "Halvsött, odrickbart med smak av wellpapp och sur disktrasa."
MVH
Hans
Idag skulle jag hellre vara nykter än att dricka smörjan - "Halvsött, odrickbart med smak av wellpapp och sur disktrasa."
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2020
"När tjejer skall grejas, skall de mejas med Beyaz"Hans skrev:Får mig att tänka på slutet av sjuttiotalet när jag som tonåring började bruka alkohol. Jag var väldigt sytematisk och räknade ut var man fick mest alkohol för pengarna, vinnaren var Beyaz.
MVH
Hans
-
- Saknad medlem †
Varé de som kallades ''rödtjut...?''millgard skrev:"När tjejer skall grejas, skall de mejas med Beyaz"Hans skrev:Får mig att tänka på slutet av sjuttiotalet när jag som tonåring började bruka alkohol. Jag var väldigt sytematisk och räknade ut var man fick mest alkohol för pengarna, vinnaren var Beyaz.
MVH
Hans
Varjag
-
- Saknad medlem †
Nej, Beyaz var vitvin. Turkiskt. Jag tror faktiskt att ordet Beyaz betydde just "Vitt". Och var ett favoritvin framför allt för många tjejer.
Som jag minns uttrycket "Rödtjut" så var det ett samlingsnamn för billigt Rödvin- oavsett sort. Och billiga Rödviner fanns det gott om den gången. Men som nämndes ovan tror jag att vanlig klassisk "Vino Tinto" nog var mestsäljande. Kanske billigast också.
Som jag minns uttrycket "Rödtjut" så var det ett samlingsnamn för billigt Rödvin- oavsett sort. Och billiga Rödviner fanns det gott om den gången. Men som nämndes ovan tror jag att vanlig klassisk "Vino Tinto" nog var mestsäljande. Kanske billigast också.
-
- Stödjande medlem 2020
Parador var också en klassiker.
-
- Medlem
Vill minnas att en kursare och före detta kollega till mig talade om att en hundring räckte till två vino Tinto och ett paket cigg när han var student på grundkurs. Frågan är när detta var.Donkeyman skrev: Men som nämndes ovan tror jag att vanlig klassisk "Vino Tinto" nog var mestsäljande. Kanske billigast också.
-
- Stödjande medlem 2020
Skulle gissa slutet åttiotal. I början av nittiotalet kostade en Tinto cirka 38 spänn (Aussie Red var ännu billigare med 35 kr) och ett paket cigg borde väl ha legat kring 25 eller så.tryggve skrev:Vill minnas att en kursare och före detta kollega till mig talade om att en hundring räckte till två vino Tinto och ett paket cigg när han var student på grundkurs. Frågan är när detta var.Donkeyman skrev: Men som nämndes ovan tror jag att vanlig klassisk "Vino Tinto" nog var mestsäljande. Kanske billigast också.
-
- Medlem
Tackar! Undrar om det verkligen var Vinio Tinto. Men han pratade nog om detta i samband med att Systembolaget tog bort det 2006, så det var det nog. Tidigt nittiotal låter ju då rimligt prismässigt.millgard skrev:Skulle gissa slutet åttiotal. I början av nittiotalet kostade en Tinto cirka 38 spänn (Aussie Red var ännu billigare med 35 kr) och ett paket cigg borde väl ha legat kring 25 eller så.tryggve skrev:Vill minnas att en kursare och före detta kollega till mig talade om att en hundring räckte till två vino Tinto och ett paket cigg när han var student på grundkurs. Frågan är när detta var.Donkeyman skrev: Men som nämndes ovan tror jag att vanlig klassisk "Vino Tinto" nog var mestsäljande. Kanske billigast också.
-
- Medlem
Som jag har förstått det så var Vino Tinto slattarna bland de härtappade vinerna. Jag vet en som brukade gå till systemet och köpte ett par flaskor från olika nya oöppnade kartonger.
Om det efter smakning ett bra, så gick han tillbaka och köpte resten av kartongen.
Om det efter smakning ett bra, så gick han tillbaka och köpte resten av kartongen.
-
- Medlem
Teori:
Läs https://sv.wikipedia.org/wiki/Clart%C3%A9 (främst under "Radikaliseringen"). Tänk er någon som vill nedvärdera organisationen eller dess medlemmar eller bara den allmäna politiska riktningen på ett lite skämtsamt sätt.
Kasta om de två sista bokstäverna i uppslagsordet och sök upp betydelsen...
Plausibel förklaring?
Läs https://sv.wikipedia.org/wiki/Clart%C3%A9 (främst under "Radikaliseringen"). Tänk er någon som vill nedvärdera organisationen eller dess medlemmar eller bara den allmäna politiska riktningen på ett lite skämtsamt sätt.
Kasta om de två sista bokstäverna i uppslagsordet och sök upp betydelsen...
Plausibel förklaring?
-
- Medlem
Var jag för kryptisk?
Det enda som behövs för att initiera en association mellan clarté och claret är ett feltryck på en pamflett eller affisch, eller en felsägning, (då troligen av någon "extern" person).
Detta är iaf en språklig snarare än en beteendekoppling till ordet "rödvinsvänstern".
Det enda som behövs för att initiera en association mellan clarté och claret är ett feltryck på en pamflett eller affisch, eller en felsägning, (då troligen av någon "extern" person).
Detta är iaf en språklig snarare än en beteendekoppling till ordet "rödvinsvänstern".